eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wskaźnik optymizmu XII 2011

Wskaźnik optymizmu XII 2011

2011-12-30 12:27

Wskaźnik optymizmu XII 2011

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów © fot. mat. prasowe

Święta Bożego Narodzenia nie wpłynęły na poprawę nastrojów Polaków. Mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK), który zdecydowanie pogorszył się w listopadzie, w grudniu również utrzymuje się na niskim poziomie 76 pkt. Zmiana względem ubiegłego miesiąca jest nieznaczna (-1 pkt), jednak pesymistyczne nastawienie Polaków umacnia się (trend wzrostowy, który obserwowano od ponad pół roku, z lekkim zachwianiem w sierpniu załamał się). Należy podkreślić, że obecny Wskaźnik Optymizmu Konsumenckiego jest najsłabszy od kwietnia 2009 roku.

Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu XI 2011

Do niższego wyniku WOK najbardziej przyczyniła się gorsza ocena sytuacji bieżącej zarówno sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych (Wskaźnik Bieżący spadł o 3,2 pkt). Obniżeniu uległ także wskaźnik oceny Klimatu Gospodarczego, którego notowania spadły o 2,3 pkt, osiągając poziom 60,8 pkt. Przyczynę tego stanu rzeczy można upatrywać w napływających z mediów informacjach o zmianie koniunktury międzynarodowej, zagrożeniu rozpadem strefy euro oraz w przedstawionych przez rząd „planach zaciskania pasa”, odnoszących się m.in. do zwiększenia podatków, likwidacji ulg czy kontynuacji zmian reformy systemu emerytalnego.

Skłonność do Zakupów nie zmieniła się znacznie (w porównaniu do zeszłego miesiąca różnica wyniosła -0,1 pkt), mimo że z miesiąca na miesiąc zwiększa się grupa osób, obawiająca się znacznego przy-spieszenia tempa wzrostu cen (w grudniu wyniosła 31,4 pkt, zwiększając się o 12,4 pkt w stosunku do września 2011 roku). Skutki wzrostu VAT, które odczuliśmy w mijającym roku, rosnący popyt na produkty spożywcze oraz drożejąca energia i paliwo nie nastrajają nas optymistycznie w zakresie po-strzegania cen.

Polacy są pełni obaw Wskaźnik Oczekiwań względem przyszłości zanotował kolejny spadek w stosunku do zeszłego miesiąca (-1 pkt). W porównaniu do listopada grupa osób twierdząca, że sytuacja materialna w ich domu w ciągu ostatniego roku pogorszyła się wzrosła o 4,1 pkt, a niemal co czwarty Polak (23 pkt) przewiduje jej dalsze pogarszanie się w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

fot. mat. prasowe

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów


Informacja o badaniu:
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 a 16 grudnia 2011 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1006 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu XII 2013 Wskaźnik optymizmu XII 2013

oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: