eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Social media a B2B

Social media a B2B

2012-07-25 12:05

Social media a B2B

Social media a B2B © maxkabakov - Fotolia.com

W najnowszym raporcie IBM przewiduje się, że w ciągu 3-5 lat znaczenie spotkań face to face spadnie z 80 do 67 proc., a media społecznościowe zanotują wzrost o 256 proc. Naprawdę warto śledzić ten trend i szukać rozwiązań dla siebie.

Przeczytaj także: Social media i marketing treści pomogą osiągnąć sukces

Polska to kraj specyficzny pod wieloma względami – również tymi internetowymi. Zapewne słyszeliście o nieudanej ekspansji na naszym rynku zachodnich potentatów typu eBay czy Yahoo. Wprawdzie oba serwisy są jeszcze dostępne w sieci z dopiskiem „Polska”, ale korzysta z nich tylko ułamek procenta internautów. Specyficzni jesteśmy również, jeśli chodzi o media społecznościowe. Pamiętacie na pewno znaną kampanię informującą nas, że jesteśmy pierwszym krajem w Europie w rankingu niepłacących abonamentu. Podobną, ale bardziej pozytywną akcję można by przygotować w związku z procentem internautów korzystających z mediów społecznościowych…

Statystyki, statystyki…

Grudzień 2011 roku. W Paryżu odbywa się jedno z najważniejszych europejskich wydarzeń związanych z internetem i nowymi technologiami – konferencja LeWeb. Na scenie prelegent reprezentujący firmę badawczą Forrester Research Polska informuje słuchaczy, że największy odsetek internautów korzystających z mediów społecznościowych jest właśnie w naszym kraju. Z social mediów korzysta aż 95 proc. polskich użytkowników internetu! Na drugim miejscu Szwecja – 87 proc. To niejedyne badanie, które dowodzi ogromnego potencjału mediów społecznościowych w Polsce. W większości przypadków, w zależności od metodyki badania, w Europie, a nawet na świecie, znajdujemy się na jednym z pierwszych pięciu miejsc.

Świadomość potencjału mediów społecznościowych osiągnęła już całkiem przyzwoity poziom. Dowodzi tego na przykład raport „Polskie firmy w mediach społecznościowych” przygotowany przez Capgemini i „Harvard Business Review Polska”. Praca wielu osób i podmiotów polegająca na ciągłym powtarzaniu informacji o potencjale social mediów oraz wiadomości płynące do nas z Zachodu spowodowały, że media społecznościowe są postrzegane jako dojrzały kanał marketingowy. Dużo gorzej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o pomysły na wykorzystanie tego potencjału. Niestety, w większości przypadków social media marketing sprowadza się do założenia strony na Facebooku i dbania o przyrost fanów. A to przecież dopiero pierwszy, najbardziej podstawowy krok działań w społecznościach.

fot. maxkabakov - Fotolia.com

Social media a B2B

Kluczowe w social media marketingu B2B są informacje i różne treści dostępne w sieci

I firmy, i ludzie szukają kontentu

Social media i najpopularniejszy w tym momencie Facebook kojarzą się przede wszystkim z tym segmentem rynku, który swoją ofertę kieruje do klientów indywidualnych (B2C). Każdego dnia docierają do nas informacje o nowych konkursach, aplikacjach itp. Firmy starają się wciągnąć nas w interaktywny dialog. A co z markami biznesowymi, które swoje produkty i usługi kierują do biznesu? W Stanach i Europie Zachodniej można znaleźć wiele dobrych przykładów działań firm B2B w mediach społecznościowych. W Polsce może nie znajdziemy tak spektakularnych, ale kilka ciekawych na pewno można wskazać. Zacznijmy jednak od dowodu, że warto zainteresować się taką formą promocji…

B2B to relacje pomiędzy podmiotami gospodarczymi, ale podmioty to przecież ludzie, którzy za nimi stoją. I tutaj niespodzianka – czy wiecie, że według badań przeprowadzonych przez Global Web Index (B2B Social Media Report 2011) pierwsza piątka narzędzi, z których korzystają osoby decyzyjne podczas wyszukiwania informacji biznesowych w sieci, to w kolejności: Google, Yahoo, YouTube, MSN i Facebook. Pozycja Google wydaje się być oczywista, ale YouTube i Facebook dla wielu mogą być sporym zaskoczeniem. Jeszcze większym może być fakt, iż na podjęcie decyzji biznesowej najbardziej wpływają branżowe dyskusje w społecznościach (ok. 15 proc.), które wyprzedziły nawet prezentacje sprzedażowe i zdeklasowały działania w mediach tradycyjnych.

Gdyby zastanowić się nad wynikami badań Global Web Index, bardzo szybko możemy dojść do wniosku, że kluczowe w social media marketingu B2B są informacje i różne treści dostępne w sieci, a więc kontent. Chyba w żadnym innym sektorze stara, internetowa maksyma „Content is the King” nie jest tak prawdziwa. Dowodzą tego badania HiveFire „The Future of B2B Marketing: Content Marketing” opublikowane przez serwis eMarketer.com. 82 proc. amerykańskich specjalistów wykorzystuje marketing oparty na różnych treściach. Na drugim miejscu znalazł się marketing w wyszukiwarkach z wynikiem tylko 70 proc. Jaki typ kontentu najbardziej ceni amerykańska branża reklamowa? Przede wszystkim wpisy na blogach, webinaria i wirtualne eventy oraz raporty branżowe.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: