eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Badania wzrostu wartości firm

Badania wzrostu wartości firm

2005-03-04 00:02

Wyniki badań firmy doradczej A.T. Kearney zebrane w ponad 29.000 międzynarodowych firmach w ciągu 14 lat pokazują, że istnieją firmy, które mogą rosnąć i osiągać zyski w każdej gospodarce. Dr Fritz Kroeger, uznany przez magazyn "Consulting" za jednego z 25 Najbardziej Wpływowych Konsultantów 2004 roku udowadnia, że najlepsze firmy zawsze znajdą sposób, by się rozwijać i to niezależnie od warunków gospodarczych.

Przeczytaj także: Efektywne zarządzanie a wycena firmy

Jak wynika z badań A.T. Kearney obejmujących 98% światowego rynku kapitałowego i przeprowadzonych w ponad 29 000 międzynarodowych firmach w przeciągu 14 lat, każda firma może osiągnąć wzrost w każdej dziedzinie i regionie działalności, niezależnie od fazy cyklu ekonomicznego. Konsultanci A.T. Kearney obalili tym samym mit, iż do wzrostu firmy potrzebne są sprzyjające warunki ekonomiczne.

Firma A.T. Kearney dokonała podziału badanych firm na cztery grupy: Under-performers, Simple Growers, Profit Seekers, Value Growers. Specjaliści plasują gospodarkę Polski w grupie krajów tzw. Profit Seekers, czyli ukierunkowanych raczej na osiąganie zysku, niż na wzrost firmy. W grupie tej znajdują się także, m.in. Czechy, Nowa Zelandia i Hongkong. Według badań, firmy polskie są na dobrej drodze rozwoju, ale powinny większy nacisk położyć na wzrost i innowacyjność, by zwiększyć swoją konkurencyjność.

Badania pokazują, że dobrze przeprowadzony rozwój firm jest nagradzany zarówno wysoką wartością firmy, jak i zyskami. W latach 1988-2003 aż 5.800 firm (czyli 20% badanych) znalazło się w segmencie Value Growers, gdzie wzrost dochodów plasował się na poziomie 18%, a wzrost wartości osiągnął aż 21,5%. Zdaniem ekspertów Polska powinna dążyć do tego, by znaleźć się właśnie w tej grupie. Wśród Value Growers aż 87% sukcesu można wytłumaczyć czynnikami wewnętrznymi, a pozostałe 13% czynnikami zewnętrznymi. Najważniejsze czynniki wewnętrzne to przede wszystkim wizja wzrostu, skoncentrowanie się na relacjach z klientami, świadomy system zarządzania zasobami ludzkimi i wiedzą, oraz innowacyjne podejście do działań z zakresu badań i rozwoju.

Główne wnioski wynikające z badań nad wzrostem wartości firm przeprowadzonych przez A.T. Kearney są następujące:

1. Wzrost jest możliwy w każdym przemyśle, w każdym regionie oraz w każdej fazie cyklu ekonomicznego.
2. Wzrost jest napędzany przede wszystkim przez czynniki wewnętrzne, a nie uwarunkowania zewnętrzne.
3. Z punktu widzenia tworzenia wartości dla udziałowców, wzrost wartości firmy jest ważniejszy niż jej bieżące zyski.
4. Podnoszenie wartości firmy nie jest magiczną sztuczką – jest wiedzą, której można się nauczyć.
5. Wyszukiwanie i zajmowanie niszy rynkowych jest rozwiązaniem krótkoterminowym
6. Fuzje i przejęcia są niezbędne dla ciągłego wzrostu – sam wzrost organiczny jest niewystarczający. Firmy powinny więc rozwijać umiejętności własnej firmy w zakresie zarządzania fuzjami i przejęciami.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Badanie "Popyt na usługi"

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: