Zielone światło dla Blu-ray
2003-02-17 09:49
Przeczytaj także: Cyfryzacja Polski: w obecnym tempie bez szans na sukces
Dzięki zastosowaniu nowoczesnego lasera, możliwe będzie zwiększenie gęstości zapisu danych na standardowej płycie DVD do 27 GB. Obecnie płyty te są w stanie pomieścić tylko 4,7GB danych. Dziewięć firm: Hitachi, LG Electronics, Matsushita Electric Industrial, Pioneer, Royal Philips Electronics, Samsung Electronics, Sharp, Sony i Thomson – nazwanych fundatorami Blu-ray Disc - osiągnęło porozumienie na temat licencjonowania tej technologii.Umowy licencyjne będą 10-letnimi odnawialnymi kontraktami, dającymi prawo do używania logo i formatu Blu-ray oraz do wykorzystywania mechanizmów ochrony danych. Licencja na wykorzystywanie formatu i logo będzie kosztować pomiędzy 20 a 60 tys. USD w zależności od tego, jakim komponentem będzie zainteresowany producent. Zróżnicowana będzie także cena licencji na mechanizmy zabezpieczające, która będzie się wahać pomiędzy 4 a 12 tys. USD.
Technologia Blu-ray wykorzystuje, zamiast tradycyjnego czerwonego lasera, promienie krótkiej długości światła niebiesko-fioletowego lasera, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie gęstości zapisu. Dyski wysokiej gęstości Blu-ray umożliwią zapisywanie materiałów w najwyższej rozdzielczości, gwarantującej lepszą jakość obrazu niż ogólno dostępne audycje telewizyjne.
Niektóre firmy już wcześniej wykorzystywały technologię Blu-ray. Philips zaprezentował prototyp miniaturowego napędu, obsługującego 3 cm płyty, na których można zapisać do 1 GB danych. Dla porównania na standardowych 12 cm płytach CD można zapisać tylko 650 MB danych. Napęd opracowywany przez Philipsa dedykowany jest do przenośnych urządzeń, jak aparaty cyfrowe, telefony komórkowe czy handheldy.
Pierwsze zapowiedzi premierowych produktów Blu-ray pojawiły się już w trakcie styczniowych targów Consumer Electronics Show. Wtedy też dyrektor Sony, Kunitake Ando zapowiedział, że jeszcze w tym roku w Japonii pojawią się nagrywalne dyski DVD Blu-ray. Wtedy także Ando poinformował, że technologią jest już gotowa, natomiast dopracowania wymagają szczegóły licencjonowania.
oprac. : 4Press
Przeczytaj także
-
Luksusowe marki: czy klasyka i prestiż potrzebują nowych technologii?
-
Firmy ubezpieczeniowe przed wyzwaniami. 4 kwestie są palące
-
Przemysłowy metaverse i sztuczna inteligencja, czyli TOP trendy w technologiach
-
5 kroków do efektywnego wdrożenia AI w produkcji przemysłowej
-
AI wymusza podnoszenie kwalifikacji zawodowych
-
Sztuczna inteligencja: entuzjazm pracowników przerósł obawy?
-
Sztuczna inteligencja pilnie potrzebuje specjalistów
-
Work-life balance ważniejszy niż kariera?
-
Sztuczna inteligencja tematem nr 1 w e-commerce