eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Świadczenia pozapłacowe: rynek z potencjałem

Świadczenia pozapłacowe: rynek z potencjałem

2013-03-27 11:52

Świadczenia pozapłacowe: rynek z potencjałem

Standardem w motywacji pozapłacowej pozostają kupony i karty podarunkowe © yvart - Fotolia.com

Wzrost zaangażowania i motywacji pracowników to w wielu firmach recepta na trudniejsze czasy. Jednym z czynników, które w bezpośredni sposób przekładają się na ten wzrost jest włączenie w system wynagrodzeń świadczeń pozapłacowych. Przedsiębiorstwa coraz częściej doceniają motywacyjną rolę świadczeń. To jeden z wielu istotnych wniosków dotyczących dynamiki rozwoju polskiego rynku wypływający z badań "Potencjał rynku benefitów pozapłacowych" przeprowadzonych przez niezależny Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia w styczniu 2013 roku na zlecenie Sodexo Motivation Solutions.
Rynek w Polsce

Wyniki badania pokazują, że rynek świadczeń pozapłacowych w Polsce jest determinowany głównie dwoma czynnikami: sezonowością ich wręczania oraz zasadami funkcjonowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Według badań, niezależnie od formy własności, firmy które utworzyły Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych finansują świadczenia dodatkowe głównie z tego właśnie źródła (73% podmiotów). Zupełnie inna jest sytuacja wśród pracodawców, którzy nie utworzyli ZFŚS – w tych firmach motywatory pozapłacowe są finansowane przede wszystkim z bieżących obrotów (51% podmiotów). W porównaniu z 2011 rokiem bieżące fundusze, jako źródło finansowania benefitów wskazało o 7,5 punktów procentowych więcej badanych. O 3,9 punktów procentowych wzrósł również odsetek firm deklarujących finansowanie świadczeń z systemów motywacyjnych. Oznacza to, iż coraz więcej pracodawców dostrzega konieczność oferowania świadczeń pozapłacowych, jako elementu całościowej strategii motywacyjnej w firmie. Badania pokazały, również, że w blisko 1/3 firm w Polsce, świadczenia pozapłacowe oferowane są jako wsparcie i pomoc socjalna dla pracowników, ale drugą ich najważniejszą rolą jest motywowanie personelu, które wskazało 30,2% przebadanych przez ARC Rynek i Opinia firm. Pracodawcy stają się zatem coraz bardziej świadomi faktu, że zaangażowanie pracowników w bezpośredni sposób przekłada się na sukces całej organizacji.

Sezonowość wręczania świadczeń

Sezonowość wręczania świadczeń od wielu lat się nie zmienia, nadal najczęstszą okazją do przyznania pracownikom gratyfikacji czy podarowania prezentów są święta. Tradycyjnie pracownicy są nagradzani na Boże Narodzenie, wtedy właśnie zatrudnionych dodatkowo wspiera aż 63,8% badanych pracodawców.

Inne popularne okazje do przekazania dodatkowych motywatorów zatrudnionym to m.in. okres wakacyjny oraz zbliżające się święta Wielkiej Nocy, które wskazało prawie 33% przedsiębiorstw. Bardzo popularną formą świątecznych motywatorów pozostają Kupony i Karty Podarunkowe. Według badań ponad 1/3 firm w Polsce wręcza pracownikom właśnie ten rodzaj świadczeń. Kupony i Karty Podarunkowe stały się już elementem świątecznej tradycji praktykowanej w Polsce przez różne instytucje.

fot. yvart - Fotolia.com

Standardem w motywacji pozapłacowej pozostają kupony i karty podarunkowe

Badania ARC Rynek i Opinia pokazują, że standardem w motywacji pozapłacowej pozostają kupony i karty podarunkowe (wybiera je ponad 1/3 polskich firm), bilety na imprezy kulturalne 29,2%, opieka medyczna (24%) czy karnety wstępów do obiektów sportowych i rekreacyjnych (20,1%).


Dlaczego pracownicy lubią Kupony i Karty?

- Pracownicy cenią Kupony i Karty Podarunkowe przede wszystkim ze względu na wolność wyboru finalnego prezentu, którą gwarantują im te rozwiązania. Czynnikiem decydującym o ich atrakcyjności jest również szeroką sieć akceptacji – np. w przypadku Kuponów Podarunkowych Sodexo jest to aż 50 tys. punktów: od sklepów spożywczych, sportowych po RTV-ADG czy perfumerie. Z kolei Kartą Podarunkową Sodexo można zapłacić w prawie 230 tys. punktów akceptujących w całej Polsce, wszędzie tam gdzie akceptowana jest VISA. Karta umożliwia również płatności zagraniczne, internetowe czy wypłatę gotówki z bankomatu. Pracownicy wybierają Kupony i Karty Podarunkowe Sodexo także dlatego, że towarzyszy im najbogatszy na rynku pakiet promocji, który podwyższa ich siłę nabywczą. Przykładowo specjalnie z okazji Świąt Wielkanocnych towarzyszą im szyte na miarę świąteczne rabaty sięgające nawet 50%. Pakiet dedykowanych Kuponom i Kartom Podarunkowym promocji zwiększa więc prawie dwukrotnie faktyczną wartość otrzymanego prezentu – wyjaśnia Paweł Łojewski, Product Manager Sodexo Motivation Solutions.

 

1 2

następna

Zobacz także

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.