eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy Pokolenia Wielkiej Zmiany

Polacy Pokolenia Wielkiej Zmiany

2013-04-01 00:40

Polacy Pokolenia Wielkiej Zmiany

Polacy Pokolenia Wielkiej Zmiany © olly - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Pokolenie, które weszło w dorosłe życie i odniosło sukces po 1989 r. i przez kolejną dekadę było do tej pory słabo opisane. Ta generacja była bardziej zajęta praca i karierą, niż myśleniem o sobie. To Generacji Wielkiej Zmiany, którą można nazwać też Generacją Sukcesu. Jej aktywności i przedsiębiorczości, Polska zawdzięcza jednak swój wzrost. Ośrodek analityczny THINKTANK i magazyn MALEMEN, we współpracy z ponad 60 ekspertami z różnych dziedzin opracowali największy do tej pory portret tej generacji.

Przeczytaj także: Własne mieszkanie częściej w Polsce niż w UE

Pokolenia Wielkiej Zmiany nie określa jedynie demografia. Jego główny trzon to osoby urodzone w latach 1967-1977, których jest w Polsce 5,8 mln. Ale ważniejsza jest mentalność. Należą do niego również 50. – 60. latkowie, którzy skorzystali z „okna możliwości”, jakie otworzyła transformacja.

Przedstawiciele Pokolenia Zmiany mają kilka wspólnych cech:
  • Wchodzili w dorosłe życie zawodowe po 1989 r. i aktywnie skorzystali z możliwości, jakie otworzyły zmiany; zobaczyli w nich szansę dla siebie: odnieśli relatywny życiowy i osobisty sukces;
  • Doświadczyli awansu i ”przyspieszonej konsumpcji” oraz raptownego podwyższenia jakości życia;
  • Współtworzyli swoją wiedzą i doświadczeniem firmy i instytucje tworzone w latach 90.; odegrali dużą rolę w rozwoju gospodarczym: to „pokolenie profesjonalistów”.
  • Najważniejszym wspólnym doświadczeniem tego pokolenia było dotknięcie „świeżej” wolności, co powoduje że pokolenie to jest szczególnie na nią czułe. Jego przedstawiciele doznali euforii i poczuli, że świat stanął przed nimi otworem i mogą realizować własne marzenia - było to swoiste "ukąszenie wolnością".

By nakreślić portret Generacji Wielkiej Zmiany, THINKTANK i MALEMEN zaprosiły do udziału w sesjach redefinicyjnych ponad 60 ekspertów z różnych dziedzin: analityków, socjologów, ekonomistów, przedsiębiorców, menedżerów, ludzi kultury, mediów, księży, artystów. Przez pół roku pracowali oni nad definicjami siedmiu słów kluczowych dla każdego pokolenia: RYNEK, PRZEDSIEBIORCZOŚĆ, SUKCES, PATRIOTYZM, WIARA SZCZĘŚCIE, STYL ŻYCIA.

Pozwoliło to nakreślić wszechstronny portret Pokolenia Wielkiej Zmiany; jego stosunek do gospodarki rynkowej, aktywności i samodzielności, sukcesu, podejścia do miłości ojczyzny, szczęścia i stylu życia. To portret pokolenia, które otrzymało niezwykłą życiową szansę i potrafiło ją wykorzystać.

fot. mat. prasowe

Liczba zarejestrowanych osobowych pojazdów samochodowych w latach 1990–2010 (dane w tys.).

Między 2003 a 2011 r. przybyło w Polsce 7 mln samochodów; mamy ich dwa razy więcej niż w 1990 r. To szósty co do wielkości park aut w Unii, ustępujący tylko dużym i bogatszym od nas państwom: Niemcom, Włochom, Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii


  • Generacja, która stworzyła rynek

    Pokolenie Wielkiej Zmiany współtworzyło rynek i instytucje. To silne doświadczenie. Przedstawiciele generacji Wielkiej Zmiany patrzą na polski rynek już nie tylko z perspektywy krajowej, lecz jako część globalnej gospodarki opartej o Internet. Zarazem rynek i konsumpcja „znormalniały”, nie ekscytują już tak jak wcześniej; mniej euforii w konsumpcji i korzystaniu z jego dobrodziejstw.
  • Przedsiębiorczość: kompetencja przyszłości

    Generacja Wielkiej Zmiany wzięła również olbrzymi udział w tworzeniu przedsiębiorczości i biznesu. Zmieniło to wywodzący się z PRL obraz przedsiębiorczości. Ale wykazało się również własną wewnątrzsterownością, charakterystyczną dla przedsiębiorczości. „Gen przedsiębiorczości”: inicjatywa, rzutkość, niezależność to pokoleniowa cecha charakteru.
  • Sukces niejedno ma imię

    Pokolenie to definiuje sukces wewnętrzną miarą. Z badania przeprowadzonego na potrzeby projektu RE-DEFINICJE wynika, że blisko 40% badanych wyżej ceni sukces osobisty niż zawodowy. Ten z kolei jest najcenniejszy tylko dla 6%. Dla 55% równie istotny jak osobisty jest sukces zawodowy, jednakże aż 76% stwierdziła, że niczego nie poświęciłaby dla sukcesu, a już na pewno nie miłości czy rodziny.
  • Patriotyzm we własnej definicji

    Pokolenie Wielkiej Zmiany podchodzi do patriotyzmu w sposób bardziej osobisty i intymny, ponieważ ze sfery państwowego i grupowego przymusu przeszedł do sfery indywidulanej wolności. Stał się nadobowiązkowy i dobrowolny. Ma silną potrzebę manifestowania miłości do ojczyzny i dumy, która nie znajduje jednak ujścia w sferze publicznej, gdzie dominuje nadal martyrologiczny, laurowy model patriotyzmu. Pokolenie to poszukuje więc obywatelskiej formy patriotyzmu.

fot. mat. prasowe

Procent populacji w Polsce ze stałym dostępem do internetu, 2004–2012

Na przestrzeni 8 lat stały dostęp do Internetu wzrósł ponad 8-krotnie.

fot. mat. prasowe

Liczba oddanych mieszkań w latach 1989–2012

Od 1989 r. rynek „wyprodukował” też co piąte spośród 13,6 mln polskich mieszkań zarejestrowanych w ostatnim spisie powszechnym GUS. W 2000 r. na tysiąc mieszkańców przypadało 310 mieszkań; dekadę później 357.


 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Pokolenie Wielkiej Zmiany?

    Konto usunięte / 2013-04-01 16:22:35

    Według mnie pokolenie to jako całość,nie jest pokoleniem"Wielkiej Zmiany".
    Osoby,którym się powiodło i do czegoś doszły zawdzięczają to głównie swoim
    majętnym rodzinom i układom rodzinno-towarzyskim.Oni już na starcie mieli dużo
    większe możliwości,niż ludzie z tzw."plebsu",nie ubliżając w żaden sposób tym
    drugim.I tak jest do dzisiaj,a wszelkie opowieści o"nowej ekonomii" i"niewidzialnej
    ręce rynku",to czysty piar,utopia i bajeczki dla maluczkich.Gospodarka neoliberalna
    doprowadziła do ogromnych nierówności i rozwarstwienia społecznego.Wmawianie do niedawna ludziom,że ciągle wzrasta PKB,a tym
    samym wzrasta zamożność społeczeństwa,również nie polega na prawdzie,gdyż
    dochód ten nigdy nie był i nie jest dzielony sprawiedliwie.Nie twierdzę,że w PRL byłó lepiej,ale nie wszystko było złem.Przede wszystkim nie było bezrobocia
    a tzw bezrobocie ukryte,było niczym w porównaniu z dzisiejszym.Kiedyś był
    przymus pracy,a dzisiaj trzeba się mocno"napracować",aby pracę znaleźć.To nie
    jest tak,że wszyscy niepracujący są nieudacznikami,jak w niektórych kręgach
    usiłuje się to przedstawiać.Z taką gospodarką,przewładnymi cięciami budżetowymi,bez ograniczenia bezrobocia i zabezpieczeń socjalnych,daleko nie
    zajdziemy.Świadczą o tym ruchy oburzonych na całym świecie przeciwko
    rządzącym,bankierom i spekulantom finansowym,którzy w pogoni za zyskiem
    doprowadzają świat do krachu.Podsumowując-pokolenie o którym pisze
    Autorka nie jest pokoleniem"Wielkiej Zmiany",gdyż jego wpływ na zmiany był
    znikomy,chociażby ze względu na wiek,możliwości i cząstkę jaką reprezentują
    sobą w społeczeństwie.A jeżeli wielu z nich się dorobiło,to tylko dzięki
    wpływowym tatusiom,mamusiom i innym pociotkom.Człowiek z dołów
    społecznych nie ma przy nich szans i nigdy miał nie będzie.Pozdrawiam.
    odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: