eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy a zakup telewizora

Polacy a zakup telewizora

2013-07-17 12:38

Polacy a zakup telewizora

Polacy a zakup telewizora © tomispin - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (9)

Stare telewizory kineskopowe najczęściej zastępują urządzenia z podświetleniem LED. Podobnie jak dwa lata temu klienci najchętniej kupują je w specjalistycznych sklepach, a za kluczowe kryterium uznają cenę. Rozglądają się najczęściej za modelami kosztującymi od 1500 do 3000 złotych, o przekątnych ekranu do 42 cali – wynika z badania TNS Polska, przeprowadzonego na zlecenie firmy Toshiba.

Przeczytaj także: Najpopularniejsze telewizory 2012

Ocenia się, że w ubiegłym roku sprzedano w Polsce około 2,2 mln nowych telewizorów (wg. GfK Polonia). Oczywiście największy wpływ na tak dobre wyniki miały dwa duże wydarzenia sportowe - organizowane w naszym kraju Euro 2012 oraz letnie Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Według różnych szacunków w 2013 roku, w dużej mierze dzięki procesowi cyfryzacji telewizji naziemnej, sprzeda się od 1,9 do 2,4 mln odbiorników. Co zadecyduje, jakie modele wybierać będą konsumenci?

Cena pierwszym kryterium wyboru

Dla Polaków podstawowym kryterium wyboru nowego odbiornika jest wciąż jego cena. Aż 64 proc. badanych deklaruje, że jeśli w tej chwili zdecydowałoby się kupić telewizor, kosztowałby on od 1500 do 3000 złotych. Droższe modele wybrałoby tylko około 23 proc. badanych.

Co ciekawe, połowa badanych kobiet na nowe urządzenie przeznaczyłaby maksymalnie 2000 złotych, podczas gdy większość mężczyzn może wydać więcej, a aż 9 proc. z nich deklaruje, że interesują ich telewizory kosztujące powyżej 5000 złotych (na taką cenę zdecydowałaby się jedynie co setna kobieta).

fot. mat. prasowe

Deklarowany poziom cen

Połowa badanych kobiet na nowe urządzenie przeznaczyłaby maksymalnie 2000 złotych


Ilość pieniędzy, jakie konsumenci mogą przeznaczyć na zakup, łączy się z preferowanymi przekątnymi ekranu. Najczęściej deklarowana wielkość to 40-42 cale. Tego typu telewizor idealnie wkomponuje się w niemal każde wnętrze, nie będzie sprawiał wrażenia zbyt dużego lub za małego. Dodatkowo, po zakupie kolejnego odbiornika – telewizor o takiej przekątnej ekranu łatwo znajdzie swoje zastosowanie w innych pomieszczeniach, takich jak sypialnia, pokój dziecięcy czy kuchnia.

Przy zakupie telewizora to panowie większą uwagę przywiązują do rozmiaru. Mniejsze telewizory chętniej wybierają kobiety – prawie połowa (45 proc.) z nich wybrałaby ekran o przekątnej poniżej 40 cali. Taką wielkość wybrałby tylko co trzeci badany mężczyzna. Aż 30 proc. z nich woli ekran co najmniej o przekątnej 43 cale (panie – tylko 18 proc.)

fot. mat. prasowe

Wielkość ekranu

Najczęściej deklarowana wielkość to 40-42 cale


Marka wciąż bardzo ważna

Jeśli chodzi o zakup telewizora, wciąż jednym z kluczowych elementów decyzyjnych jest marka. Podobnie jak w grudniu 2011 roku, ponad dwie trzecie (68 proc.) respondentów deklaruje, że jest ona dla nich ważna lub bardzo ważna. Zdecydowanie wzrosła natomiast liczba osób mocno oddanych aktualnie posiadanej marce. W poprzednim badaniu ich odsetek wynosił zaledwie 3 proc. Obecnie aż 49 proc. badanych nie widzi powodów, by zmienić ulubioną markę telewizorów na inną.

Konsumenci w większym stopniu przywiązują się więc do wybranych producentów TV, stosowanych przez nich rozwiązań czy designu. Także sami wytwórcy zdają się dostrzegać ten trend, w większym niż dotychczas stopniu stawiając na unifikację wyglądu produktów czy usług. Przywiązanie klientów do firmy z dużym prawdopodobieństwem zaprocentuje wynikami sprzedażowymi, które po chwilowym osłabieniu mają szansę wrócić do zeszłorocznych poziomów – przede wszystkim dzięki końcowej fazie przechodzenia w Polsce na telewizję cyfrową.

fot. mat. prasowe

Marka TV

49 proc. badanych nie widzi powodów, by zmienić ulubioną markę telewizorów na inną


 

1 2 3

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • logan / 2013-08-09 19:19:32

    Znam sproro osób przywiązanych do tradycyjnych marek telewizorów, ja sam preferuję Philipsa, zawsze wykonany z najlepszych materiałów, ciągle rozwiająją własnę technikę poświaty rzucaną na ścianę amiblight, jakość obrazu doceniają znawcy tematu, a głośniki grają najlepiej ze wszystkich porównychwanych przeze mnie producentów. Takie jest moje zdanie od co najmniej kilkunastu lat. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: