eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Obsługa klienta a nowe sposoby komunikacji

Obsługa klienta a nowe sposoby komunikacji

2012-11-08 13:21

Obsługa klienta a nowe sposoby komunikacji

Media społecznościowe © Mihai Simonia - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Dział analityczny magazynu The Economist przeprowadził na zlecenie Genesys badanie dotyczące postrzegania nowych metod komunikacji przez kadrę zarządzającą największych firm. Badanie wykazało, że kanały społecznościowe i mobilne nadal nie są traktowane jako pełnoprawny element obsługi klienta.

Przeczytaj także: Obsługa klienta: Internet i Web 2.0

Raport Genesys zatytułowany „Zbliżając się do klienta” („Getting Closer to the Customer”) to efekt badania przeprowadzonego na grupie 798 menedżerów z całego świata. Ponad połowa ankietowanych (58%) na stanowiskach zarządczych (członkowie zarządów, dyrektorzy) wskazała prezesa firmy jako osobę odpowiedzialną za rozwój nowych sposobów komunikacji z klientem m.in. poprzez media społecznościowe i kanał mobilny. Z taką oceną zgodziło się jednak tylko 28% menedżerów średniego szczebla, dla których odpowiedzialność za ten obszar powinna znajdować się po stronie działu marketingu. Opinię taką wyraziło 38% z nich.

fot. mat. prasowe

Odpowiedzialność za rozwój nowych sposobów komunikacji z klientem

58% ankietowanych na stanowiskach zarządczych wskazało prezesa firmy (CEO) jako osobę odpowiedzialną za rozwój nowych sposobów komunikacji z klientem


Badanie wykazało, że w praktyce to właśnie dział marketingu (a nie np. dział obsługi klienta) w największym stopniu stara się nawiązywać i prowadzić dialog z klientem za pośrednictwem nowych kanałów komunikacji. 44% ankietowanych stwierdziło wręcz, że dział marketingu zdominował sferę kontaktów pomiędzy ich firmą a klientem.

fot. Mihai Simonia - Fotolia.com

Media społecznościowe

Kanały społecznościowe i mobilne nadal nie są traktowane jako pełnoprawny element obsługi klienta.


Kluczowe fakty

Badanie wykazało, że tylko 11% firm, które reprezentowali ankietowani, używa mediów społecznościowych do komunikacji z klientami od co najmniej 3 lat. Natomiast 43% z nich zaczęło to robić w ciągu ostatniego roku. Warto zauważyć, że zaledwie 6% firm wdrażających nowe kanały komunikacji, przyjęło usprawnienie obsługi klienta za główny cel tego działania.

Większość firm nadal opiera komunikację z klientem na stronie internetowej (90%) oraz poczcie elektronicznej (88%). 42% badanych organizacji korzysta z call centers, co również wydaje się stosunkowo małym odsetkiem. Stosowanie aplikacji mobilnych zadeklarowało 20% badanych przedsiębiorstw.

fot. mat. prasowe

Inwestowanie w media społecznościowe

48% badanych firm inwestuje w media społecznościowe, ale tylko 20% w aplikacje mobilne


Młodzież w awangardzie

Większość ankietowanych stwierdziła, że największą wiedzę i umiejętności w obszarze mediów społecznościowych posiadają młodzi pracownicy, którzy niedawno ukończyli studia – raport określa ich mianem Pokolenia Y. W 60% badanych firm, które wdrożyły nowe strategie komunikacji, zadanie pokierowania nowymi kanałami zlecono właśnie takim osobom.

fot. mat. prasowe

Opinie menedżerów na temat powodzenia ich firm

73% osób na najwyższych stanowiskach ocenia działania społecznościowe swojej firmy pozytywnie


Gdzie kucharek sześć…

Zdaniem ankietowanych, zarządzanie nowymi kanałami przez jedną osobę, a nie duży zespół, jest bardziej skuteczne. W firmach, w których przyjęto ten drugi model, 33% menedżerów skarżyło się na utrudniony kontakt z osobami odpowiedzialnym za nadzór nad social media oraz kanał mobilny.

W organizacjach, które wybrały pierwsze rozwiązanie, podobne odczucia zadeklarowało zaledwie 9% ankietowanych.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: