eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Branża motoryzacyjna: trendy i ich skutki dla Polski

Branża motoryzacyjna: trendy i ich skutki dla Polski

2013-01-11 13:03

Branża motoryzacyjna: trendy i ich skutki dla Polski

Nowe samochody © Rafael Ben-Ari - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Jak wynika z raportu KPMG, światowa branża motoryzacyjna stoi obecnie przed czterema strategicznymi wyzwaniami: wykorzystaniem szans wynikających z rozwoju rynków wschodzących, koniecznością sprostania wymaganiom ochrony środowiska, zmieniającymi się potrzebami konsumentów oraz rosnącą urbanizacją. Wyzwaniem dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego jest utrzymanie wzrostu pomimo turbulencji na kluczowych rynkach eksportowych, a także zwiększenie udziału w pracach nad nowymi technologiami motoryzacyjnymi oraz przyciągnięcie inwestorów z krajów BRIC.

Przeczytaj także: Sektor samochodowy: kryzys w Europie pomoże Polsce?

Rosnąca rola rynków wschodzących

Z raportu KPMG wynika, że kluczowym wyzwaniem dla rozwoju branży motoryzacyjnej do 2025 roku będzie wykorzystanie potencjału rynków wschodzących – uważa tak 86% przedstawicieli kadry zarządzającej tego sektora na całym świecie. Najpewniejsze perspektywy wzrostu sprzedaży i produkcji samochodów w najbliższych 5 latach mają Brazylia, Rosja, Indie i Chiny, tj. państwa grupy BRIC.

fot. mat. prasowe

Kluczowe kwestie dla światowej branży motoryzacyjnej do 2025 roku

Z raportu KPMG wynika, że kluczowym wyzwaniem dla rozwoju branży motoryzacyjnej do 2025 roku będzie wykorzystanie potencjału rynków wschodzących – uważa tak 86% przedstawicieli kadry zarządzającej tego sektora na całym świecie.


- Z punktu widzenia Polski niepokojąca jest prognoza dotycząca niezwykle ważnego rynku zbytu dla rodzimej produkcji motoryzacyjnej, czyli Włoch, które mogą przeżywać poważne i długotrwałe trudności z popytem. Nie najlepsze są też perspektywy dla Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii, które również są naszymi ważnymi rynkami eksportowymi. Optymistycznym akcentem jest stosunkowo dobra prognoza dla Niemiec, drugiego kluczowego rynku zbytu dla polskiej produkcji, szczególnie części i podzespołów. Popyt będzie rósł także ze strony czeskich fabryk motoryzacyjnych – mówi Mirosław Michna, Partner i Szef Zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Jak wynika z raportu KPMG, firmy z krajów BRIC będą koncentrować się na ekspansji międzynarodowej, a ich naturalny cel stanowi Europa Zachodnia, gdzie mogą konkurować cenowo. Zdaniem 70% przedstawicieli światowej branży motoryzacyjnej najlepszym miejscem, z którego może być prowadzona ekspansja w tym regionie, jest Europa Środkowo-Wschodnia, co otwiera nowe możliwości inwestycyjne dla Polski.

fot. Rafael Ben-Ari - Fotolia.com

Nowe samochody

Produkowane w Polsce samochody osobowe należą przede wszystkim do klas: MINI (Fiat 500, Fiat Panda, Ford KA), MAŁE (Lancia Ypsilon) lub NIŻSZA ŚREDNIA (Opel Astra).


Ochrona środowiska bodźcem dla rozwoju alternatywnych technologii napędów

Według raportu KPMG, technologia silników spalinowych wciąż jest priorytetem dla większości producentów motoryzacyjnych, ale już co piąty z nich ponosi równie duże nakłady na prace badawczo-rozwojowe nad alternatywnymi systemami napędów. Wkrótce w centrum zainteresowania mogą znaleźć się technologie hybrydowe: 40% przedstawicieli przemysłu motoryzacyjnego wskazało na nie jako na największy obszar inwestycji w technologie napędów w perspektywie najbliższych 5 lat.

- Udoskonalenie napędów alternatywnych ma strategiczne znaczenie dla światowych koncernów. W tym kontekście niezwykle istotne jest, aby firmy postrzegały Polskę jako optymalne miejsce dla inwestycji w struktury badawczo-rozwojowe, a nie tylko w zakłady produkcyjne. Dostępność wykwalifikowanych inżynierów oraz wsparcia publicznego dla innowacyjnych projektów jest silną kartą przetargową Polski. Przyciągnięcie motoryzacyjnych centrów B+R wymagać będzie jednak podjęcia intensywniejszych działań promocyjnych ze strony władz – ocenia Mirosław Michna, Partner i Szef Zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Przedstawiciele branży prognozują, że w 2025 roku udział pojazdów elektrycznych (włączając hybrydy) w sprzedaży nowych samochodów na świecie wyniesie między 11 a 15%. Ponad połowa z nich uważa, że pojazdy z napędem hybrydowym (szczególnie typu plug-in) zdobędą największą popularność wśród samochodów z alternatywnymi napędami w najbliższych 5 latach. Mniejsze będzie zainteresowanie autami zasilanymi akumulatorem (28% wskazań). Wynika to m.in. z przekonania, że jeszcze przez minimum 5-6 lat samochody oparte na akumulatorach będą miały mniejszy zasięg niż te z silnikami spalinowymi.

fot. mat. prasowe

Rynki o najpewniejszych perspektywach wzrostów/spadków w ciągu 5 lat

Z punktu widzenia Polski niepokojąca jest prognoza dotycząca niezwykle ważnego rynku zbytu dla rodzimej produkcji motoryzacyjnej, czyli Włoch, które mogą przeżywać poważne i długotrwałe trudności z popytem.


 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: