Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2011-2012
2012-11-29 13:35
Przeczytaj także: Polska gospodarka internetowa 2011
E-administracja
Jednym z kierunków, określonych w Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013, jest wzrost dostępności i efektywności usług administracji publicznej poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych do przebudowy procesów wewnętrznych administracji i sposobu świadczenia usług.
fot. mat. prasowe
Osoby korzystające z usług administracji publicznej za pomocą Internetu w ciągu ostatnich 12 miesię
W 2012 r. odsetek osób korzystających z usług e-administracji wzrósł w skali roku o 4,0 pkt proc. do 31,6%. Co czwarta osoba za pomocą Internetu wyszukiwała informacje na stronach administracji publicznej (wzrost o 4,0 pkt proc.). Najrzadziej korzystano z usług e-administarcji w celu wysyłania wypełnionych formularzy – 10,6% (wzrost o 1,8 pkt proc.).
Korzystanie z urządzeń przenośnych do łączenia się z Internetem poza domem lub miejscem pracy
Najwięcej osób łączy się z Internetem poza domem lub miejscem pracy za pomocą komputerów przenośnych (17,5%) oraz laptopów, notebooków lub netbooków (17,1%). Wśród osób łączących się z siecią za pomocą urządzeń przenośnych największy odsetek stanowią osoby zamieszkujące duże miasta.
fot. mat. prasowe
Osoby korzystające z urządzeń przenośnych do łączenia się z Internetem poza domem w ciągu ostatnich
E-handel
Osoby zamawiające przez Internet towary lub usługi w czasie 12 miesięcy od daty rozpoczęcia badania w 2012 r. stanowiły ponad 30% badanej populacji, tj. o 0,6 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Towarem najczęściej zamawianym przez Internet, tak jak przed rokiem, była odzież i sprzęt sportowy (16,1%).
fot. mat. prasowe
Osoby zamawiające przez Internet towary lub usługi w ciągu ostatnich 12 miesięcy
Chętnie zamawiano również pozostałe wyposażenie (meble, pojazdy, artykuły AGD, narzędzia, zabawki oraz biżuterię) – 13,7%. W porównaniu do 2011 r. nieznacznie zmniejszył się odsetek osób zamawiających przez Internet książki, czasopisma oraz oprogramowanie (odpowiednio o 0,4 pkt proc. i 0,3 pkt proc.).
Umiejętności informatyczne
Najczęściej wykonywaną czynnością przez użytkowników komputerów było kopiowanie lub przenoszenie plików, a także używanie poleceń kopiowania i wklejania. Nastąpił znaczny wzrost w skali roku odsetka osób wykonujących przenoszenie plików między komputerami a innymi urządzeniami (o 8,4 pkt proc.). Zmniejszył się natomiast udział tych osób, które korzystając z komputera dotychczas nie wykonywały żadnych z wymienionych w badaniu czynności (z 20,9% w 2011 r. do 19,2% w 2012 r.)
fot. mat. prasowe
Osoby korzystające z komputera i dotychczas wykonujące wybrane czynności
Zdecydowana większość użytkowników Internetu, korzystała dotychczas z wyszukiwarek internetowych. Prawie 73% użytkowników Internetu stanowiły osoby, które wysyłały pocztę elektroniczną z załącznikami. O 23,3 pkt proc. wzrósł odsetek (do 63,7%) osób biorących udział w czatach i grupach dyskusyjnych. W 2012 r. odsetek osób niewykonujących żadnych z badanych czynności podczas korzystania z Internetu wyniósł 2,1%, tj. o 1,5 pkt proc. mniej niż przed rokiem.
fot. mat. prasowe
Osoby korzystające z Internetu i wykonujące wybrane czynności
E-zdrowie
W 2012 r. po raz pierwszy badano korzystanie z Internetu w sprawach związanych ze zdrowiem. Udział osób korzystających z Internetu w ciągu ostatnich 12 miesięcy w celu umówienia się na wizytę lekarską wyniósł 4,3% badanej populacji. Na podobnym poziomie (3,8%) kształtował się odsetek osób korzystających z Internetu w celu zamówienia produktów związanych ze zdrowiem.
fot. mat. prasowe
Odsetek osób korzystających z Internetu w 2012 r. w celu umówienia się na wizytę lekarską
fot. mat. prasowe
Odsetek osób zamawiających przez Internet produkty związane ze zdrowiem w 2012 r.
Największy odsetek osób (25,2%) korzystał z Internetu w celu wyszukiwania informacji o chorobach i ich symptomach.
fot. mat. prasowe
Odsetek osób szukających w Internecie informacji dotyczących zdrowia w 2012 r
Jednym z głównych powodów niekorzystania z Internetu w celu skontaktowania się z lekarzem/specjalistą w sprawach dotyczących zdrowia jest preferowanie kontaktu osobistego.
fot. mat. prasowe
Odsetek osób niekontaktujących się z lekarzem/specjalistą przez Internet
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Gwiazdy Internetu 2010
-
Gwiazdy Internetu XI 2010
-
Jakie strony internetowe popularne w Wielkanoc?
-
Okres świąteczny - czego szukali internauci?
-
Ile kosztuje dostęp do internetu? W Polsce najlepsze oferty
-
Internauci pod lupą: co interesowało nas w święta?
-
#10yearchallange. Jak zmienił się ruch w sieci?
-
Globalny ruch IP 2016 - 2021
-
Ukryte koszty wolnego Internetu - jak firmy tracą na słabym Internecie?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)