eGospodarka.pl
wiadomość od św. Mikołaja

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Franczyza w Polsce: gastronomia 2012

Franczyza w Polsce: gastronomia 2012

2012-03-28 12:20

Franczyza w Polsce: gastronomia 2012

Największe sieci gastronomiczne rozwijające się poprzez franczyzę bez vendingu © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Gastronomia to wciąż jedna z najbardziej interesujących branż oferujących rozwój poprzez franczyzę. Liczba lokali działających na licencji z roku na rok wzrasta - w minionym roku było to o 200 lokali więcej - podaje Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych.
Rynek gastronomiczny w Polsce można podzielić na siedem segmentów tj., Fast Food; Pizzerie; Casual dining; Zdrowa kuchnia; Kawiarnie, cukiernie, lodziarnie; Puby, kluby; Gastronomia dla podróżnych.

Marek które istnieją na polskim rynku i chcą się rozwijać poprzez franczyzę jest razem 138. Znamienne jest to, że tylko 86 z nich posiada jednostki franczyzowe. Wynika to przede wszystkim z tego, że wiele konceptów nie jest po prostu atrakcyjne dla franczyzobiorców. Każdy kto myśli o rozwoju poprze franczyzę chce kupić licencję na sprawdzony i rentowny biznes, którego czas zwrotu z inwestycji będzie adekwatny do kwoty, jaką trzeba będzie zainwestować w uruchomienie biznesu. Niestety większość konceptów powstałych w 2010-2011 oferujących franczyzę jest po prostu nieatrakcyjne dla franczyzobiorców, ponieważ nie stoi za nimi doświadczenie tak jak w przypadku marek z długoletnim stażem na rynku. To jednak nie tylko zależy od oferty franczyzowej. Innym powodem jest brak znalezienia odpowiednich franczyzobiorców. Firmy o ugruntowanej pozycji rynkowej – przykładowo Pijalnie Czekolady E. Wedel, czy cukiernie A. Blikle, mając pakiety franczyzowe w ofercie wolą rozwijać się powoli rezygnując z kandydatów nie spełniających ich warunków niż narażając się na ewentualne skutki negatywnej współpracy.

fot. mat. prasowe

Największe sieci gastronomiczne rozwijające się poprzez franczyzę bez vendingu

Najwięcej placówek franczyzowych posiada McDonald's

Mimo tych uwarunkowań, w stosunku do ubiegłego roku przybyło barów i restauracji oferujących franczyzę z 1950 do 2400. Najwięcej franczyzobiorców zyskały takie sieci jak McDonald's, Subway, Noodle w Pudle, Asia to go, Sphinx czy Lody Bonano.

W pierwszej dziesiątce największych sieci franczyzowych w Polsce kilka firm zamieniło się miejscami, ale tworzą ją niemal te same marki co przed rokiem. Jedyną nowością jest dołączenie Subway'a do grona największych.

Niekwestionowanym liderem wśród gastronomicznych konceptów franczyzowych po raz kolejny jest McDonald’s. Rok 2011 był rokiem przełomowym dla rozwoju franczyzy w McDonald's – po raz pierwszy w 20-letniej historii obecności sieci na rynku polskim liczba restauracji franczyzowych przewyższyła liczbę lokali własnych. Aktualnie 53 licencjobiorców prowadzi 143 restauracje. Rekordziści prowadzą po 6 obiektów. McDonald's zapowiada, że w kolejnych latach procent lokali działających we franczyzie będzie sukcesywnie powiększany.

fot. mat. prasowe

Liczba lokali należących do sieci franczyzowych w podziale na segmenty rynku

Najbardziej popularne licencje franczyzowe możemy znaleźć w kategorii cukierni, kawiarni i lodziarni

Sieć Subway, która w tym roku znalazła się wśród 10 najprężniej rozwijających się sieci franczyzowych w Polsce w ciągu minionego roku otworzyła 17 nowych punktów. Wśród sieci pizzerii które posiadają lokale franczyzowe bez zmian. Numerem jeden wciąż jest Da Grasso, numerem dwa – Telepizza, zaś numerem trzy – Biesiadowo, które dołączyło do ścisłej czołówki przed rokiem.

Najbardziej popularne licencje franczyzowe możemy znaleźć w kategorii cukierni, kawiarni i lodziarni i to ten segment przoduje także pod względem liczby lokali, choć jest to głównie zasługą dwóch sieci: minipiekarani Fornetti oraz sieci vendingowej Alois Dallmayr (w tym przypadku uwzględniliśmy liczbę franczyzobiorców, a nie liczbę maszyn). Najmniej punktów działa w niszowym segmencie zdrowej kuchni.

 

1 2 3

następna

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Układ partnerski to podstawa

    pira77 / 2016-11-29 11:28:44

    Uwielbiam branżę gastro! :) Siedzę w niej już ładnych kilka lat i ciągle mnie kręci. Wraz z mężem staramy się być na bieżąco, jeździmy na wszelkie większe targi gastronomiczne, sprawdzając nowe marki. Sami już od jakiegoś czasu korzystamy ze współpracy na zasadach zbliżonych do luźnej franczyzy oferowanych przez Chilli Mili oraz producenta marynaty i panierki do kurczaka Holly Powder. Bardzo fajny pakiet usług, jaki nam zaproponowali oraz jakość produktów, które mieliśmy nieraz sposobność skosztować podczas targów znacząco wpłynęła na nasza decyzję. Nasz mały lokalik zachował swoją nazwę oraz klimatyczne wnętrze, na którym nam zależało - marka natomiast zaproponowała nam parę fajnych udoskonaleń do prowadzonej przez nas strategii działania. Ponadto zaopatrują nas w swoje produkty i przeprowadzają szkolenia, z których skorzystało już kilku naszych pracowników. Odciążają nas także w kwestii przygotowywania materiałów marketingowych i broszur. Ponadto pozostajemy w stałym kontakcie z przedstawicielami marki, co pozwala nam na płynną wymianę informacji. To doskonały wariant dla osób, które wiedzą z czym się wiąże praca w gastronomii! :) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.