Polski Internet a Święta Wielkanocne
2013-03-29 12:21
Jakie sprawy związane ze świętami frapują internautów najbardziej? © petroos - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polski Internet a Walentynki
Instytut Monitorowania mediów zbadał popularność haseł związanych z Wielkanocą w Internecie w marcu 2013 r. Wyniki okazały się zaskakujące. Jakie sprawy związane ze świętami frapują internautów najbardziej, a które etapy przygotowań trzeba po prostu przetrwać?Wielkanocny stół z Internetu
Ile ciast wypada przygotować na święta i jakie w ogóle? Co należy brać pod uwagę, jeśli ma się dziecko ze skazą białkową lub cukrzyka wśród gości? Co włożyć do koszyczka, jak ozdobić stół, jak ubrać rodzinę – takich informacji szukają internauci przed świętami. Wymieniają się przepisami, wspierają poradami dotyczącymi organizacji świąt.
fot. mat. prasowe
Wielkanocny stół w Internecie
-Gdybyśmy skomponowali świąteczne menu na podstawie statystyk z komentarzy i zapytań pozostawianych przez internautów w sieci, to na wielkanocnym stole w największej ilości pojawiłyby się pisanki, sernik, mazurek, zajączek i rzeżucha – wylicza Nina Olszewska z Instytutu Monitorowania Mediów. - Nie zabrakłoby też baranka, pasztetu, baby wielkanocnej oraz paschy.
fot. petroos - Fotolia.com
Jakie sprawy związane ze świętami frapują internautów najbardziej?
Z rodziną czy wyjazdowe, lubiane czy nie?
W opiniach internautów dość często pojawia się dezaprobata dla siedzenia przy suto zastawionym stole w gronie rodzinnym – z jednej strony poszukiwane są przepisy na lekkie jedzenie, z drugiej coraz częściej pojawiają się zbuntowane głosy, jak na przykład: „w tym roku święta tylko we czwórkę, mam dość wielkiej rodziny męża”[forum.wizaz.pl] czy zainteresowanie wyjazdami wypoczynkowymi w okresie świątecznym. Opinie wyrażające pozytywny stosunek do świąt („uwielbiam święta”, „nie mogę się doczekać świąt”) równoważą się z tymi negatywnymi, związanymi głównie z oporem wobec konieczności gotowania, sprzątania i spotkań z rodziną.
Nie mogę doczekać się rekolekcji
Zaskakuje popularność rekolekcji w Internecie – hasło to pojawiało się w marcu częściej niż „pisanki”. Z analizy publikacji wynika, że zainteresowanie tym zagadnieniem przejawiała głównie młodzież szkolna i rzadko ma odniesienia do przeżyć religijnych. Młodzi użytkownicy mediów społecznościowych wspominali, że rekolekcje będą lub były, cieszyli się wolnym czasem lub narzekali na konieczność chodzenia do kościoła. Nie zabrakło też utyskiwań rodziców dzieci, które w rekolekcjach udziału nie brały i wymagały opieki w czasie szkolnym. Podobnie wygląda sprawa drogi krzyżowej – wspominana była na przykład w kontekście zbyt późnej godziny (photoblog.pl).
fot. mat. prasowe
Internauci a religijny aspekt Wielkanocy
W zgodzie z nauką Kościoła
Rekolekcje i droga krzyżowa to hasła popularne, gównie we wspomnianym kontekście młodzieży. Warto jednak zauważyć, że nie zabrakło w analizowanym okresie też merytorycznych wzmianek związanych z religijnym aspektem świąt. Informacje o duchowych przygotowaniach do świąt publikowały strony internetowe parafii z całej Polski. Dyskusje na temat spowiedzi i komunii w okresie wielkanocnym czy przeżywaniu Wielkiego Postu pojawiły się na forach takich jak opoka.pl czy katolik.pl. Były jednak w mniejszości.
Informacje o raporcie
Analizę wykonano na podstawie ponad 34 582 materiałach internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których pojawiły się hasła związane z Wielkanocą. Raport obejmuje materiały od 1 do 28 marca 2013 r.
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Czy obcokrajowcy mają prawo do dni wolnych w obchodzone przez siebie święta?
-
Jakie tradycje wielkanocne kultywują Polacy?
-
San Escobar istnieje... w mediach
-
Co kupić na Święta? Przedświąteczna gorączka w social media
-
Ile pracy kosztuje koszyk wielkanocny?
-
Kto nie pracuje w Wielki Piątek?
-
Wielkanoc 2015 to 20 godzin pracy
-
Zwyczaje wielkanocne w różnych krajach świata
-
Wielkanoc 2015: ile wydadzą Polacy?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)