Polscy internauci a e-commerce 2011
2012-02-09 12:01
Postawy wobec zakupów © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polscy internauci a e-commerce 2010
Zakupy online w oczach internautówOd kilku fal badania ponad 2/3 badanych internautów (w obecnej fali 70 proc.) deklaruje, że dokonywało już zakupów online Wśród najczęściej wskazywanych przez internautów zalet kupowania w sieci są: oszczędność pieniędzy (wskazana przez 38 proc. korzystających z zakupów online), możliwość nabycia produktów najwyższej jakości (17 proc.) oraz oszczędność czasu (15 proc.). Z potrzebą oszczędzania czasu wiąże się zjawisko dotyczące aukcji internetowych – coraz więcej osób, które z nich korzysta, wybiera częściej opcję „kup teraz” niż licytuje. Takie zachowanie deklaruje 85 proc. badanych, którzy korzystają z serwisów aukcyjnych.
Z kolei z poszukiwaniem przez internautów jak najlepszych cen wiąże się rosnąca popularność takich narzędzi e-commerce, jak porównywarki cen (korzystanie z nich deklaruje 56 proc. kupujących online), serwisy z opiniami użytkowników (53 proc.) oraz serwisy zakupów grupowych (18 proc.).
Opinie internautów na temat najważniejszych cech zakupów różnią się w zależności od płci. Kobiety częściej deklarują przywiązywanie wagi do przyjemności z zakupów i oszczędności pieniędzy. Mężczyźni zwracają większą uwagę na jakość produktów i oszczędzanie czasu na zakupach.
fot. mat. prasowe
Postawy wobec zakupów
W zachowaniu internautów biorących udział w badaniu zaobserwowano jeszcze jeden ciekawy wzorzec - sprawdzanie produktów w tradycyjnych sklepach, a potem kupowanie online. Takie zachowanie deklarowali częściej mężczyźni, osoby z małej i średniej wielkości miast.
fot. mat. prasowe
Internet jako źródło informacji o produktach i miejsce zakupu
Jeśli decydujemy się na zkup w sieci, coraz chętniej wybieramy płatność za pomocą systemów płatności internetowych, m.in. DotPay czy PayPal. W przypadku e-sklepów odsetek osób, którym zdarzyło się płacić poprzez system płatności wzrósł do 23 proc. (wzrost o 4 punkty procentowe w stosunku do poprzedniej fali badania). Wśród użytkowników aukcji internetowych odsetek wybierających płatności internetowe wyniósł 22 proc. (wzrost o 6 p.p. w porównaniu z poprzednią falą).
O tym, że polscy internauci są coraz bardziej zaznajomieni z różnymi sposobami dokonywania zakupów online świadczy również coraz częstsze wykorzystywanie do tego celu urządzeń mobilnych. Odsetek osób, które dokonały zakupów korzystając z urządzenia mobilnego w stosunku do ubiegłego roku wzrósł o 6 punktów procentowych i wyniósł 16 proc.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
E-commerce a oferta świąteczna
-
Polski rynek e-commerce w 2009 r.
-
Handel e-commerce w USA X 2008
-
Sprzedaż e-commerce ruszyła za granicę. Skąd ten pęd?
-
Prawo a cross-border w e-commerce. Czy stosowanie przepisów z kraju pochodzenia wystarczy?
-
4 warunki, aby cross-border był zgodny z prawem
-
Cross-border: jak nam idzie sprzedaż internetowa za granicę?
-
Co czeka e-commerce w 2023 roku?
-
Polskie sklepy internetowe działają za granicą. Gdzie i co sprzedają?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)