eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Niezależny rynek motoryzacyjny w Polsce

Niezależny rynek motoryzacyjny w Polsce

2012-08-30 00:10

Niezależny rynek motoryzacyjny w Polsce

Eksport części i akcesoriów motoryzacyjnych © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Sektor niezależny branży motoryzacyjnej, tworzony w głównej mierze przez producentów części i urządzeń warsztatowych, dystrybutorów oraz niezależne warsztaty, odgrywa istotną rolę zarówno dla polskiej gospodarki, jak i dla użytkowników samochodów. Dowodzi tego ostatni raport przygotowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Przeczytaj także: Części samochodowe: niemiecki rynek w kryzysie?

Rekordowe wyniki producentów części

Okazuje się, że ostatni rok dla segmentu niezależnego był rokiem rozwoju i wzrostu. Zgodnie z danymi GUS wartość produkcji sprzedanej części i akcesoriów w bieżących cenach bazowych w roku 2011 wyniosła 51,3 mld zł.

Znaczna część produkcji branży motoryzacyjnej w Polsce jest kierowana na eksport. Wartość eksportu części i akcesoriów w minionym roku wyniosła niemal 27 mld zł. „Mimo kryzysu był to kolejny rekordowy rok świadczący o tym, że ciągłe inwestowanie przez niezależny rynek przynosi pozytywne efekty” – komentuje Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Według PAIiIZ w Polsce działa ponad 900 producentów części motoryzacyjnych, z czego ok. 300 stanowią podmioty z udziałem kapitału zagranicznego. W świetle ciągłych sygnałów o problemach w przemyśle motoryzacyjnym należy podkreślić, że w okresie światowego kryzysu gospodarczego, żadna z tych firm nie wycofała się z Polski. Można nawet podać przykłady odwrotne – np. rozbudowę zakładu Brembo w Dąbrowie Górniczej. Ten lider produkcji tarcz i bębnów hamulcowych w październiku 2011 roku zakończył inwestycję o wartości 82 mln euro, dzięki której powstają dalsze miejsca pracy dla 350 osób.

fot. mat. prasowe

Wkład niezależnego rynku w gospodarkę

W 2011 roku odnotowano 5,3 mld zł wpływów z podatków od towarów i usług

Motoryzacja, rozumiana jako produkcja części do samochodów, należy do jednej z najbardziej innowacyjnych gałęzi gospodarki, a inwestycje w centra badawczo-rozwojowe niezależnych producentów pozwalają opanować nowe technologie i w dłuższej perspektywie utrzymać firmom produkcję. To właśnie niezależni producenci części, konkurując na rynku, inwestują aż 8 do 10 proc. własnych przychodów w prace projektowe i rozwój nowych technologii, będąc bezpośrednimi autorami zmian i postępu w motoryzacji. Zatem można szacować, że w roku 2011 inwestycje w R&D wyniosły blisko 4,5 mld zł.

Niestety, niezależny rynek motoryzacyjny, pomimo iż ma znaczący wkład w gospodarkę, jest nadal niedoceniany a nawet pomijany w dyskusjach na temat branży. Wynika to między innymi z faktu, że tworzą go zróżnicowane pod względem wielkości firmy sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W porównaniu z koncernami samochodowymi są one rozproszone i mało widoczne. Tymczasem producenci części reprezentują przemysł motoryzacyjny w stopniu nie mniejszym niż montownie pojazdów a razem z dystrybutorami części i niezależnymi warsztatami tworzą 225 tys. miejsc pracy i generują miliardowe wpływy do budżetu państwa.

Kilkunastoprocentowe wzrosty u dystrybutorów

fot. mat. prasowe

Eksport części i akcesoriów motoryzacyjnych

Systematycznie rośnie wartość eksportu części i akcesoriów motoryzacyjnych

W Polsce znajduje się 620 punktów hurtowej sprzedaży części. W skali tylko jednego miesiąca niezależni dystrybutorzy własnym transportem lub poprzez firmy transportowe dostarczają ponad 16 mln sztuk części zamiennych. Oznacza to, że każdego dnia do prawie 18 tys. warsztatów niezależnych i 5 tys. sklepów w Polsce trafia 640 tys. sztuk części.

Całkowita sprzedaż części zamiennych niezależnych hurtowni, wyrażona w złotówkach, wzrosła w 2011 roku w segmencie aut osobowych i dostawczych w porównaniu do 2010 roku o ponad 13 proc. To bardzo dobry wynik, zważywszy na okres kryzysu. „Potwierdza on tylko zasadę, iż kierowcy, pomimo rosnących kosztów, muszą swoje auta naprawiać i serwisować, a rynek niezależny dostosować się do bieżących preferencji kierowców” – zauważa Krzysztof Soszyński, wiceprezes Inter Cars S.A.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: