eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża motoryzacyjna ogranicza wydatki na reklamę

Branża motoryzacyjna ogranicza wydatki na reklamę

2012-05-24 10:33

Branża motoryzacyjna ogranicza wydatki na reklamę

Wydatki na reklamę © Henry Bonn - Fotolia.com

Rok 2012 to okres nieznacznego wzrostu sprzedaży samochodów osobowych w Polsce. Lecz obawa przed dalszym spowolnieniem gospodarczym jest na tyle silna, że branża motoryzacyjna ogranicza, po raz pierwszy od 2010 roku, budżety na wydatki reklamowe. Spadek wydatków reklamowych w tej branży może sięgnąć poziomu nawet 15 % - ostrzegają eksperci niezależnego domu mediowego Equinox Polska.

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2013

Analitycy Equinox Polska ocenili, iż spadek wydatków reklamowych w branży motoryzacyjnej osiągnął poziom 17% po I kwartale 2012 roku. Wartość wydatków reklamowych w sektorze motoryzacyjnym tym samym spadła do 211,7 mln zł (bez uwzględnienia wydatków w Internecie).

„To pierwszy kwartał od roku 2010, w którym odnotowano spadek wydatków. Miesiącem, w którym nastąpiło największe załamanie wydatków był marzec br. Wartościowo oznaczało to spadek wydatków reklamowych branży o 40 mln zł brutto w stosunku do 104 mln z roku 2011” – podkreśla Dariusz Kowalski, Prezes Equinox Polska.

Kto wydaje najwięcej?

W pierwszych miesiącach 2012 roku pozycję lidera pod względem wydatków reklamowych utrzymał Fiat z 10 % udziałem w rynku. Wicelider to Opel, który w tym roku nieznacznie zwiększył swój udział w wydatkach do poziomu 7,9%. Z trzeciego miejsca zdetronizowany został Citroen. Jego miejsce zajęła Toyota z udziałem przekraczającym 7,1%. Należy jednak zaznaczyć, iż japoński koncern zmniejszył wydatki reklamowe w bieżącym roku o 2,3 mln zł w stosunku do roku 2011.

Ogółem pierwsze trzy marki samochodów reprezentują ponad 25% udział w całkowitych wydatkach reklamowych branży motoryzacyjnej w Polsce (jeden punkt niżej niż w roku ubiegłym). Poza podium pozostają w tym roku VW, Citroen i Nissan.

fot. Henry Bonn - Fotolia.com

Wydatki na reklamę

Branża motoryzacyjna ogranicza wydatki na reklamę

Ofensywa reklamowa Volkswagena

Tymczasem obecny rok upływa pod znakiem ofensywy reklamowej marki Volkswagen. Koncern ten zapowiedział w tym roku bardzo agresywne wejście w rynek polski po przejęciu sieci salonów Kulczyk Tradex. Pierwsze oznaki widać było w zwiększonym budżecie reklamowym - marka powiększyła inwestycje reklamowe na przestrzeni I kwartału o ponad 1,2 mln zł. Lider w sprzedaży aut na polskim rynku - Skoda znajduje się na 7 pozycji z budżetem prawie 12,5 m zł, co daje jej udział na poziomie 5,9%. Jednak budżet ten jest o prawie 1 m zł niższy niż przed rokiem. Warto również zwrócić uwagę na kolejną markę ze stajni koncernu VW Audi, które pojawiło się w tym roku na pozycji ósmej z udziałem ponad 5,6%. Ogółem udział 3 marek koncernu VW zamyka się po I kwartale 2012 roku na poziomie 18,5%. Oznacza to znaczny wzrost (o ponad 7%) w stosunku do roku 2011, gdy udział ten wynosił 11,3%.

Niemieckie marki mocno stoją…

Biorąc pod uwagę wszystkie niemieckie marki motoryzacyjne, obecne na rynku polskim (Opel, BMW i Mercedes), to reprezentują one prawie 1/3 udziału w całkowitych wydatkach reklamowych.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: