eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor BPO poszukuje specjalistów

Sektor BPO poszukuje specjalistów

2013-03-27 09:01

Sektor BPO poszukuje specjalistów

Sektor BPO poszukuje specjalistów © apops - Fotolia.com

Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce (tzw. BPO) należy do jednego z najszybciej rozwijających się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Choć oferuje coraz więcej miejsc pracy, to zmaga się z mitem, że praca w nim to tylko chwilowy przystanek w karierze zawodowej i zajęcie raczej dla ludzi młodych, bez doświadczenia zawodowego. Tymczasem, jak wynika z danych zebranych przez portal Pracuj.pl, pracodawcy z tej branży poszukują też doświadczonych specjalistów, którzy mogą liczyć na rozwój zawodowy.

Przeczytaj także: Sektor BPO szansą dla specjalistów

Jak wynika z danych Związku Liderów Sektora Usług Wspólnych (ABSL) na przestrzeni ostatnich sześciu lat stworzono w Polsce 375 centrów usług biznesowych, a zatrudnienie w nich znalazło ponad 100 tys. osób. Choć najwięcej jest centrów wspierających tzw. back office firm oraz obsługę klienta, gdzie nie jest wymagane doświadczenie zawodowe, to przybywa centrów badawczo-rozwojowych, świadczących zaawansowane usługi oparte na wiedzy. Jak mówi Katarzyna Daniek, ekspert agencji zatrudnienia ManpowerGroup: - Na początku branża kładła nacisk przede wszystkim na znajomość języków obcych, najpierw tych najpopularniejszych, takich, jak: francuski, włoski czy angielski, a później również tych mniej popularnych, jak duński, norweski, hebrajski, a nawet chiński. Obecnie jednak BPO to nie tylko sektor dla lingwistów. Wraz ze wzrostem zaawansowania przetwarzanych operacji, firmy poszukują osób z doświadczeniem w branży finansowej, HR-owej, inżynieryjnej, IT czy sprzedażowej. – Przyszłością sektora będą też procesy niszowe, przykładem jest tu Legal Process Outsourcing, który może stać się hitem najbliższych lat i być szansą na pracę w zawodzie dla absolwentów prawa czy też pokrewnej mu administracji – podkreśla Katarzyna Daniek.

W kryzysie BPO kwitnie i daje pracę specjalistom

Branża BPO jest jedną z niewielu, na którą spowolnienie w gospodarce nie miało negatywnego wpływu, a nawet przyczyniło się do jej rozwoju. Jak przewiduje Maciej Michalewski, prezes zarządu agencji Lobo HR, w kolejnym roku przewidywany jest wzrost sektora o dalsze 20%, a na jego rozwój w dużej mierze ma wpływ kryzys gospodarczy, który sprawia, że firmy dążą do obniżenia kosztów operacyjnych. Centra Usług Wspólnych dają natomiast szansę na restrukturyzację i istotne oszczędności. – Powyższy trend wygenerował już duży popyt na pracowników z branży finansowej i księgowej. Największą liczbę ofert w tym sektorze stanowią stanowiska księgowego, analityka biznesowego lub finansowego, a także kontrolera finansowego. Szczególnie trudno pozyskać specjalistów z wykształceniem wyższym kierunkowym z dwoma lub trzema biegłymi językami np. angielskim, francuskim lub włoskim. – mówi Maciej Michalewski.

Te obserwacje potwierdza też Iwona Mitros z Grafton Recruitment Polska: – Wśród najbardziej poszukiwanych pracowników są księgowa/młodsza księgowa, analityk finansowy, specjalista ds. podatków, specjalista ds. administracji finansowej, a także specjalista ds. administracji personalnej. Ale pracę w sektorze znajdą również programiści C/C++, Java, MS Access, administratorzy systemów, specjaliści od Business Objects czy web developerzy. Na zatrudnienie mogę też liczyć graficy, konsultanci Siebel, specjaliści Excel oraz specjaliści ds. badań marketingowych.

Kariera od zera

Specjaliści rynku pracy jednogłośnie przyznają, że choć sektor usług biznesowych potrzebuje doświadczonych specjalistów, to nadal najczęściej zatrudnia osoby bez doświadczenia zawodowego. - BPO są wręcz doskonałym miejscem pracy dla osób bez wcześniejszej historii zatrudnienia. Często oferują wsparcie w okresie adaptacji w pracy oraz pakiet szkoleń produktowych. Trzeba jednak pamiętać, że ważne są tu kompetencje językowe pracowników. Bez nich kandydat nie ma szansy na rozpoczęcie pracy w tym sektorze. – mówi Katarzyna Daniek.

Z kolei, jak podkreśla Maciej Michalewski to obszar, które daje solidne podstawy do dalszej kariery zawodowej. – Praca dla globalnej korporacji i znanej marki to nie tylko kwestia prestiżu, ale przede wszystkim możliwość szybkiego rozwoju w dynamicznym i często międzynarodowym środowisku pracy, zdobycia unikatowych kompetencji czy poznania korporacyjnego sposobu zarządzania. Trudno zatem przecenić doświadczenie zdobywane w Centrach Usług Wspólnych.

fot. apops - Fotolia.com

Sektor BPO poszukuje specjalistów

Praca w Centrach Usług Wspólnych, choć kojarzona głównie z call center, może być ciekawym rozwiązaniem nie tylko dla absolwentów szukających możliwości zdobycia pierwszego doświadczenia, ale również specjalistów z kilkuletnim doświadczeniem.


Tu się rozwiniesz…

Co prawda osoby bez doświadczenia, rozpoczynające pracę w BPO/SSC mogą liczyć raczej na wynagrodzenie zbliżone do średniej krajowej, ale za to większość pracodawców zapewnia szereg szkoleń, wspierających rozwój pracowników. Jak pokazują wyniki badania Pracuj.pl wśród studentów i absolwentów – Campus 2012, to właśnie możliwość rozwoju i nauki jest dla nich jedną z kluczowych cech idealnego pracodawcy. Osoby, które trafią do tego sektora mogą liczyć na programy wdrożeniowe, szkolenia zawodowe, treningi kompetencji miękkich, ale także rozbudowane pakiety świadczeń pozapłacowych, współfinansowanie edukacji i programy motywacyjne. W zależności od predyspozycji kandydata możliwy jest tu też awans, zarówno pionowy jaki i poziomy. Znane są przypadki, gdy młodszy specjalista awansował na stanowiska zarządcze średniego, a nawet wyższego szczebla. - Typowym przykładem ścieżki kariery jest awans ze stanowiska młodszego księgowego na zastępcę kierownika w dziale należności, a następnie objęcie funkcji dyrektora ds. operacji. – mówi ekspert Lobo HR.

Na inną formę awansu wskazuje zaś Katarzyna Daniek – Choć pracownicy BPO, świadcząc usługi dla klientów zewnętrznych, z założenia mają ograniczone możliwości rozwoju pionowego w ramach strategicznych obszarów firmy, to dojrzałe organizacje wypracowały już metody zatrzymania najlepszych z nich. Przykładem może być promowanie pracownika z doskonałą znajomością procesów i organizacji, ale nieposiadającego potencjału menedżerskiego na globalnego audytora procesu. Dzięki temu, taki pracownik ma szansę szkolić swoich kolegów od Stanów Zjednoczonych po Australię.

… i zarobisz

Praca w Centrach Usług Wspólnych, choć kojarzona głównie z call center, może być ciekawym rozwiązaniem nie tylko dla absolwentów szukających możliwości zdobycia pierwszego doświadczenia, ale również specjalistów z kilkuletnim doświadczeniem. Zdobywając umiejętność pracy w międzynarodowym środowisku, zgodnie z globalnymi standardami, a także poznając specyfikę pracy z klientami z rożnych obszarów, dostają oni solidne podstawy do rozwoju kariery w innych sektorach, zarówno w kraju, jak i za granicą. Starsi specjaliści oraz kierownicy zespołów mogą też liczyć na dużo wyższe wynagrodzenie, od 6000 do nawet 12000 zł brutto, a z obserwacji Jadwigi Naduk z Hays Poland wynika, że managerowie odpowiadający za poszczególne linie biznesu mogą otrzymać pensję nawet w wysokości do 22000 zł brutto, zwłaszcza w sektorze opartym na wiedzy.

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: