eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Działy HR przed wyzwaniami

Działy HR przed wyzwaniami

2013-05-15 10:59

Działy HR przed wyzwaniami

Praca działu HR to już nie tylko prowadzanie rekrutacji © Yuri Arcurs - Fotolia.com

Praca działu HR to już nie tylko prowadzanie rekrutacji. Jak wynika z przeprowadzonego przez Michael Page badania "Globalny Barometr HR 2013", równie ważne jest utrzymywanie satysfakcji pracowników z zatrudnienia. I to również w okresie gorszej koniunktury gospodarczej.

Przeczytaj także: Działy HR: priorytety 2013

Znalezienie dobrego pracownika nie jest łatwe. Dlatego zarządzający obszarem HR coraz większą wagę przykładają do zatrzymania pracowników w firmie. Jest to istotne również w trakcie spowolnienia gospodarczego, gdy firmy ograniczają zatrudnienie, ale także starają się zatrzymać u siebie najlepszych, sprawdzonych już pracowników. Świadczą o tym wyniki „Globalnego Barometru HR 2013”, ogólnoświatowego badania, przeprowadzonego przez Michael Page wśród ponad 4300 menadżerów i dyrektorów działów personalnych. Wedle badania aż 93% firm na świecie i 91% w Polsce szuka sposobu na utrzymanie satysfakcji pracowników z zatrudnienia. Jakie są to działania?

W Europie najwięcej firm planuje zwiększyć stabilność zatrudnienia poprzez oferowanie pracownikom pakietów szkoleniowych oraz zapewnienie szerokich możliwości rozwoju zawodowego. W ten sposób odpowiedziało 55% pytanych. Wiele firm (38%) stara się pomóc pracownikom w zachowaniu równowagi pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym np. poprzez możliwość pracy z domu, bądź szkolenia z zarządzania czasem. Są to rozwiązania najczęściej stosowane w Australii i Nowej Zelandii.

Podobnie jest w Polsce. W naszym kraju najczęściej wykorzystywanym sposobem przywiązywania pracowników do firmy są szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne – takiej odpowiedzi udzieliło 41% badanych szefów HR. Firmy stawiają również na budowanie przyjaznej dla zatrudnionych kultury organizacyjnej (41%) oraz zachowanie równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym (35%). W ramach budowy tej równowagi 67% badanych firm w Polsce zapewnia pracownikom pakiety rekreacyjne, np. karnety na siłownię lub fitness, 64% rozlicza godziny nadliczbowe w postaci dni wolnych od pracy, a 51% umożliwia pracę z domu – tymczasową, a także w częściowym lub pełnym wymiarze godzin. Która metoda zatrzymania pracowników jest najlepsza?

fot. Yuri Arcurs - Fotolia.com

Praca działu HR to już nie tylko prowadzanie rekrutacji

Zarządzający obszarem HR coraz większą wagę przykładają do zatrzymania pracowników w firmie. Jest to istotne również w trakcie spowolnienia gospodarczego, gdy firmy ograniczają zatrudnienie, ale także starają się zatrzymać u siebie najlepszych, sprawdzonych już pracowników.


Według Pawła Wierzbickiego z Michael Page, największy wpływ na małą rotację kadr ma sprawna i doświadczona kadra menadżerska. „Nie bez przyczyny mówi się, że człowiek przychodzi do firmy, a odchodzi od szefa. Od jego postawy zależy w dużej mierze, czy pracownik ma poczucie, że się uczy, rozwija i podejmuje ciągle nowe wyzwania. To właśnie szef powinien kreować pozytywną atmosferę w zespole. Do tego potrzebne jest indywidualne i elastyczne podejście” – zauważa Executive Manager w Michael Page. Wiele firm stosuje takie właśnie podejście. Z tą opinią zgadza się Stephane Fayol, Dyrektor Personalny francuskiej firmy Terreal: „W centrum naszej strategii utrzymania pracowników znajdują się menadżerowie. Mają oni wpływ nie tylko na wyniki pracy zespołu, ale i na utrzymanie w nim wysokiego morale” napisał w ankiecie towarzyszącej badaniu.

A pieniądze? Nie zaskakuje fakt, że w obecnej sytuacji ekonomicznej nie jest to metoda często wykorzystywana – wg. ankietowanych to najtrudniejszy do zrealizowania sposób utrzymania pracowników. Na świecie 47% firm ma zamiar uwzględnić ten aspekt w swojej strategii. W Polsce tylko 27%. Zdaniem Pawła Wierzbickiego pieniądze to jednak nie wszystko. „Czasy są ciężkie, nie wszystkie firmy po prostu stać na dodatkowe bonusy finansowe. W tej sytuacji to właśnie dobra atmosfera w zespole i możliwość podnoszenia kwalifikacji, sprawiają, że pracownik woli pracować w tej, a nie w innej firmie” – dodaje Wierzbicki.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Szkolenia - istotny element rozwoju?

    Piotr Dąbrowski / 2013-07-03 01:20:12

    Tak, ale tylko szkolenia, których korzyści da się zweryfikować w praktyce. Np. szkolenia z zaawansowanych negocjacji czy mediacji. Oferujemy takie rozwiązania w wersji dla najbardziej wymagających pracowników, którymi są prawnicy. http://konsultancipersonalni.pl/szkolenia.html U nas znajdziesz warsztaty i szkolenia, których efekt będziesz mógł zobaczyć i zmierzyć prostymi wskaźnikami. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: