eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Media społecznościowe - nowy kanał komunikacji marketingowej

Media społecznościowe - nowy kanał komunikacji marketingowej

2012-01-27 12:57

Ostatnie dwa, trzy lata to fundamentalna zmiana sposobu komunikacji marketingowej firm z klientami. Zmiana ta została wymuszona powstaniem nowych kanałów komunikacji, głównie mediów społecznościowych.

Przeczytaj także: Kanały komunikacji: preferencje klienta w 2009

Podobna transformacja miała miejsce już wcześniej w komunikacji politycznej. Powstanie telewizyjnych kanałów informacyjnych (działających 24 godziny na dobę) wymusiło zmianę sposobu komunikacji podmiotów politycznych (tę transformację mogliśmy obserwować w Polsce po powstaniu TVN 24). W teorii polityki mówi się o komunikacji permanentnej. Dzięki internetowym mediom społecznościowym, komunikacja marketingowa firm z klientami wygląda podobnie. Zmienił się charakter komunikacji, zmieniła się forma komunikatów oraz częstotliwość komunikowania się.

Media społecznościowe – nowy kanał komunikacji marketingowej

Obecnie odbiorcy mediów społecznościowych to nie tylko elita Internetu. To już moda wśród mas. Wiodący w tym rankingu, Facebook ma na świecie 800 milionów użytkowników. Jego młodszy konkurent, Google Plus, rozwija się szybciej. Zdobycie pierwszego miliona zarejestrowanych użytkowników zajęło Facebookowi dziesięć miesięcy. Google Plus prześcignęło ten wynik bez trudu. Codziennie na G+ rejestruje się około 750 tysięcy nowych użytkowników z całego świata. Obecnie co ósmy polski internauta ma konto w Google Plus.

Właściwie każde wydarzenie, czy to ekonomiczne, czy polityczne, nie dość, że odnotowywane jest także w mediach społecznościowych, to natychmiast komentują je odbiorcy korzystający z sieci pod każdą szerokością geograficzną. Przykładowo – w ciągu godziny odnotowano 40 tysięcy wpisów po śmierci Kadafiego na Twitterze.

W Polsce media społecznościowe także są bardzo popularne. Według oficjalnych wiadomości podanych przez Megapanel, Facebook w Polsce ma już 8 milionów aktywnych użytkowników. Jak podają analitycy Facebooka, polscy internauci są nie tylko bardzo lojalnymi użytkownikami serwisu (statystycznie każdego dnia zagląda na Facebooka 51% zarejestrowanych), mają także rozbudowaną sieć kontaktów. Według innych danych pochodzących z USA, użytkownicy Facebooka spędzali w serwisie więcej czasu, niż na stronach Google. Eksperci przewidują, że podobne zjawisko w niedługim czasie będziemy obserwować w innych krajach, także w Polsce.

Wobec takiej popularności, żadna firma i marka nie może przejść obojętnie obok mediów społecznościowych. Właściwie każda kampania reklamowa na świecie ma w swoim planie działania na którymś z social mediów. Według serwisu eMarketer ponad połowa badanych specjalistów ds. marketingu uważa, że media społecznościowe umożliwiają im lepszą komunikację z klientami.

Nowy (mniej oficjalny) charakter komunikacji marketingowej – kontrolowany luz

Firmy od dawna w komunikacji marketingowej wychodziły ze sztywnych ram oficjalnych komunikatów. Jednakże jeszcze nigdy na taką skalą, jak ma to miejsce na portalach społecznościowych. Choć to marketing w Internecie pierwszy zmienił charakter komunikacji marketingowej na mniej oficjalną, to dopiero media społecznościowe nadały temu kierunkowi nowej dynamiki. Odbiorcami mediów społecznościowych są w głównej mierze ludzie młodzi, którzy – jak wynika z badań, coraz bardziej są już zmęczeni klasyczną reklamą. Nierzadko na pytania i komentarze klientów w mediach społecznościowych odpowiadają nie tylko wynajęci specjaliści, ale także osobiście prezesi lub dyrektorzy firm. W sposób mniej formalny dyskutują z użytkownikami.

Obserwując jednak polskie profile w social mediach, można wyczuć jeszcze pewien brak odwagi firm w skracaniu dystansu, dyskutowania w sposób luźny i niezobowiązujący. Wydaje się, że pisanie bardziej potocznym językiem, slangiem branżowym w przypadku profili marek technicznych i motoryzacyjnych, pozwoli firmom zyskać większe zaufanie odbiorców. Jednak należy się wystrzegać „sztucznego luzu”, ten w mig zostanie rozszyfrowany przez młodych odbiorców, a całe przedsięwzięcie przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego.

 

1 2 3

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: