eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Wywiad prasowy - jak się zachować

Wywiad prasowy - jak się zachować

2005-02-20 21:17

Kiedy dzwoni reporter masz prawo do milczenia, ale czy warto z niego korzystać? Nawet najbardziej doświadczony biznesmen może poczuć "miękko" w kolanach kiedy stanie oko w oko z dziennikarzem. Jedna nieprzemyślana odpowiedź może kosztować miliony złotych strat i utratę prestiżu. Każda moneta ma dwie strony. Słaby wywiad może doprowadzić do katastrofy. I odwrotnie. Udana rozmowa z dziennikarzem może spowodować wzrost zainteresowania organizacją i w efekcie zwiększyć sprzedaż. Jak zwiększyć szansę na sukces?

Przeczytaj także: Biały wywiad - odcienie bieli

Jedną ze sprawdzonych metoda jest poznanie swoich praw i obowiązków w czasie wywiadu. Każdy profesjonalny dziennikarz uznaje następujący zestaw praw swojego rozmówcy:

- Prawo do wyznaczenia czasu trwania wywiadu. Im dłużej mówisz, tym więcej Twoich słów trafi do reporterskiego notatnika. Wyznacz czas, który pozwoli Ci swobodnie przedstawić swoje stanowisko. Pozwól Twojemu rzecznikowi prasowemu, który powinien być obecny podczas rozmowy grać rolę "złego policjanta". Niech on/ona pilnuje umówionego czasu rozmowy.

- Prawo do poznania tematu wywiadu i planu rozmowy. Nie oczekuj jednak, że reporter będzie trzymał się ściśle tego planu. Rozmowa w każdej chwili może przeskoczyć na inny temat. Zawsze jednak lepiej spróbować poznać temat i zakres wywiadu. Większość reporterów nie poda szczegółowych pytań z góry (takie mają zasady), ale zawsze możesz grzecznie poprosić.

- Prawo do zadania pytań wyjaśniających. Kiedy nie wiesz do czego zmierza dziennikarz, poproś o powtórzenie pytania lub jego przeformułowania. Nie powtarzaj dosłownie agresywnych i kąśliwych pytań. Powtórz je własnymi słowami tak, aby usunąć z tych pytań negatywne elementy.

- Prawo dostosowania się do uzgodnionych zasad. Umowa jest umową. Obie umawiające się strony powinny dotrzymać słowa. Na początku wywiadu powtórz najważniejsze uzgodnienia, na przykład, czas rozmowy.

- Prawo do zapytania z kim jeszcze reporter będzie rozmawiać na ten temat. Nie zawsze uzyskasz pełną odpowiedź, ale warto zapytać, bo to pomaga poznać nastawienie dziennikarza. Taka wiedza pozwoli Ci zastanowić się nad tym co powiedzą na przykład, Twoi oponenci i lepiej sformułować treść przekazu.

Reporter jest tylko uczestnikiem umowy, która opiera się na kilku zasadach. Oprócz praw masz też obowiązki:

- Bądź uczciwy. Jedno kłamstwo zniszczy Twoją reputację. To co mówisz musi być prawdą, co wcale nie znaczy, że musisz mówić wszystko.

- Lepiej przyznać się do niewiedzy niż zgadywać. Informacje, które przekazujesz muszą być prawdziwe i wiarygodne. Korygowanie własnych informacji bywa bardzo krępujące. Obiecaj dostarczyć reporterowi brakujące dane - i dotrzymaj słowa.

- Odpowiadaj na czas na pytania dziennikarzy. Reporterzy żyją i pracują od terminu do terminu. Honoruj terminy i będziesz uznany za dobre źródło informacji. Umawiając się na wywiad zapytaj o termin oddania artykułu do druku. Reporter zawsze odpowie na to pytanie.

- Zbierz informacje o dziennikarzu i redakcji, dla której pracuje. Im więcej wiesz, tym lepiej możesz wczuć się w jego potrzeby. Zbierz wycinki jego artykułów i inne materiały, które pozwolą poznać profil gazety.

- Zachowuj się zawsze profesjonalnie. To tylko rozmowa biznesowa, nie święta inkwizycja. Niektórzy dziennikarze będą próbowali wyprowadzić Ciebie z równowagi, żeby uzyskać kontrowersyjną wypowiedź. Bądź opanowany, spokojny i w pełni profesjonalny.

Prawdziwe gwiazdy mediów znają te zasady i ich przestrzegają. Uwzględnij więc je w swoim programie relacji z mediami.

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: