eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Weryfikacja kontrahenta to rzadkość

Weryfikacja kontrahenta to rzadkość

2012-06-03 00:10

Weryfikacja kontrahenta to rzadkość

Nierzetelność kontrahentów © fot. mat. prasowe

Ponad 80 proc. przedsiębiorców straciło kiedyś pieniądze, bo kontrahent okazał się nierzetelny - wynika z badania przeprowadzonego przez Rzetelną Firmę. Aż 33 proc. szacuje swoją stratę na ponad 20 tys. zł. Trudno powiedzieć, czy ganić jednych za nieuczciwość, czy drugich za naiwność.

Przeczytaj także: Rzetelność polskich firm 2011

Rzetelna Firma zapytała ponad 1000 przedsiębiorców o ich doświadczenia związane ze współpracą z innymi firmami. Wyniki okazały się zaskakujące. Prawie 86 proc. ankietowanych przyznaje, że spotkało się z przejawami nierzetelności ze strony kontrahentów, z czego aż 22 proc. spotyka się z tym często. Ponad 80 proc. przedsiębiorców zdarzyło się stracić pieniądze lub wyprodukowane dobra, dlatego że klient lub podwykonawca nie wywiązał się z umowy. Dla 36 proc. badanych była to strata większa niż 1 tys. zł, 33 proc. straciło ponad 20 tys. zł.

Rzetelna Firma zapytała również, czy firmy sprawdzają rzetelność kontrahentów przed podjęciem współpracy. Mimo że większości z badanych osób zdarzyło się ponieść realną, często niemałą stratę na skutek nieuczciwego działania kontrahenta, aż 26 proc. nie sprawdza w ogóle, z kim podejmuje współpracę. Kolejne 36 proc. decyduje się na sprawdzenie rzetelności tylko w przypadku kluczowych dla firmy kontraktów.

- To bardzo zaskakujące, jak wielu przedsiębiorców ryzykuje swoje pieniądze – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. – Jest wiele niezależnych od nas czynników, wpływających na kondycję przedsiębiorstwa, ale to, z kim podejmujemy współpracę, jak najbardziej zależy od nas. To w interesie przedsiębiorcy leży sprawdzenie, czy kontrahent jest w stanie wywiązać się z umowy. I czy w konsekwencji będziemy mieli środki na bieżącą działalność, na wypłaty dla pracowników, na uregulowanie rachunków – ostrzega Sokołowski.

fot. mat. prasowe

Nierzetelność kontrahentów

78% respondentów poniosło straty finansowe z powodu nierzetelności kontrahentów


Co jest przyczyną takiej nieostrożności przedsiębiorców? Jak pokazuje ankieta Rzetelnej Firmy, połowa firm nie sprawdzających kontrahentów po prostu ufa swoim partnerom biznesowym. Prawie 19 proc. nie widzi sensu sprawdzania, a 16 proc. nie wie, jak może to zrobić. Kolejne 15 proc. nie ma na to czasu.

- Powodów takiej ryzykownej postawy może być kilka – mówi Izabela Kielczyk, psycholog biznesu. – Bardzo często oceniamy naszą rzeczywistość nieracjonalnie, na przykład odsuwając od siebie myśli o negatywnych zdarzeniach. Mamy przekonanie, że „ mnie to nie spotka” czy „nikt mnie nie oszuka”. – tłumaczy psycholog biznesu. – Bardzo często patrzmy również na nasze najbliższe otoczenie biznesowe i wzorujemy się na nim, mimo że postępuje niewłaściwie: „Inni przedsiębiorcy, których znam nie sprawdzają kontrahentów, więc dlaczego ja mam to robić?”. – wylicza pani Izabela Kielczyk. – Wreszcie bardzo często przedsiębiorcy kierują się po naturalną obawą, że odwlekając podpisanie umowy i „tracąc czas” na weryfikację partnera biznesowego”, stracą go na rzecz konkurencji – mówi Kielczyk.

- A przecież weryfikacja kontrahenta nie stanowi dzisiaj większego problemu – zauważa Waldemar Sokołowski. – Przedsiębiorcy mają dostęp do wielu użytecznych narzędzi weryfikacji. Mogą sprawdzić, czy firma legitymuje się aktualnym certyfikatem poświadczającym uczciwość, jak na przykład Certyfikat Rzetelności. Mogą weryfikować opinie o firmie w Krajowym Rejestrze Długów, na forach internetowych, mogą zasięgać opinii innych przedsiębiorców – wylicza prezes Sokołowski. - W biznesie musimy się trzymać zasady ograniczonego zaufania. W każdą transakcję angażujemy się z myślą o zyskach, ale musimy się również liczyć z potencjalnymi stratami – podkreśla prezes.

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w maju 2012 r. na reprezentatywnej próbie 1000 przedsiębiorców współpracujących z Rzetelną Firmą. Wykorzystano metodę wywiadu telefonicznego.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Weryfikacja to rzadkość?

    trist / 2014-05-08 00:17:26

    A czemu się tu dziwić. Każdy kto prowadzi działalność zamiast koncentrować się na zarabianiu pieniędzy musi śledzić zmiany w przepisach i jeszcze dodatkowo martwić się czy klient zapłaci. Tylko kiedy znaleźć na to wszystko czas? Ostatnio bodajże na stronie jakubfrankiewicz.eu widziałem ciekawe zestawienie narzędzi do weryfikacji kontrahenta. Wprawdzie to nie to samo co wywiad gospodarczy, ale jak ktoś potrzebuje przynajmniej minimalnej ochrony przez oszustami i nie ma środków na pełne badanie, to powinien kilka z tych narzędzi zacząć stosować. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: