eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Reforma OFE a rynek kapitałowy w Polsce

Reforma OFE a rynek kapitałowy w Polsce

2013-08-30 13:16

Przeczytaj także: Reforma emerytalna a sytuacja na GPW


Po pierwsze sytuacja dużej podaży papierów wartościowych w krótkim czasie zrodzi efekt podażowy, czyli spadek ceny a w praktyce znaczące obniżenie poziomu indeksów giełdowych. Powstaje pytanie, czy Kowalski, który w dniu podjęcia decyzji (lub podjęcia tej decyzji przez ustawodawcę) ma na rachunku jednostki rozrachunkowe warte 100 złotych (modelowo) ma otrzymać te 100 złotych, również gdy przypadające na jego jednostki aktywa zostaną zbyte za 60 złotych? Powszechne Towarzystwa Emerytalne różnicy tej nie wyrównają, nie będzie je zresztą, w przypadku masowego odpływu członków OFE, na to stać. Ekonomicznie i logicznie rzecz biorąc, stratę powinien ponieść Kowalski, tego jednak populistyczny, przynajmniej w tzw. sprawie OFE, rząd nie zaakceptuje. Być może zatem zapisze Kowalskiemu na koncie w ZUS owe 100 złotych powiększając dług wewnętrzny, którym martwić się będą przyszłe pokolenia i przyszłe rządy. A OFE przypisze kolejną „winę” tj. efekt popytowy i znaczące spadki cen na giełdzie.

Druga ewentualność, to przejęcie aktywów tj. akcji i obligacji w OFE w proporcji do wartości jednostek rozrachunkowych „przepisanych” z OFE do ZUS. Pozornie nie wpłynie to samo przez się na rynek kapitałowy. Pozornie – albowiem cały plan rządu polega na możliwości zaspokojenia potrzeb budżetowych i zmniejszeniu wydatków budżetowych. Ten drugi cel zrealizuje brak konieczności wpłat do OFE. Zrealizuje jednak tylko częściowo i trudno uznać, by rząd powstrzymał się od wyprzedaży posiadanych aktywów. Pamiętać należy, że akcje spółek publicznych są obecnie rozproszone między wiele podmiotów w tym OFE. W części z nich liczba posiadanych przez OFE akcji sumarycznie przewyższa 33%, 50% czy 66% głosów. I tu istotną przeszkodą regulacyjną może być Dyrektywa 2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ofert przejęcia (Dz.U.UE.L.2004.142.12 z późn. zmianami). Wskazać należy, że celem tej Dyrektywy jest „zabezpieczenie interesów posiadaczy papierów wartościowych spółek podlegających prawu Państwa Członkowskiego, gdy spółki te są przedmiotem oferty przejęcia lub zmian kontroli i przynajmniej część ich papierów wartościowych jest dopuszczona do obrotu na rynku regulowanym w Państwie Członkowskim”. Musi się to dokonywać (przejęcie kontroli) poprzez złożenie oferty wszystkim posiadaczom papierów wartościowych spółki na wszystkie ich papiery po godziwej cenie. Innymi słowy przejęcie kontroli nad spółką publiczną powinno być efektem ogłoszenia stosownego wezwania po godziwej cenie, a w pewnych sytuacjach, np. gdy uzyskanie kontroli nastąpiło pośrednio np. wskutek umorzenia akcji innych podmiotów – wezwanie może mieć charakter następczy. Stosowanie tej Dyrektywy jest wyłączone w stosunku do niektórych podmiotów – w szczególności banków centralnych (tj. do akcji banku centralnego, ale nie do banku centralnego jako nabywcy akcji spółek publicznych) i do instytucji wspólnego inwestowania. Ale nie jest wyłączone w stosunku do państw.

Jest to oczywiste – sytuacja, gdy spółka prywatna zaczyna być kontrolowana przez państwo, to w większość przypadków najbardziej fatalna informacja dla akcjonariuszy – i tym bardziej wymagają oni ochrony. Wracając do kwestii czysto formalnych – nasuwające się „rozwiązanie” tj. wyłączenie obowiązku ogłaszania wezwań w stosunku do Skarbu Państwa, czy inny podmiot działający na jego zlecenie, byłoby jawnie sprzeczne z prawem europejskim. Można przyjąć, że polski ustawodawca i polski rząd świadomie złamią prawo europejskie. Nie byłoby to zresztą po raz pierwszy. Można też spekulować, że potencjalne rozwiązania ustawowe będą iść w kierunku takiego przekazywania aktywów, które wyłączy konieczność zastosowania przepisów o wezwaniach. Np. Skarb Państwa będzie odmawiał przyjęcia określonych aktywów, żądając w zamian innych. Wówczas jednak nie będzie jednak mowy o proporcjonalnym przekazywaniu aktywów a portfel funduszu po operacji „wyprowadzenia” znaczącej części członków OFE będzie ukształtowany w sposób sztuczny. Można sądzić ze znacznym prawdopodobieństwem, że takie rozwiązanie dokonywałoby się świadomie ze szkodą dla członków OFE pozostałych w OFE. Co w świetle intencji rządu, jasno wyrażonych w projektach, nie budziłoby najmniejszego zdziwienia.

poprzednia  

1 ... 3 4

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: