eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Agencje reklamowe i domy mediowe 2012

Agencje reklamowe i domy mediowe 2012

2012-06-01 08:56

Agencje reklamowe i domy mediowe 2012

Wartość rynku reklamy w Polsce w 2011 roku © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W ubiegłym roku rynek reklamy w Polsce urósł - w zależności od szacunków - o około 2 procent. Na początku roku 2012 wyniki są nawet słabsze niż dwanaście miesięcy wcześniej. Tylko internet wyłamuje się z tego trendu i nieprzerwanie rośnie - podaje opracowany przez Interaktywnie.com pt. raport "Agencje reklamowe i domy mediowe".

Przeczytaj także: Jak branża turystyczna inwestuje w reklamę?

Jak pisze Interaktywnie.com w nowym raporcie, do końca roku uda się odrobić reklamowe straty. Niewykluczone jednak, że będziemy świadkami spektakularnych konsolidacji sił. Wartość rynku reklamowego w Polsce to ponad 7 miliardów złotych.

Szacunki domów mediowych różnią się jednak od siebie wyraźnie. Najbardziej ostrożny jest Zenith Optimedia, który ocenia wartość reklamowego tortu w Polsce na 7,13 miliarda złotych. Zdecydowanie bardziej odważne wyliczenia zaprezentował w kwietniu dom mediowy MPG, podając kwotę 7,78 miliarda złotych. Niezależnie od stosowanej metodologii, autorzy badań zgadzają się, że ubiegłoroczny wzrost wydatków oscylował w okolicy 2 procent dla całego rynku - podaje Interaktywnie.com. To niewielki wzrost, którego przyczyn - jak podkreślają analitycy domów mediowych - upatrywać należy w niespodziewanie słabych wynikach stacji telewizyjnych.

- Wydatki w telewizji zwiększyły się tylko o 0,6 procent, podczas gdy rok wcześniej wzrost wyniósł aż 7,2 procent. Po pierwszym od prawie dwóch lat spadku w trzecim kwartale o 1 procent, czwarty kwartał przyniósł jeszcze większą korektę wydatków reklamowych w tym medium. Spadek inwestycji wyniósł aż - 4,2 procent - podają autorzy raportu rocznego domu mediowego Starlink.

- Na tak słaby wynik największy wpływ miały redukcje budżetów w największych stacjach: TVP, Polsat i TVN. W tych kanałach TV w czwartym kwartale 2011 roku zanotowano spadek na poziomie - 9,8 procent, głównie za sprawą znacznych redukcji budżetów w sektorze FMCG.

fot. mat. prasowe

Wartość rynku reklamy w Polsce w 2011 roku

Najbardziej ostrożny jest Zenith Optimedia, który ocenia wartosc reklamowego tortu w Polsce na 7,13 miliarda złotych

- Powodem tak niewielkiego wzrostu są w dużej mierze wyniki samego czwartego kwartału, kiedy to tylko wydatki na telewizje spadły o 5 procent, obniżając znacząco roczny wynik dla całego rynku - potwierdzają analitycy MPG.

Telewizja wciąż jednak jest niedoścignionym liderem, jeśli chodzi o ujęcie kwotowe czytamy w raporcie. Prawie połowa pieniędzy, przeznaczona na reklamę w Polsce trafia właśnie tutaj. Drugi pod względem wartości wydatków internet przyciąga budżety o łącznej wartości dwuipółkrotnie mniejszej niż szklany ekran.

Internet nadal najszybszy

Jeśli chodzi o dynamikę wydatków na reklamę w poszczególnych rodzajach mediów, nadal niekwestionowanym liderem jest internet. W ubiegłym roku reklamodawcy wydali tu o prawie 19 procent więcej, niż rok wcześniej. Dom mediowy Starlink podkreśla, że głównym motorem napędowym były w 2011 roku wydatki na reklamę w wyszukiwarkach, czyli SEM. Wzrost tylko w tym segmencie przekroczył 26 procent w skali roku.

fot. mat. prasowe

Wydatki na reklamę w 2011 roku w podziale na media

Telewizja wciaz jednak jest niedoscignionym liderem, jesli chodzi o ujecie kwotowe

W pierwszym kwartale 2012 roku reklama w sieci nadal napędzana była wydatkami na SEM, które urosły w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku o równe 10 procent. Cały online - jak szacuje Starlink - zaliczył w tym czasie wzrost o 7,7 procent.

Rekordowy wzrost odnotowała natomiast reklama w kinach - o 18,3 procent. Z kolei dwucyfrowe spadki wydatków dotknęły prasę. Reklamodawcy wydali w magazynach o 15,4 procent mniej, niż przed rokiem. Dzienniki odnotowały największą od wielu lat stratę, na poziomie 19,5 procent.

- Wyraźnie obserwujemy przenoszenie budżetów z prasy do internetu oraz lekkie umocnienie radia i kina - komentują w kwartalnym raporcie analitycy Starlinka.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: