eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2012

Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2012

2012-12-10 10:51

Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2012

Perfumy © Evgeny Dubinchuk - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (8)

Pomimo spowolnienia gospodarczego i kłopotów w strefie euro, rynek dóbr luksusowych w Polsce rozwija się stabilnie, coraz lepiej zaspokajając potrzeby bogacącego się społeczeństwa. W 2012 roku liczba osób zamożnych i bogatych przekroczyła 750 tys., a ich łączne dochody do dyspozycji to blisko 130 mld zł. W Polsce jest już dostępnych 2/3 kluczowych światowych marek luksusowych.

Przeczytaj także: Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2011

Polacy się bogacą

Jak wynika z najnowszego raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, w 2012 roku miesięczny dochód brutto powyżej 7,1 tys. zł osiągnie w Polsce nawet 751 tys. osób, tj. o blisko 23 tys. osób więcej niż w 2011 i o 90 tys. więcej niż w 2010 roku. Łączny dochód do dyspozycji tych konsumentów w całym 2012 roku może sięgnąć nawet 130 mld zł. Obserwowany w ostatnich latach trend wzrostowy będzie najprawdopodobniej kontynuowany, a w 2015 roku w Polsce może mieszkać nawet 839 tys. osób zamożnych i bogatych, których łączny roczny dochód zbliży się do 160 mld zł.

fot. mat. prasowe

Liczba osób zamożnych i bogatych w Polsce oraz ich łączny dochód do dyspozycji

Obserwowany w ostatnich latach trend wzrostowy będzie najprawdopodobniej kontynuowany, a w 2015 roku w Polsce może mieszkać nawet 839 tys. osób zamożnych i bogatych, których łączny roczny dochód zbliży się do 160 mld zł.

fot. mat. prasowe

Liczba osób zamożnych i bogatych w Polsce (tys.)

Wszystko wskazuje na to, że trudności gospodarcze lat 2008 – 2011, wyraźnie odczuwalne w skali gospodarki i społeczeństwa jako całości, w małym stopniu dotknęły najzamożniejszych Polaków


W Polsce funkcjonuje również duża grupa osób o dochodach ponadprzeciętnych (3,7 – 7,1 tys. zł brutto), aspirujących do zamożności. W 2012 roku do grupy tej zaliczać się będzie blisko 2 mln osób, a ich roczny dochód zbliży się do 97 mld zł.

Deklarowane wydatki na dobra luksusowe

Z raportu KPMG wynika, że w 2012 roku zamożni i bogaci Polacy wydadzą na dobra luksusowe około 18,5% swoich dochodów, podczas gdy aspirujący – 13%. Deklarowana wartość wydatków Polaków na dobra luksusowe w 2012 roku może sięgnąć 36,8 mld zł, tj. o 4,7 mld zł więcej niż w roku ubiegłym. Wartość ta zawiera również wydatki ponoszone na produkty subiektywnie uznawane za luksusowe, jak i wydatki ponoszone poza Polską. Rzeczywista wartość polskiego rynku dóbr luksusowych może być więc kilkukrotnie mniejsza.

- W związku z rosnącymi wynagrodzeniami oraz zwiększającą się liczbą potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych, z roku na rok obserwuje się systematyczny wzrost wydatków na tego typu dobra. Szacujemy, że rzeczywiste wydatki Polaków na dobra luksusowe wyniosą w 2012 roku 10,2 mld zł, a do 2015 roku mogą wzrosnąć do blisko 13 mld zł – mówi Andrzej Marczak, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego KPMG, współautor raportu.

fot. Evgeny Dubinchuk - Fotolia.com

Perfumy

Najczęściej nabywanymi dobrami luksusowymi przez Polaków o ponadprzeciętnych dochodach były w ostatnim roku perfumy (58%), odzież (43%), obuwie (42%) oraz alkohol (39%).


Luksus po polsku

Najczęściej nabywanymi dobrami luksusowymi przez Polaków o ponadprzeciętnych dochodach były w ostatnim roku perfumy (58%), odzież (43%), obuwie (42%) oraz alkohol (39%). Na zakup samochodu luksusowego zdecydowało się 23% osób, zaś domu lub apartamentu – 9%. Najważniejszymi cechami marki luksusowej dla polskich konsumentów są: wysoka jakość, prestiż, bogata tradycja oraz reprezentowane przez nią wartości. Jak wynika z raportu KPMG, produkty luksusowe nabywane są przez kobiety i mężczyzn z taką samą częstotliwością, najczęściej w sklepach monobrandowych. Większość konsumentów robi zakupy w Polsce (82%), ale równocześnie blisko 40% wybiera się w tym celu także za granicę. Popularność zdobywa też Internet – za jego pośrednictwem zakupy robi 37% nabywców dóbr luksusowych. Spośród najważniejszych krajowych ulic handlowych Polacy o ponadprzeciętnych dochodach najczęściej wybierają ul. Nowy Świat w Warszawie oraz ul. Floriańską w Krakowie. Natomiast pod względem prestiżu najwyżej oceniają trzy miejsca: Plac Trzech Krzyży i jego okolice w Warszawie, ul. Nowy Świat w Warszawie oraz ul. Floriańską w Krakowie.

- Polscy konsumenci są dla globalnych firm specyficzną grupą docelową, znacznie różniącą się od konsumentów na rynkach zachodnich. Jak wskazuje raport KPMG, Polacy o ponadprzeciętnych dochodach mają bardzo specyficzne poglądy na to, czym jest luksus i jakie są jego atrybuty. Wiele marek postrzeganych przez Polaków jako luksusowe, tj. drogie i prestiżowe, w krajach zachodnich jest uznawanych raczej za segment premium niż segment stricte luksusowy. Z drugiej strony, wiele legendarnych marek, które są rozpoznawalne na całym świecie, w Polsce pozostają nierozpoznawalne – dodaje Tomasz Wiśniewski, Partner w dziale Doradztwa Finansowego KPMG, jeden z autorów raportu.

fot. mat. prasowe

Ocena prestiżu ulic handlowych w Polsce

Spośród najważniejszych krajowych ulic handlowych Polacy o ponadprzeciętnych dochodach najczęściej wybierają ul. Nowy Świat w Warszawie oraz ul. Floriańską w Krakowie.


fot. mat. prasowe

Deklarowane łączne wydatki na dobra luksusowe

Badania konsumenckie KPMG w Polsce wskazują, że w 2012 roku zamożni i bogaci Polacy wydali (zgodnie z deklaracjami) na dobra luksusowe około 18,5% swoich dochodów do dyspozycji, podczas gdy aspirujący – 13%.


 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: