eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Światowa branża motoryzacyjna: BRIC motorem wzrostu

Światowa branża motoryzacyjna: BRIC motorem wzrostu

2013-10-02 12:15

Światowa branża motoryzacyjna: BRIC motorem wzrostu

Światowa sprzedaż samochodów rośnie © Gudellaphoto - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Gdy Europa Zachodnia, Japonia i Korea Południowa pogrążone są w stagnacji, a Ameryka Północna odrabia straty po kryzysie, wzrost sprzedaży w Brazylii, Rosji, Indiach i Chinach napędza światowy rynek motoryzacyjny. W 2013 roku na świecie sprzeda się 83 mln samochodów osobowych i dostawczych, z czego 25% w Chinach. Do 2020 roku światowa sprzedaż sięgnie 118 mln pojazdów, przy znacznie większym udziale młodych rynków Azji, Ameryki Południowej i Europy Wschodniej – wynika z raportu KPMG „Global Automotive Retail Market”.

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: atrakcyjność inwestycyjna do poprawy

Pomimo niskiej sprzedaży na dojrzałych rynkach, światowa sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych rośnie

W 2013 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych na świecie osiągnie poziom 83 mln sztuk. Najwięcej (21 mln) pojazdów zostanie sprzedanych w Chinach, które odpowiadają już za 25% światowego rynku. Rośnie także sprzedaż w regionie Ameryki Północnej, gdzie w skali całego 2013 roku nabywców znajdzie 18 mln pojazdów (22% sprzedaży światowej). Mimo spadków, trzecim co do wielkości rynkiem pozostaje Europa Zachodnia, w której sprzedaż sięgnie 12,6 mln sztuk (15% światowej sprzedaży).

Na znaczeniu zyskują z kolei Indie i kraje ASEAN, odpowiedzialne za 9% światowej sprzedaży (7,1 mln pojazdów).

„W latach 2008-2013, kiedy dojrzałe rynki motoryzacyjne przeżywały trudności, wiele z tzw. rynków wschodzących rosło w błyskawicznym tempie. Dziś trudno mówić o tych rynkach jako „rozwijających się” czy właśnie „wschodzących”. Teraz są to absolutnie kluczowe miejsca na mapie światowej motoryzacji, dlatego też bardziej trafne jest mówienie o nich jako o rynkach dojrzewających, stabilizujących się” – mówi Mirosław Michna, Partner, Szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce.

fot. Gudellaphoto - Fotolia.com

Światowa sprzedaż samochodów rośnie

W 2013 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych na świecie osiągnie poziom 83 mln sztuk. Najwięcej (21 mln) pojazdów zostanie sprzedanych w Chinach, które odpowiadają już za 25% światowego rynku.


Popyt na rynkach stabilizujących się nabierze do 2020 roku bezprecedensowych rozmiarów

Najbliższe lata przyniosą wzrost światowego rynku samochodów osobowych i dostawczych średnio o 5,1% rocznie, do 118 mln sztuk w 2020 roku. Motorem wzrostu będą przede wszystkim rynki stabilizujące się: Chiny, Indie i kraje ASEAN, Ameryka Południowa oraz Europa Wschodnia.

„Uwaga światowej motoryzacji koncentruje się obecnie na Chinach – już w 2009 zyskały one status największego rynku samochodów na świecie, a w 2013 roku osiągnęły wolumen sprzedaży nienotowany nawet na rynku północnoamerykańskim przed kryzysem. Co istotne, potencjał rynkowy Chin jest daleki od wyczerpania i jeszcze długo kraj ten będzie główną siłą napędzającą wzrost globalnego przemysłu motoryzacyjnego” – komentuje Mirosław Michna, Partner, Szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce.

W ciągu najbliższych siedmiu lat chiński rynek samochodów osobowych i dostawczych będzie rósł w średnim tempie 7,4% rocznie. Do 2020 roku Chiny zwiększą swój udział
w globalnym rynku do 29%, z wolumenem sprzedaży sięgającym 34,7 mln sztuk. Drugim najszybciej rozwijającym się regionem (średnio 11% w skali roku) będą Indie i kraje ASEAN. W 2020 roku sprzedaż na tych rynkach sięgnie łącznie 14,7 mln sztuk.

Dojrzałe rynki do 2020 ciągle będą odrabiać straty po kryzysie

W Europie Zachodniej rynek samochodów osobowych i dostawczych maleje od 2008 roku. Najbliższe lata powinny jednak przynieść stopniowy wzrost sprzedaży, średnio o 3,8% rocznie. Trudno mówić w tym przypadku o odbiciu - powrót do sprzedaży na poziomie porównywalnym do lat przed kryzysem (powyżej 16 mln sztuk) uda się osiągnąć prawdopodobnie dopiero około 2020 roku.

Lepsza jest sytuacja w Ameryce Północnej, gdzie udało się już odrobić większość strat wywołanych kryzysem. Powrót do pełnej równowagi potrwa jednak jeszcze 2-3 lata. W najbliższych 7 latach rynek ten będzie rósł średnio o 2% rocznie, a sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w 2020 roku może sięgnąć 20,7 mln sztuk.

Najsłabsze perspektywy mają Japonia i Korea Południowa – na tych rynkach nawet w dłuższym okresie trudno oczekiwać wzrostu. Najbardziej prawdopodobny scenariusz do 2020 roku to spadek sprzedaży średnio o 1,1% rocznie.

fot. mat. prasowe

Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych na świecie

W ciągu najbliższych siedmiu lat chiński rynek samochodów osobowych i dostawczych będzie rósł w średnim tempie 7,4% rocznie. Do 2020 roku Chiny zwiększą swój udział w globalnym rynku do 29%, z wolumenem sprzedaży sięgającym 34,7 mln sztuk.


Wzrost popytu w krajach BRIC to szansa dla producentów z dojrzałych rynków

„Wzrost popytu w krajach BRIC to wielka szansa dla producentów samochodów z Europy Zachodniej, USA, Japonii i Korei Południowej, których mocno dotknęły trudności na dojrzałych rynkach. Największe szanse wiążą się z rynkiem chińskim. W ciągu najbliższych siedmiu lat w Chinach sprzeda się ponad 200 mln nowych samochodów osobowych i dostawczych, a rynek nadal będzie daleki od nasycenia. Są jednak i wyzwania – konkurencja ze strony lokalnych producentów, presja cenowa i konieczność budowy lub rozbudowy sieci sprzedaży” – mówi Mirosław Michna, Partner, Szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce.

Obecnie 78% samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych na świecie to marki producentów pochodzących z USA, Europy Zachodniej, Japonii i Korei Płd. Do 2020 roku ich udział nieznacznie zmaleje, jednak wciąż trzy na cztery (75%) sprzedane pojazdy pochodzić będą od producentów z dojrzałych rynków. Szacujemy, że chińscy producenci zyskają w ciągu siedmiu lat 15,5% udziału w światowym rynku (obecnie to 12,4%).

fot. mat. prasowe

Park samochodów osobowych oraz odsetek posiadaczy samochodów

Szacujemy, że chińscy producenci zyskają w ciągu siedmiu lat 15,5% udziału w światowym rynku (obecnie to 12,4%).

fot. mat. prasowe

Rynki motoryzacyjne ujęte w raporcie

Raport nie obejmuje m.in. Australii.


O raporcie:
Raport „Global Automotive Retail Market. From selling cars on the spot to centrally managing the retail grid” został przygotowany przez KPMG International we wrześniu 2013 roku.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: