eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Drogi i autostrady: za opóźnienia w budowie odpowiada również GDDKiA

Drogi i autostrady: za opóźnienia w budowie odpowiada również GDDKiA

2013-05-07 13:16

Drogi i autostrady: za opóźnienia w budowie odpowiada również GDDKiA

Autostrada © Marek Kosmal - Fotolia.com

Przetargi na budowę dróg były rozstrzygane głównie w oparciu o najniższą cenę, co często prowadziło do składania ofert poniżej kosztów budowy - to jeden z zarzutów NIK wobec Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W efekcie realizacja niektórych inwestycji wydłużała się lub nawet dochodziło do ich przerwania.

Przeczytaj także: Budowa dróg: GDDKiA zagrożeniem wg NIK

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła Centralę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz oddziały w Katowicach, Krakowie, Łodzi, Olsztynie, Rzeszowie, Szczecinie i Warszawie. Kontrola objęła lata 2008–2012 (sierpień) i dotyczyła planowania inwestycji drogowych, przygotowania inwestycji do realizacji, wyboru wykonawców, wypełniania zadań inwestora, nadzoru inwestycji oraz finansowania inwestycji.

Kontrolerzy ustalili, że w latach 2008-2011 GDDKiA na budowę 1.371 km nowych i modernizację starych dróg wydała prawie 79 mld zł. W przetargach na roboty budowlane GDDKiA stosowała najczęściej kryterium najniższej ceny, co wobec bardzo znacznej konkurencji na rynku prowadziło czasami do składania ofert poniżej kosztów budowy drogi. Niestety urzędnicy Dyrekcji takich najtańszych oferentów sprawdzali nierzetelnie - przykładowo chiński Covec deklarował zbudowanie dwóch odcinków autostrady A2 za kwotę ponad dwukrotnie niższą od kosztorysu GDDKiA. Dyrekcja wypowiedziała umowę Chińczykom dopiero po 20 miesiącach, gdy byli winni swoim podwykonawcom 117 mln zł.

Urzędnicy Dyrekcji też niezbyt starannie sprawdzali wysokość środków własnych wykonawców ubiegających się o kontrakt, co utrudniało eliminowanie firm znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. Jako przykład NIK podaje wybór konsorcjum pod przewodnictwem Dolnośląskich Surowców Skalnych, które miało po wypowiedzeniu umowy Covecowi dokończyć odcinki A2. GDDKiA pomimo że wiedziała o trudnej sytuacji finansowej DSS, to dopuściła firmę do budowy.

fot. Marek Kosmal - Fotolia.com

Autostrada

Decydującym kryterium w przetargach na budowę autostrad była cena


Proces przygotowania inwestycji nie wzbudził większych zastrzeżeń kontrolerów. Zdaniem NIK, umowy z wykonawcami dobrze zabezpieczały interesy inwestora. Dyrekcja precyzyjnie określała w nich obowiązki i uprawnienia stron, terminy płatności, kary umowne, okresy gwarancji oraz zabezpieczenie należytego wykonania umowy. W umowach z wykonawcami brakowało jednak zabezpieczeń chroniących podwykonawców, zwłaszcza w wypadku niewywiązywania się przez wykonawców ze zobowiązań płatniczych.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: NIK, GDDKiA, drogi, autostrady, Covec, DSS

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: