eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polscy internauci a konkursy na Facebooku

Polscy internauci a konkursy na Facebooku

2012-11-15 00:20

Polscy internauci a konkursy na Facebooku

Facebook © flydragon - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Tylko 4% posiadaczy konta na Facebooku potrafi wskazać, w jakim konkursie wzięło ostatnio udział. Ponad jedna trzecia (36%) tego nie pamięta, a większość w ogóle nigdy nie bierze udziału w takich konkursach - wynika z badania "Marki w serwisach społecznościowych", zrealizowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR).

Przeczytaj także: Firmy bez strategii w social media

W opinii specjalistów zajmujących się promocją online konkursy są jednym z najbardziej skutecznych działań marketingowych na serwisach społecznościowych. Nie dziwi więc, że są dość często wykorzystywane w praktyce komunikacyjnej. Przyjęło się uważać, że konkursy angażują uczestników i sprzyjają budowaniu więzi z marką. Jak pokazuje badanie „Marki w serwisach społecznościowych” przeprowadzone przez IIBR, konkursy organizowane na profilach marek na Facebooku trafiają jedynie do około 40% odbiorców.

Co więcej, okazuje się, że sam udział w konkursie nie zawsze jest wydarzeniem angażującym. Jedynie 4% posiadaczy konta na Facebooku potrafiło wskazać (choćby w najogólniejszym sensie, wymieniając kategorię produktową) z jaką marką związany był ostatni konkurs w jakim wzięli udział.

fot. mat. prasowe

Wymień 3 ostatnie konkursy organizowane na Facebooku przez marki/firmy, w których brałeś(aś) udział?

Tylko 4% posiadaczy konta na Facebooku potrafi wskazać, w jakim konkursie wzięło ostatnio udział. Ponad jedna trzecia (36%) tego nie pamięta, a większość w ogóle nigdy nie bierze udziału w takich konkursach.


„Badanie pokazało, że z konkursami na profilach marek jest podobnie jak tzw. ‘dawaniem lajków’. Bardzo często jest to nastrój chwili a odbiorcy koncentrują się bardziej na tym co mogą w konkursie wygrać niż na samej marce” – mówi Jarosław Kowalski Client Service Manager w IIBR.

Konkursy nie tylko nie docierają do wszystkich, ale także częściej i łatwiej angażują określone grupy użytkowników. Na Facebooku chętniej biorą w nich udział kobiety, osoby młode (do 34 roku życia), internauci z wykształceniem niższym niż średnie (uczniowie), preferujący tańsze produkty. Rzadziej zaś osoby posiadające zatrudnienie na stałe lub dorywczo. O ile więc marka celuje w młodych odbiorców i jest dostępna cenowo konkurs już na starcie ma premię do angażowania odbiorców. Jeśli jednak grupą docelową są osoby dojrzalsze i lepiej sytuowane istnieje ryzyko, że konkursy zaangażują, ale niekoniecznie osoby targetu.

fot. flydragon - Fotolia.com

Facebook

Badanie pokazało, że z konkursami na profilach marek jest podobnie jak tzw. ‘dawaniem lajków’. Bardzo często jest to nastrój chwili a odbiorcy koncentrują się bardziej na tym co mogą w konkursie wygrać niż na samej marce.


„Planując komunikację należy dobrze zaadresować jej przekaz i dobrać mechanizm. Okazuje się, że o ile nie trudno jest wywołać reakcję, to prawdziwym wyzwaniem jest zaangażowanie tych, na których nam zależy” – dodaje Jarosław Kowalski Client Service Manager w IIBR.

O projekcie syndykatowym „Marki w serwisach społecznościowych”
Badanie ilościowe zostało zrealizowane metodą CAWI okresie czerwiec-lipiec 2012 na próbie 1200 osób posiadających konto na przynajmniej jednym z następujących serwisów społecznościowych: Facebook, nk.pl, Google+,i Myspace. Wyniki uzyskane na podstawie deklaracji respondentów zostały wzbogacone o twarde dane pochodzące z badania Megapanel PBI/Gemius. Dodatkowo badane zagadnienia zostały pogłębione w części jakościowej, przeprowadzonej w formie badania Bulletin Board Discussion (asynchronicznej dyskusji grupowej w postaci dedykowanego forum dyskusyjnego).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: