eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek spożywczy w Polsce 2012-2014

Rynek spożywczy w Polsce 2012-2014

2011-12-24 00:20

Rynek spożywczy w Polsce 2012-2014

Liczba sklepów na milion mieszkańców © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Według szacunków PMR w 2011 roku rynek artykułów spożywczych w Polsce osiągnął wartość prawie 250 mld zł, blisko 9 mld zł więcej niż w 2010 roku. Wzrost ten jest przede wszystkim generowany w segmencie dyskontów i supermarketów, a napędzały go rosnące ceny, jak wynika z najnowszego raportu PMR pt. "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014".
Po umiarkowanym wzroście rynku w 2010 r., który PMR szacuje na niespełna 3%, w bieżącym roku nastąpiła niewielka poprawa. Jednakże do 3,7% wzrostu wartości rynku spożywczego w największym stopniu przyczyniły się znacznie wyższe niż przed rokiem ceny. Konsumenci nadal trzymali w ryzach zakupy spożywcze i bardzo racjonalnie dysponowali swoim budżetem. Coraz więcej wydają na zakupy w dyskontach oraz na marki własne detalistów. Jednak jak wynika z naszych badań, w swoich wyborach klienci kierują się nie tylko ceną, a przede wszystkim jakością artykułów spożywczych – komentuje Dominika Kubacka, analityk firmy PMR i autor raportu.

Relatywnie niski poziom koncentracji handlu spożywczego, w porównaniu do bardziej rozwiniętych rynków europejskich, wyzwala i umożliwia dalsze zmiany w sektorze. Największe grupy handlowe na polskim rynku kontynuują proces przejęć. Niedawno do polskich graczy dołączył kolejny inwestor z zagranicy. Do przejęcia regionalnej sieci supermarketów Aldik litewskiej grupie Maxima brakuje już tylko zgody UOKiK. Pojawiają się nowe koncepcje w handlu, nowe formaty sklepów, podformaty, nowe sieci, zwłaszcza partnerskie. Detaliści coraz szerzej udostępniają swoją ofertę w internecie.

W 2011 roku do grona handlujących online dołączył Auchan, a niedługo startuje sklep Tesco. Rośnie sprzedaż i zasięg już działających e-sklepów, pomimo że jak pokazują najnowsze badania PMR Research, tylko 5% robiących zakupy w sieci nabywa tą drogą żywność. Nowi gracze, przywiązujący dużą wagę do utrzymywania niskich cen, powinni przyspieszyć rozwój spożywczego handlu online.

Dyskonty i supermarkety rosną w siłę

Umacnia się segment handlu nowoczesnego dużego formatu. Hipermarkety, supermarkety oraz sklepy dyskontowe kontrolują już 40% rynku spożywczego, wobec zaledwie 30% pięć lat temu. Małe sklepy starają się utrzymać swój biznes, między innymi dołączając do jednego z wielu dostępnych w Polsce projektów zrzeszających drobnych detalistów, w tym sieci sklepów powstających z inicjatywy dystrybutorów. Trzy najliczniejsze sieci spożywcze na polskim rynku, abc, Lewiatan i Żabka, działają właśnie w oparciu o systemy typu franczyzowego.

fot. mat. prasowe

Nazwy sklepów, w których najczęściej robi Pan(i) zakupy

Nazwy sklepów, w których najczęściej robi Pan(i) zakupy

Ponownie największymi beneficjentami wzrostu wartości rynku są sieci dyskontowe oraz supermarketowe. Korzystają one m.in. z rosnącej skłonności konsumentów do zakupów w pobliżu domu. Dzięki dwucyfrowej dynamice, osiąganej w dużej mierze dzięki intensywnej ekspansji sieci, w 2011 roku oba segmenty wyprzedziły pod względem udziałów rynkowych hipermarkety, które rosną porównywalnie z rynkiem. Przewidujemy, że już w 2012 roku segment dyskontów będzie liderem wśród wielkoformatowych kanałów dystrybucji, a jego udział przekroczy 15% wartości rynku spożywczego w Polsce, czyli dwukrotnie więcej niż jeszcze pięć lat temu – dodaje Dominika Kubacka.

Obecnie, jak szacuje PMR, na jeden hipermarket przypada mniej niż 95 tysięcy Polaków, na przeciętny supermarket poniżej 10 tysięcy osób, a niecałe 15 tys. na dyskont. Liczba sklepów dużego formatu na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie wzrosła i na koniec tego roku na milion mieszkańców będzie przypadało niemal 11 hipermarketów, ponad 100 supermarketów i prawie 70 sklepów dyskontowych.

fot. mat. prasowe

Liczba sklepów na milion mieszkańców

Liczba sklepów na milion mieszkańców

Czołówka rynku spożywczego bez zmian

Karty w spożywczym handlu detalicznym rozdają nadal ci sami gracze. Dziesięć największych sieci detalicznych obejmuje już trzecią część rynku. Biedronka, umacniająca się na pozycji lidera detalicznego handlu spożywczego jest bliska opanowania 10% rynku.

Przeprowadzone w 2011 roku przez PMR Research badania potwierdzają popularność kluczowych sieci. Liderem zestawienia jest Biedronka, do której najczęściej wybiera się na zakupy spożywcze blisko połowa badanych. Sieci Tesco, Carrefour i Lidl to sklepy, które wybiera mniej więcej co czwarty respondent. Pierwsza polska sieć w rankingu, Polomarket, zajęła 8 pozycję, a poza pierwszą dziesiątką znalazły się polskie sieci małych i średnich sklepów franczyzowych.

Oceń

0 1

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: