eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Kampanie launchingowe w TV 2004

Kampanie launchingowe w TV 2004

2005-02-18 00:27

Liczba kampanii telewizyjnych wprowadzających na rynek nowe produkty wzrosła w 2004 roku o ponad 30 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej na wprowadzenie nowych produktów za pomocą reklamy telewizyjnej wydali operatorzy telefonii komórkowych - Polska Telefonia Cyfrowa, Polkomtel i Idea - wynika z raportu na temat kampanii promujących nowe produkty przygotowanego przez DEMO Effective Launching.

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę w TV

Raport DEMO - „Kampanie launchingowe w telewizji – podsumowanie 2004 roku” - powstał na podstawie danych dostarczonych przez TNS OBOP, które dotyczyły kampanii reklamowych w telewizji. Za nowe produkty uznano te, które nie były reklamowane od 1999 roku. Z opracowania DEMO wynika, że w 2003 r. w TV pojawiło się 892 kampanii launchingowych. Rok później było ich już 1180. Liczby te w przybliżeniu ilustrują ilość produktów wprowadzonych w tym czasie na rynek. Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystkie nowe produkty były reklamowane w TV.

Co ciekawe, nie ma korelacji między wzrostem liczby lunchów a wydatkami na nie. Przy trzydziesto-procentowym wzroście ilości kampanii launchingowych, wydatki na nie wzrosły zaledwie o 1 proc. (1 930 478 611 zł w 2003 r. i 1 935 223 993 zł w 2004 r.). Zdaniem DEMO przyczyna takiego stanu rzeczy tkwi przede wszystkim w większym dywersyfikowaniu przez reklamodawców budżetów medialnych na rzecz mediów nietelewizyjnych.

Prym w wydatkach na launchingowe kampanie telewizyjne w 2004 roku wiedli operatorzy telefonii komórkowej. Największy budżet przeznaczyła na ten cel Polska Telefonia Cyfrowa, która na kampanię Heyah wyłożyła 33 842 574 zł. Drugi był Polkomtel, który na reklamę MIX PLUS GSM wydał 22 345 160 zł, a na wprowadzenie marki Sami Swoi 21 404 170 zł. Na czwartym miejscu uplasował się PTK Centertel, który na reklamę Jednej Idei wydał 21 102 443 zł.

Patrząc na branże, najwięcej na kampanie launchingowe w 2004 i 2003 r. wydali reklamodawcy z następujących sektorów: higiena i pielęgnacja ciała - 461 843 243 zł (wcześniej 378 828 277 zł), żywność - 443 187 308 zł (wcześniej 507 045 701 zł) i telekomunikacja - 301 465 864 zł (wcześniej 239 426 831 zł).

Ilościowo najwięcej launchów zanotowano w takich sektorach jak: rozrywka, kultura i edukacja - 221 (wcześniej 175), żywność - 170 (wcześniej 155) i sprzedaż - 148 (wcześniej 133). Wynika z tego, że najczęściej wprowadzane są na rynek produkty szybko rotujące, głównie ze względu na stosunkowo niską cenę.

Zdaniem DEMO Effective Launching w 2005 roku liczba kampanii launchingowych będzie wzrastała. Jest to ściśle związane z rozwojem rynku, którego jednym z wyznaczników jest właśnie liczba nowych produktów na rynku. Przy utrzymaniu obecnych wskaźników ekonomicznych (m. in. zwiększenie popytu krajowego o 4,9 proc., zwiększenie spożycia o 2,8 proc.) liczba kampanii launchingowych w 2005 r. powinna wzrosnąć o kolejne kilkadziesiąt procent.



oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Bankructwa firm 2004-2005

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: