Krótkowzroczna polityka zakupów
2005-03-26 00:02
Przeczytaj także: Zakupy pod wpływem impulsu
Według 47 proc. ankietowanych myślenie o inwestycjach informatycznych w kategoriach krótkoterminowych i korzystanie ze stałych dostawców przesłania w europejskich przedsiębiorstwach korzyści płynące z długofalowej polityki zakupów. Dostrzegają oni wyraźną sprzeczność między krótkowzrocznymi decyzjami, a zaspokajaniem rzeczywistych potrzeb przedsiębiorstw.Ankieta przeprowadzona wśród 250 przedstawicieli kadry zarządzającej wykazała, że o implementacji rozwiązań informatycznych decyduje przede wszystkim realizacja kwartalnych założeń budżetowych. Długofalowe, strategiczne plany mają w tym wypadku niewielkie znacznie. 25 proc. ankietowanych przyznało, że większość pieniędzy wydawana jest na obsługę już istniejącej infrastruktury, natomiast znacznie mniej na jej rozwój.
Źródła dostaw charakteryzuje niska dywersyfikacja. 43 proc. respondentów stwierdziło, że przedsiębiorstwa zdecydowanie preferują dotychczasowych dostawców. Jednocześnie 29 proc. ankietowanych przyznało, że tego rodzaju przyzwyczajenia ograniczają rozwój ich biznesu, a 24 proc. wyraziło przekonanie, że mają one negatywny wpływ na realizację długofalowych planów. Co więcej, według 46 proc. menedżerów próby skorzystania z usług nowego dostawcy napotykają zazwyczaj na silny opór, toteż dokonywanie zmian w funkcjonowaniu infrastruktury przedsiębiorstwa jest problematyczne.
– Budżety na informatykę są często wykorzystywane nieracjonalnie – wyjaśnia Steve Rawsthorn, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w dziale Unisys Systems & Technology (EMEA). – Wewnętrzna inercja przedsiębiorstw, która każe preferować już istniejące relacje i unikać zmian, często bierze górę nad wolą zaspokajania rzeczywistych potrzeb. To bardzo niepokojące zjawisko. Zarządzanie informatycznym bałaganem, jaki powstaje wskutek realizowania krótkoterminowej i krótkowzrocznej polityki zakupów, jest znacznie bardziej kosztowne niż realizacja racjonalnych, długofalowych planów. – Jednocześnie – kontynuuje Steve Rawsthorn – jest to prawdziwe wyzwanie dla menedżerów. Powinni oni zrewidować politykę zakupów w przedsiębiorstwach i upewnić się, że wytyczne rzeczywiście są zgodne z potrzebami.
W wyniku badań Unisys sformułował listę pytań, która pomoże menedżerom sprawdzić, czy polityka zakupów w ich przedsiębiorstwach jest wystarczająco elastyczna. Dokument ten można znaleźć pod adresem:
Ankieta została przeprowadzona wśród 250 członków kadry zarządzającej w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii i Holandii. Ankietowani reprezentowali firmy zatrudniające powyżej 500 osób. Badanie przeprowadzono w IV kwartale 2004 r.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Pokolenie Z stawia na zakupy online
-
Czego pragną konsumenci? Kantar przedstawia trendy na 2024 rok
-
Sklepy na lekkim minusie w 2023 roku. Hipermarkety z największym spadkiem ruchu
-
Zachowania konsumentów: cena liczy się mniej niż zaufanie do marki
-
Wypożyczenie nart czy zakup? Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza
-
Boże Narodzenie. Jak uniknąć kompulsywnych zakupów i sprzątania?
-
10 porad od Mikołaja na zakupy świąteczne
-
Duty free: dlaczego nie chcemy kupować w sklepie bezcłowym?
-
Polacy porzucili hipermarkety, teraz liczą się dyskonty?