eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Reklama internetowa w Europie Śr.-Wsch. II poł. 2011

Reklama internetowa w Europie Śr.-Wsch. II poł. 2011

2012-06-11 00:11

Reklama internetowa w Europie Śr.-Wsch. II poł. 2011

Średni CTR na rynkach CEE © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Europa Środkowo-Wschodnia nadal stawia na tradycyjne formaty reklamowe - mimo, że generują one mniejszą liczbę kliknięć niż nowoczesne i bardziej interaktywne rozwiązania. Gemius prezentuje wyniki raportu gemiusAdMonitor za II półrocze 2011 roku.

Przeczytaj także: Reklama internetowa w Polsce IV kw. 2011

Reklama internetowa jest przyszłością globalnego marketingu, a region Europy Środkowo-Wschodniej potwierdza ogólnoświatowy trend. Chociaż na preferencje w zakresie reklamy online wpływ mają różne czynniki, często wynikające ze specyfiki konkretnego kraju, wyniki raportu gemiusAdMonitor za II półrocze 2011 roku przyniosły ogólne, adekwatne dla całego rynku CEE, wnioski.

Analizie poddano sześć wybranych rynków europejskich - bułgarski, czeski, węgierski, polski, słowacki oraz rumuński.

Miejsce na stanowisku lidera pod względem średniego CTR zdobyła Polska, która wyprzedziła tym samym Słowację, zajmującą pierwsze miejsce w wynikach za I półrocze 2011 roku. Średni CTR dla rynku polskiego wyniósł 0,6% (wzrost o 10pp. względem wyniku za I połowę 2011 roku). Znaczny wzrost średniego CTR (11pp.) zaobserwowano również na Węgrzech (trzecie miejsce w zestawieniu). Czwartą pozycję w rankingu zajmują Republika Czeska, wyprzedzając Rumunię, gdzie średnia wartość CTR jest prawie 3 razy mniejsza niż w Polsce.

Co ciekawe, wysokie wyniki CTR nie wpływają na popularność danego formatu reklamy. Tradycyjne banery – mimo, że generują mniej kliknięć – cieszą się bardzo dużą popularnością we wszystkich krajach uwzględnionych w analizie. Zgodnie z wynikami raportu gemiusAdMonitor za II półrocze 2011 roku, udział standardowych formatów reklamy przekroczył 85% wszystkich kampanii mierzonych na 6 wspomnianych powyżej rynkach.

fot. mat. prasowe

Średni CTR na rynkach CEE

Średni CTR dla rynku polskiego wyniósł 0,6% (wzrost o 10pp. względem wyniku za I połowę 2011 roku)


W czołówce zestawienia najczęściej klikanych formatów reklamowych jest Pre-roll. Format ten osiągnął najwyższy wynik CTR na 5 z 6 badanych rynków (z wyjątkiem Republiki Czeskiej). Pre-roll jest drugą najczęściej stosowaną formą reklamy w Polsce. W Bułgarii natomiast – w kraju, gdzie generuje on najwięcej kliknięć – nie uzyskał jeszcze tak silnej pozycji.

Do innych, najskuteczniejszych formatów reklamy internetowej w badanych przez Gemius krajach Europy Środkowo-Wschodniej zaliczyć można: Video, Tapety i Toplayer.

fot. mat. prasowe

Sektory o największym udziale emisji reklam na poziomie kraju

Największy udział emisji reklam w większości z poddanych analizie krajów odnotowano w branży: „Finanse, Ubezpieczenia oraz Domy maklerskie”


Największy udział emisji reklam w większości z poddanych analizie krajów, zwłaszcza w Republice Czeskiej (ponad 31%) i na Węgrzech (ponad 33 %), odnotowano w branży: „Finanse, Ubezpieczenia oraz Domy maklerskie”. Wśród najaktywniejszych reklamodawców w Europie Środkowej i Wschodniej są także firmy działające w sektorach: „Telekomunikacja", „Czas wolny", „Handel", „Żywność” oraz „Motoryzacja”. Co ciekawe, nie oznacza to jednak, że firmy z wyżej wymienionych branż cieszą się największym zainteresowaniem internautów.

Na zaangażowanie internautów w reklamy online firm z poszczególnych sektorów rynku, wpływ mają indywidualne, charakterystyczne dla danego kraju czynniki. I tak, w Bułgarii, użytkownicy sieci najchętniej klikają w reklamy dotyczące leków, podczas gdy w Czechach i Rumunii, największą popularnością cieszą się kreacje dotyczące odzieży oraz akcesoriów. Węgrzy z kolei są najbardziej podatni na promocję online mediów, książek, CD i DVD, a uwagę Polaków przyciągają częściej produkty gospodarstwa domowego produkty gospodarstwa domowego. Na Słowacji natomiast jedną z najbardziej klikanych kategorii jest „Telekomunikacja".

Kwartalne raporty gemiusAdMonitor są dostępne na rynku polskim, bułgarskim, czeskim, węgierskim, rumuńskim i słowackim.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: