eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek usług pocztowych 2011

Rynek usług pocztowych 2011

2012-06-30 00:15

Rynek usług pocztowych 2011

Liczba zarejestrowanych operatorów niepublicznych w latach 1996-2011 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Rynek usług pocztowych w Polsce w ostatnich latach stopniowo ewoluuje w kierunku większej konkurencyjności. Systematycznie zmniejsza się obszar usług zastrzeżonych dla operatora publicznego i zarazem wzrasta konkurencja rynkowa - podaje raport Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o stanie rynku usług pocztowych w Polsce w 2011 roku.

Przeczytaj także: Rynek usług pocztowych 2010

Nowe możliwości i warunki sprzyjające wzrostowi konkurencyjności zostały stworzone przede wszystkim dzięki unijnym regulacjom prawnym. Tzw. III Dyrektywa pocztowa z 2008 roku wyznaczyła termin pełnego otwarcia wspólnego rynku do 31 grudnia 2010 roku i określiła zasady jego funkcjonowania w warunkach pełnej liberalizacji. Polska skorzystała z możliwości przesunięcia terminu wdrożenia tej dyrektywy do końca 2012 roku.

W 2011 roku, poza Pocztą Polską S.A. do rejestru operatorów pocztowych wpisanych było 247 podmiotów (wg stanu na koniec 2011 roku), wobec 244 zarejestrowanych w 2010 roku. Należy przy tym zaznaczyć, że nie wszyscy operatorzy, którzy uzyskali wpis, faktycznie prowadzą działalność. Operatorów działających w 2011 roku było 154 (wobec 152 w roku 2010).

Głównym graczem na rynku pocztowym nadal pozostaje Poczta Polska. Jest ona jedynym podmiotem dysponującym infrastrukturą konieczną do świadczenia usług pocztowych o charakterze powszechnym. Powszechne usługi pocztowe stanowią nadal najbardziej istotną pozycję wśród usług realizowanych przez Pocztę Polską (z kolei w grupie usług o charakterze powszechnym najbardziej znaczącą pozycją są przesyłki listowe nierejestrowane). W roku 2011 operator publiczny zrealizował w obrocie krajowym i zagranicznym ponad 2,1 mld usług pocztowych (powszechne usługi pocztowe, umowne usługi pocztowe, w tym kurierskie), co przełożyło się na ponad 4,8 mld zł przychodu. W tej liczbie usług było około 1,6 mld powszechnych usług pocztowych, które wygenerowały około 4,2 mld zł przychodu, z czego ponad 1,3 mld stanowiły przesyłki listowe, z których przychód wyniósł prawie 3,3 mld zł.

fot. mat. prasowe

Liczba zarejestrowanych operatorów niepublicznych w latach 1996-2011

Na przestrzeni lat 1996-2011 nastąpił ponad 16-krotny wzrost liczby operatorów niepublicznych

Operatorzy niepubliczni zrealizowali w 2011 roku ogółem, w obrocie krajowym i zagranicznym, ponad 3,7 mld usług pocztowych (przesyłki z korespondencją, przesyłki reklamowe, paczki, druki bezadresowe), co dało prawie 1,5 mld zł przychodu. Analiza danych przedstawionych przez ww. operatorów wskazuje m.in., że w obrocie krajowym największy udział pod względem wolumenu mają druki bezadresowe (93,0%), które jednak nie odgrywają znaczącej roli w przychodach (10,1%). Głównym źródłem przychodów operatorów niepublicznych są paczki, które w obrocie krajowym generują ok. 61,4%, a w obrocie zagranicznym ok. 71,7% przychodów.

fot. mat. prasowe

Liczba placówek Poczty Polskiej w latach 2006-2011

Według stanu na koniec 2011 roku Poczta Polska świadczyła swoje usługi w 8383 placówkach pocztowych

Usługi pocztowe realizowane w 2011 r.

Z analizy usług pocztowych zrealizowanych w 2011 roku przez wszystkich operatorów wynika, że Poczta Polska jest zdecydowanie dominującym podmiotem w obszarze przesyłek z korespondencją oraz przesyłek reklamowych (jej udziały w przychodach wynoszą odpowiednio - 89,8% i 89,4%). Znaczący jest natomiast udział operatorów niepublicznych w przychodach w segmencie paczek i innych usług umownych - wynosi on 59,5%. W obszarze druków bezadresowych także zdecydowaną przewagę mają operatorzy niepubliczni (83,3% przychodów). Co ważne, działalność w tym ostatnim obszarze może być prowadzona bez wpisu do rejestru operatorów pocztowych, więc UKE nie dysponuje pełnymi danymi w tym zakresie i należy przypuszczać, że faktyczna struktura tego rynku jest nieco inna (ze znacznie mniejszym udziałem Poczty Polskiej).
Przeczytaj także: Rynek usług pocztowych 2009 Rynek usług pocztowych 2009

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: