eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek napojów w Polsce: wydatki na reklamę I-VI 2013

Rynek napojów w Polsce: wydatki na reklamę I-VI 2013

2013-09-03 13:25

Rynek napojów w Polsce: wydatki na reklamę I-VI 2013

Producenci napojów zwiększają wydatki reklamowe © Africa Studio - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (9)

Producenci napojów zwiększają wydatki reklamowe w tym roku w porównaniu do 2012. Wzrost o 6% do 410 mln złotych, mimo spowolnienia gospodarczego, może oznaczać pierwsze symptomy odbicia na rynku reklamowym. To wyniki najnowszej analizy przeprowadzonej przez ekspertów domu mediowego Equinox Polska.

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę w I poł. 2013r. - sektor finansowy

Największe zmiany widoczne są wśród producentów napojów niegazowanych i gazowanych - dynamika wydatków reklamowych wzrosła tu o 38 % i 32%. Producenci wody i napojów dla dzieci ograniczają jednak wydatki.

Reklama w sektorze napojów przechodzi metamorfozę. Po sześciu miesiącach tego roku na pierwszej pozycji znajdują się napoje gazowane (117mln zł) z 29% udziałem. Napoje gazowane mogą również pochwalić się 32% dynamiką wydatków reklamowych rok do roku. Taka sytuacja wynika z faktu, że w tym roku pojawił się w tej kategorii nowy, silny gracz - Tymbark, który przeprowadził intensywną kampanię i zmotywował konkurencję do zwiększonych inwestycji w reklamę.

fot. mat. prasowe

Udziały rynku sektora napojów

Reklama w sektorze napojów przechodzi metamorfozę. Po sześciu miesiącach tego roku na pierwszej pozycji znajdują się napoje gazowane (117mln zł) z 29% udziałem.


Na drugim miejscu- spadając z pozycji lidera - znalazła się woda mineralna z 22% udziałem. Woda mineralna po raz pierwszy w historii 3 lat nie przekroczyła w wydatkach 100 mln zł (88 mln zł) i odnotowała 24% spadek w porównaniu do ubiegłego roku.

Ostatnia lokata na podium należy do napojów niegazowanych, które odnotowały najwyższą dynamikę wzrostu wydatków (38%) do poziomu 71,5 mln zł, co z kategorią wody mineralnej zaznacza nowy prozdrowotny trend w diecie Polaków.

Warto wspomnieć również o napojach energetyzujących, które mimo zwiększenia inwestycji o ponad 10 mln zł (56,7 mln zł) pozostały na 4 lokacie.

fot. mat. prasowe

Wydatki według kategorii

Wydatki reklamowe na napoje gazowane sięgnęły w I półroczu 2013 roku 117 440 409 złotych.


Napoje gazowane - liderzy bez zmian

Na czele znajduje się Coca Cola z wydatkami zmniejszonymi o 1/3 w stosunku do ubiegłego roku. Miejsce vice-lidera zajmuje odwieczny rywal Pepsi z wydatkami ponad dwukrotnie mniejszymi od Coca Coli. Na trzeciej pozycji z budżetem ponad 8 mln zł pierwsza marka pochodzenia polskiego Hoop Cola firmy Kofola. Trzy kolejne marki Schweppes, Fanta i Tymbark z budżetami od 5 do 6 mln zł starają się konkurować z liderami segmentu na poziomie kilkakrotnie niższym. Na pozycji nr 7 znalazła się marka wylaunchowana w tym roku przez firmę Zbyszko 3 Cytryny z budżetem 5 mln zł.

fot. mat. prasowe

Napoje gazowane

Na czele znajduje się Coca Cola z wydatkami zmniejszonymi o 1/3 w stosunku do ubiegłego roku. Miejsce vice-lidera zajmuje odwieczny rywal Pepsi z wydatkami ponad dwukrotnie mniejszymi od Coca Coli.


W tej kategorii wartym odnotowania jest fakt, że po raz pierwszy pojawił się w niej Tymbark. Jego wejście kategorię było dość agresywne, poparte mocną kampanią reklamową. W związku z tym, nie dość, że Tymbark zaczął inwestować, jego działania zmotywowały konkurencję do większego wysiłku i zaangażowania reklamowego oraz niewykluczone, że też obecność tak znaczącego nowego marketera, wymusiła zwiększenie inwestycji pozostałych graczy w tej kategorii.

Woda mineralna - widoczne wyraźne rozdrobnienie kategorii

Kategoria wody mineralnej jest silnie rozdrobniona – na rynku obecnych jest 57 marek. Wydatki lidera nie przekraczają 20 mln zł w tym roku. Liderem jest Cisowianka z kampanią z międzynarodową gwiazdą Monicą Belluci, ale z wydatkami niższymi niż w ubiegłym roku o 5 mln zł. Żywiec Zdrój i Kropla Beskidu zajmują drugie i trzecie miejsce w rankingu wydatków. Warto zauważyć, ze Żywiec Zdrój zredukował wydatki aż o 14 mln zł. Pierwsze 3 marki odpowiadają za 41% całościowych wydatków kategorii. Najdynamiczniej zwiększyła wydatki marka Staropolanki (prawie 8 mln zł), największą redukcją charakteryzuje się Dobrowianka – ponad trzykrotny spadek do 2.8 mln zł).

fot. mat. prasowe

Wody mineralne

Kategoria wody mineralnej jest silnie rozdrobniona – na rynku obecnych jest 57 marek. Wydatki lidera nie przekraczają 20 mln zł w tym roku. Liderem jest Cisowianka z kampanią z międzynarodową gwiazdą Monicą Belluci, ale z wydatkami niższymi niż w ubiegłym roku o 5 mln zł.


 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • które z tych produktów są rodzime?

    DobroMocny / 2014-02-12 23:05:56

    Świadomość tego, żę sóźnieni polscy producenci nie mający ulg podatkowych, tak jak coca-cola czy pepsi maja wiatr w oczy. Po pierwse muszą pokonać powalającą znajomość marki, po drugie nie są światowym liderem. Niech nasze Państwo zacznie sprzyjać maluczkim - rodzimym. To nie jest faszyzm, nie bójmy się. To troska o naszych maluczkich wytwórców. Pozdrawiam, dobremoce.pl odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Soki oczyszczające

    Obywatel K. / 2018-10-30 22:37:04

    Ciekawe jak ma się popularna ostatnio branża soków dietetycznych, oczyszczających. Ostatnio jest prawdziwy wysyp firm produjących tego typu napoje - https://juicebyprzelom.pl. Większość to napewno rodzimi producenci, bo soki takie mają bardzo krótkie terminy przydatności. Wg. producentów 100% owoców i warzyw. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: