eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › M-commerce: aplikacje mobilne pomagają w sprzedaży

M-commerce: aplikacje mobilne pomagają w sprzedaży

2013-10-02 11:15

M-commerce: aplikacje mobilne pomagają w sprzedaży

Aplikacje i strony mobilne napędzają sprzedaż w e-sklepach © mtkang - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Według najnowszych badań rozwiązania mobilne w polskich sklepach internetowych zwiększają sprzedaż, tak uważa aż 73 proc. właścicieli i menadżerów. Wykorzystanie mobilnych aplikacji i stron w e-sklepie to także dobry sposób na jego wypromowanie, twierdzi ponad trzy czwarte badanych. Dlaczego warto wprowadzić te rozwiązania już dziś i na co zwrócić uwagę podczas wyboru jednego z nich? - analizuje mGenerator.pl.

Przeczytaj także: M-commerce 2013

Co czwarty rodzimy sklep internetowy posiada stronę mobilną lub dedykowaną aplikację na smartfony, wynika z badań mGenerator.pl. Najpopularniejsze są strony zoptymalizowane na potrzeby smartfonów, które posiada 79 proc. sklepów, deklarujących stosowanie rozwiań mobilnych. W tej grupie jedynie 13 proc. respondentów ma zarówno stronę mobilną, jak i aplikację. Najmniejszy odsetek stanowią te, które wykorzystują wyłącznie aplikacje mobilne – 8 proc.

fot. mat. prasowe

Najpopularniejsze rozwiązania mobilne

Najpopularniejsze są strony zoptymalizowane na potrzeby smartfonów, które posiada 79 proc. sklepów, deklarujących stosowanie rozwiązań mobilnych.


Takie rozwiązania zdobyły już ogromną popularność na Zachodzie – mówi Piotr Krawiec, dyrektor generalny mGenerator.pl. - Ich szerokie wykorzystanie spowodowane jest m.in. oszczędnością transferu, ergonomią oraz koniecznością dostosowania się do rosnących wymagań użytkowników. Dzięki wbudowanemu w aplikacje systemowi powiadomień typu push, sklepy mogą utrzymywać stały kontakt z klientami, informując ich na bieżąco o czasowych promocjach, rabatach czy akcjach specjalnych – dodaje Piotr Krawiec.

Dlaczego warto być mobilnym?

Powodów do wdrożenia rozwiązań mobilnych jest wiele. Najważniejszy z nich to zwiększenie dostępności sklepu, na które wskazuje zdecydowana większość badanych – 71 proc. Jest to podyktowane chęcią zapewnienia dostępu do oferty sklepu w praktycznie każdych warunkach, np. w drodze do pracy, w przerwie na lunch czy podczas zakupów u konkurencji. Według 65 proc. badanych posiadanie takich rozwiązań wynika z konieczności dostosowania się do wymagań klienta, który już dziś dysponuje niezbędnymi narzędziami, pozwalającymi mu robić zakupy mobilne. Na trzecim miejscu, wśród korzyści wynikających z posiadania aplikacji mobilnych, znalazło się postrzeganie sklepu za bardziej innowacyjny. Te trzy elementy w konsekwencji przełożą się na zwiększenie sprzedaży oraz popularności e-sklepu.

fot. mat. prasowe

Korzyści wynikające z rozwiązań mobilnych

Według 65 proc. badanych posiadanie takich rozwiązań wynika z konieczności dostosowania się do wymagań klienta.


Strona mobilna czy dedykowana aplikacja?

To najważniejsze pytanie, które zadają sobie sklepy, chcące wyjść naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom mobilnych klientów. Zdecydowana większość z nich skłania się ku stronom zoptymalizowanym na potrzeby smartfonów i tabletów. Część natomiast korzysta z obu tych rozwiązań naraz.

Stając przed takim dylematem nie warto iść za większością, lecz przeanalizować własne potrzeby. Stworzenie aplikacji mobilnej jest oczywiście droższe, jednak daje sklepowi większe możliwości wykorzystania potencjału smartfona lub tabletu – mówi Piotr Krawiec z mGenerator.pl. Poniżej przedstawiamy zestawienie najważniejszych cech, na które należy zwrócić uwagę dokonując takiego wyboru.

fot. mat. prasowe

Strona mobilna czy dedykowana aplikacja?

Zdecydowana większość sklepów skłania się ku stronom zoptymalizowanym na potrzeby smartfonów i tabletów.


Jak powinna wyglądać strona mobilna?

Wyniki badania jasno mówią, że największy ruch w e-sklepach, wśród urządzeń mobilnych, generują smartfony i to na nich najczęściej skupiają się webmasterzy.

Warto jednak pokusić się o stworzenie wersji również dla tabletów, które dzięki dużemu ekranowi dobrze radzą sobie z wyświetlaniem standardowej witryny, gdyż w ich przypadku dla użytkownika problematyczna staje się nawigacja.

Strony i serwisy są projektowane głównie z myślą o użytkownikach komputerów, a co za tym idzie nie zakłada się, że ktoś będzie używał do ich obsługi palca zamiast myszki. Dlatego w wersji dla tabletów warto pomyśleć o większych przyciskach czy linkach, które łatwo będzie można nacisnąć palcem – tłumaczy Piotr Krawiec z mGenerator.pl. Przedstawiciele sklepów internetowych są tego samego zdania, 95 proc. z nich uważa, że należy położyć na to nacisk. Ich zdaniem ważne jest także maksymalne skrócenie czasu ładowania takiej witryny, a co za tym idzie zmniejszenia ilości przesyłanych danych. Tylko co piąty sklep internetowy wskazuje konieczność wprowadzenie wszystkich funkcji dostępnych w standardowej wersji.

fot. mat. prasowe

Wdrażanie mobilnej wersji sklepu

Co piąty sklep internetowy wskazuje konieczność wprowadzenie wszystkich funkcji dostępnych w standardowej wersji.


Jak powinna wyglądać aplikacja mobilna?

Sklepy decydujące się na wdrożenie takiego rozwiązania muszą przede wszystkim wybrać systemy operacyjne, który chcą wspierać, gdyż dla każdego z nich będą musiały przygotować osobną aplikację. Obecnie dominuje system Android, który ma 75 proc. udziału w rynku według IDC. Tuż za nim znajduje się iOS z 17 proc. – Decydując się na wybór platform oraz mając na uwadze cele sprzedażowe w relacji do kosztu wdrożenia, skoncentrowałbym się właśnie na tych dwóch systemach. Mimo, że system iOS traci na popularności, to korzystają z niego bardziej zamożni klienci, którzy szybciej adaptują nowe trendy, a więc będą chętniej korzystać z zakupów mobilnych – radzi Piotr Krawiec z mGenerator.pl. W przypadku tabletów warto skupić się przede wszystkim na iPadzie, który ma ponad 80-procentowy udział w rynku oraz Androidzie – ponad 10 proc, według gemiusTraffic.

Wdrażając takie aplikacje warto, podobnie jak w przypadku smartfonów, skupić się na użyteczności. Według 53 proc. badanych, konieczne będzie również zadbanie o jak najmniejszy rozmiar aplikacji. To przełoży się na szybkość instalacji oraz mniejsze zużycie danych, w przypadku gdy użytkownik dysponuje jedynie połączeniem komórkowym lub nie jest w danym momencie w zasięgu Wi-Fi. Równie ważne jest także zapewnienie szybkości i niezawodności działania aplikacji. Jedynie co czwarty badany twierdzi, że należy w niej zawrzeć wszystkie funkcje dostępne na standardowej stronie.

fot. mat. prasowe

Wdrażanie aplikacji mobilnej sklepu

Według 53 proc. badanych, konieczne jest zadbanie o jak najmniejszy rozmiar aplikacji.


Ogromna popularność handlu internetowego oraz rosnąca liczba urządzeń mobilnych, stwarzają idealne warunki do wprowadzania rozwiązań zakresu m-commerce w polskich e-sklepach. Warto zrobić to już dziś, gdy konkurencja w sektorze sprzedaży mobilnej jest jeszcze relatywnie mała.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • z aplikacji korzystają już wszyscy

    migel233 / 2013-10-03 17:45:32

    to, że branża e-commerce wykorzystuje aplikacje mobilne to akurat nic dziwnego. ja się bardziej cieszę, że coraz więcej usług i branż stacjonarnych, funkcjonujących głównie w trybie offline (o ile można w dzisiejszych czasach jeszcze to powiedzieć...), wykorzystuje aplikacje mobilne. oprócz tego, że wypuszczają swoje aplikacje albo przynajmniej tworzą interaktywne reklamy wykorzystując choćby kody qr, ale także dbają o obecność w popularnych aplikacjach lokalizacyjnych jak pf.pl. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: