eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Prowadzenie bloga: jakich widgetów, wtyczek i dodatków używać?

Prowadzenie bloga: jakich widgetów, wtyczek i dodatków używać?

2014-02-25 08:41

Prowadzenie bloga: jakich widgetów, wtyczek i dodatków używać?

Jak więc używać elementów dodatkowych, aby poprawić funkcjonalność bloga? © Marek - Fotolia.com

Dzięki wszystkim dodatkom dostępnym w Sieci, Twój blog staje się czymś więcej niż tylko zwykłym narzędziem do publikacji treści. W bazach danych Wordpress i Joomli (dwóch najpopularniejszych platform blogowych) istnieje tak wiele wtyczek i dodatków, że trudno jest wybrać te najlepsze.

Przeczytaj także: Jak założyć bloga?

Osoby zajmujące się prowadzeniem bloga, często nie do końca wiedzą, jakie dodatki zainstalować. Błędy w tym zakresie często prowadzą do zamieszania i spowolnienia strony internetowej. Oprócz tego, zaśmiecony blog wygląda nieprofesjonalnie, a wprowadzenie zbyt dużej liczby funkcji może doprowadzić do rozproszenia uwagi odwiedzających.

Jak więc używać elementów dodatkowych, aby poprawić funkcjonalność bloga i zdobyć większą liczbę czytelników? Poniżej znajduje się krótka lista najważniejszych widgetów, wtyczek i dodatków, które warto wykorzystać na blogu.

Siedem niezbędnych dodatków, które powinien znać każdy bloger:

1) Formularz zapisu e-mail


Zamiana przeciętnych użytkowników w oddanych subskrybentów newslettera to wspaniały sposób na zwiększenie czytelnictwa bloga. Samodzielne tworzenie listy mailingowej pozwala na osiągnięcie zaangażowania wśród użytkowników i zaistnienie w mediach społecznościowych. Osoby, które zapisały się na newsletter, podzielą się artykułami publikowanymi na blogu o wiele częściej, niż zwykli użytkownicy. Stworzenie newslettera pozwoli Ci skorzystać na rekomendacjach udzielanych przez użytkowników, jak również zbudować pozytywny wizerunek marki i dotrzeć do nowych odbiorców.

Aby osiągnąć powyżej wymienione korzyści, należy podjąć pierwszy krok – umożliwić użytkownikom zapisanie się na listę mailingową za pomocą odpowiedniego formularza. Upewnij się, że znajduje się on w tzw. „side barze”, czyli bocznej części bloga (lub innym miejscu o wysokiej widoczności) i pojawia się obok każdego nowo opublikowanego artykułu. Istnieje również o wiele więcej sposobów pozyskiwania nowych subskrybentów, jednak tradycyjny formularz zapisu to absolutne minimum.

2) Kanał RSS

Użytkownicy RSS są zazwyczaj nieco bardziej pasywni od subskrybentów e-mail. Wielu z nich preferuje jednak właśnie taki sposób komunikacji. Posiadanie dużej liczby subskrybentów RSS zapewni Ci te same korzyści, które płyną z rozbudowanej listy kontaktów e-mail. Upewnij się, że kanał RSS jest dobrze widoczny dla poszukujących go użytkowników (dobrym pomysłem jest umieszczenie go zaraz obok formularza zapisu e-mail). Jeśli czytelnicy nie zauważą żadnej możliwości zapisu, mogą już nigdy nie powrócić na Twój blog.

fot. Marek - Fotolia.com

Jak więc używać elementów dodatkowych, aby poprawić funkcjonalność bloga?

Zamiana przeciętnych użytkowników w oddanych subskrybentów newslettera to wspaniały sposób na zwiększenie czytelnictwa bloga. Samodzielne tworzenie listy mailingowej pozwala na osiągnięcie zaangażowania wśród użytkowników i zaistnienie w mediach społecznościowych.


3) Profile autorskie

Posiadasz co najmniej kilku autorów, którzy dostarczają treści na Twój blog? Korzystasz czasami z usług gościnnych blogerów? Jeśli tak, przemyśl stworzenie na swojej stronie, tzw. profilów autorskich. Zastosuj je na końcu poszczególnych artykułów, jak również na oddzielnej stronie, gdzie można przeglądać treści publikowane tylko przez indywidualnych autorów.

Profile autorskie to świetny sposób na nagradzanie pracy twórców artykułów i dostarczanie informacji czytelnikom na temat tego, kto jest autorem poszczególnych treści. Umożliwiają one również zbudowanie większego poziomu zaufania wśród czytelników i przyciągają gościnnych blogerów zainteresowanych współpracą.

4) Możliwość dzielenia się treściami poprzez media społecznościowe (tzw. social media buttons)

Dlaczego kłaść cały ciężar promocji nowych artykułów tylko na swoich barkach? Pozwól, aby czytelnicy również przyczynili się do Twojego sukcesu, poprzez zastosowanie przycisków umożliwiających dzielenie się treściami. Najlepiej niech znajdą się one zaraz obok każdego nowego wpisu na blogu. Dzięki zastosowaniu takiej strategii, nie tylko wyeksponujesz treści przed obecnymi czytelnikami, ale również przed ich przyjaciółmi i znajomymi. Korzystne jest zastosowanie przycisku pokazującego liczbę osób, które już się podzieliły danym wpisem i tym samym skorzystać z zasady dowodu społecznego.

5) Sekcja komentarzy

Prawie każdy popularny blog zachęca do nawiązania dialogu między autorem a czytelnikami. Istnieją oczywiście pewne minusy umożliwienia użytkownikom umieszczania komentarzy (np. spam lub trollowanie). Na szczęście istnieją wtyczki eliminujące większość ryzyka (np. Akismet) i sprawiające, że na blogu pojawiają się praktycznie tylko wartościowe opinie.

Włączenie funkcji komentarzy buduje społeczność związaną z blogiem i sprawia, że staje się on o wiele bardziej interaktywny. Pozwala użytkownikom zaangażować się, poprzez udostępnianie opinii i feedbacku związanego z nowymi artykułami. Taka informacja zwrotna umożliwi przemyślenie stosowanej strategii content marketingowej, lepsze jej dostosowanie do potrzeb konsumentów i kolekcjonowanie nowych pomysłów na artykuły. Najpopularniejsze aplikacje pozwalające na moderację komentarzy to Disqus i Livefyre.

6) Przyciski zachęcające użytkowników do obserwowania Twoich profilów w mediach społecznościowych

Jest to mniej bezpośredni sposób na zachęcenie czytelników do subskrypcji Twoich treści. Taktyka ta często okazuje się jednak skuteczna, ponieważ coraz większa liczba osób spędza wolny czas, przeglądając nowe wpisy na Facebooku, Google+ i Twitterze. Dostosuj się do nowych trendów i umożliw użytkownikom konsumpcję treści za pomocą tych kanałów. Wystarczy, że wprowadzisz na blogu małe ikony dające czytelnikom możliwość obserwowania Twoich profilów w najpopularniejszych mediach społecznościowych. Dzięki temu nawiążesz z nimi kontakt na wielu różnych poziomach.

7) Dodatki social media

Oprócz prostych ikon do social media, w Sieci istnieje również wiele innych pluginów i widgetów, które możesz z łatwością dodać do bocznej części bloga (lub każdej innej).

Wtyczki te mają wiele różnych zastosowań. Mogą pokazywać najnowsze wpisy na platformach miniblogowych, takich jak Twitter lub prezentować to, którzy z Twoich znajomych również lubią i polecają daną stronę. Zastosowanie takich dodatków to znakomity sposób na zwiększenie zasięgu bloga i skorzystanie z zasady dowodu społecznego. Pamiętaj jednak, aby nie instalować każdego możliwego elementu dodatkowego, jaki uda Ci się znaleźć. Najlepiej jest zachować balans, tak aby przyciągnąć uwagę użytkowników do najważniejszych ofert i jednocześnie zachować profesjonalny wygląd bloga.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: