eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Rynek lotniczy: podsumowanie 2012

Rynek lotniczy: podsumowanie 2012

2012-12-28 12:02

Przeczytaj także: Rynek lotniczy 2012


2013 – droga do globalnej konsolidacji transportu lotniczego?

W 2012 r. doszło do przedefiniowania modeli ekonomicznych tak, by uwzględniały one aktualne warunki rynkowe.

– Po ostatnim połączeniu Gulf Airlines i tradycyjnych przewoźników, jak np. Qatar Airways-Oneworld Alliance oraz sojuszu Etihad Airways-Air France-KLM widzimy autentyczną zmianę strategii – mówi Ludovic Subran, Główny Ekonomista Euler Hermes.

Inne widoczne tendencje wśród tradycyjnych linii lotniczych, które mogą zupełnie odmienić charakter sektora, to stworzenie lub wzmocnienie tanich linii lotniczych powiązanych z tradycyjnymi liniami, jak np. promowane przez Lufthansę Germanwings czy Transavii, podmiotu zależnego Air France-KLM.

– Po wydarzeniach roku 2012 nadszedł czas, by transport lotniczy, który symbolizuje globalizację, stał się naprawdę międzynarodowy. Rok 2013 może stanowić krok w kierunku konsolidacji tego sektora na poziomie globalnym – dodaje Bruno Goutard.

Producenci samolotów – to wciąż ich czas

Już drugi rok z rzędu globalna branża samolotowa powinna odnotować znaczny wzrost i zwiększenie liczby dostarczonych samolotów o 14%. Euler Hermes oczekuje, że ta pozytywna tendencja utrzyma się również w 2013 r. (wzrost dostaw o 10%), ponownie dzięki praktycznie powszechnemu wzrostowi poziomu produkcji.

– Dobre dane w zakresie zamówień zapewniają sektorowi samolotowemu optymistyczne perspektywy na przyszłość, bo przekładają się na siedem do ośmiu lat produkcji – mówi Ludovic Subran. – Producenci samolotów mają więcej niż tylko jeden as w rękawie, by zapewnić sobie przetrwanie: znaczne zróżnicowanie geograficzne swojego portfela klientów, duży popyt ze strony spółek w regionie Azji i Pacyfiku oraz Bliskiego Wschodu, a także rozwój segmentu tanich linii. Dodatkowo pojawiła się nowa okazja rozwoju – modernizacja flot dzięki samolotom zużywającym mniej paliwa.

Oczekuje się, że całkowita sprzedaż w sektorze transportu lotniczego wzrośnie w tym roku o 6,4% dzięki silnemu rozwojowi segmentu pasażerskiego o 7,9%, który równoważy skurczenie się segmentu towarowego o 2%. Ten ostatni, już ciężko doświadczony przez spowolnienie na trasach handlowych w obrębie Europy, stoi w obliczu dalszego obniżenia przepustowości z uwagi na niezmienne moce przewozowe na kurczącym się rynku. Wynikiem tego jest erozja cen o ok. 2%.

W sektorze, w którym paliwo stanowi główny element kosztów operacyjnych (średnio jedną trzecią całkowitych kosztów operacyjnych), wysokie ceny ropy – jak te w 2012 r. – często przekładają się na spadek zysków. W globalny sektorze transportu lotniczego rentowność zmniejszyła się w 2012 r. średnio o 50%.

Jasna przyszłość przed producentami samolotów

Prognozy dla przemysłu samolotowego pozostają zachęcające. Po dostarczeniu 1.011 samolotów w 2011 r., w 2012 r. producenci samolotów mogą ustanowić kolejny rekord dzięki 1.155 sztukom, a według szacunków Euler Hermes na 2013 r. zaplanowano 1.270 dostaw. Statystyki zamówień w 2011 r. napędził sukces modelu Airbus A320 Neo. Boeing B737, który wszedł na rynek pod koniec 2011 r., jest najlepiej sprzedającym się modelem roku 2012, bardziej „normalnym” handlowo (1.700 oczekiwanych zamówień w porównaniu z 2.224 w 2011 r.). Na rok 2013 Euler Hermes prognozuje 1.200 nowych zamówień, czyli nadal powyżej poziomu z 2010 r.

Przeczytaj także: Rynek lotniczy w Polsce 2010 Rynek lotniczy w Polsce 2010

poprzednia  

1 2 3

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: