eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Praca dla inżynierów w centrach usług

Praca dla inżynierów w centrach usług

2011-12-13 10:20

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu coraz chętniej wybierany przez absolwentów oraz studentów uczelni technicznych. Jeszcze do niedawna absolwenci wyższych uczelni technicznych mogli liczyć na zatrudnienie przede wszystkim w przemyśle ciężkim i produkcyjnym. Dziś coraz więcej z nich szuka pracy w dużych korporacjach z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, który zatrudnia już 80 tys. specjalistów.

Przeczytaj także: Polscy inżynierowie a zmiana pracy

Popyt na inżynierów w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu rozpoczął się ok. 2-3 lata temu. Większość centrów koncentrowała się dotychczas na absolwentach uniwersytetów, a nie politechnik. Jednak powoli się to zmienia. Okazuje się, że wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na zaawansowane usługi dla biznesu, wymagające specjalistycznych kwalifikacji, rośnie popyt na pracowników o kompetencjach technicznych. Jednak o ile centra usług chętnie zatrudniają studentów ostatnich lat i absolwentów uniwersytetów tuż po studiach, o tyle w przypadku inżynierów pracodawcy coraz częściej szukają osób z kilkuletnim doświadczeniem.

Około 10% zatrudnionych w naszym centrum inżynierów stanowią wysoko wykwalifikowani specjaliści z kilkuletnim doświadczeniem, zwłaszcza w obszarze IT – mówi Magdalena Jóźwiak, HR Manager w Infosys BPO Poland.

Spółka Infosys stale prowadzi rekrutacje, do których zaprasza zarówno studentów, jak i absolwentów kierunków ścisłych. Na osoby z takim wykształceniem czeka rocznie ponad 200 wakatów w takich działach jak controlling, księgowość, zakupy, obsługa klienta i IT. Zdaniem pracodawców z sektora w najbliższych latach będziemy obserwować wzmożony popyt na specjalistów o kompetencjach technicznych, zwłaszcza w centrach usług ITO, a także centrach usług wspólnych (SSC) i outsourcingu procesów biznesowych (BPO), świadczących usługi analityczne i tworzących innowacyjne rozwiązania technologiczne i biznesowe. Wynika to m.in. z dynamicznego wzrostu liczby centrów dostarczających różnorodne procesy z obszaru IT i R&D. Jak wynika z Raportu Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL), działaniami biznesowymi obsługiwanymi w największej liczbie centrów są, oprócz finansów i księgowości, usługi IT oraz działalność badawczo – rozwojowa. Z drugiej strony, już istniejące w Polsce centra poszerzają zakres swojej działalności, łącząc dwie lub więcej specjalizacji, np. finanse i księgowość (F&A) z IT.

Podobny trend zwiększonego popytu na inżynierów w sektorze usługowym, także nowoczesnych usług dla biznesu obserwujemy również w krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Jak wynika z badań Higher Education Statistics Agency (HESA), tylko niecałe 11% absolwentów kierunków technicznych, którzy opuścili mury brytyjskich uczelni w latach 2009 – 2010, wybrało swoich pracodawców spośród firm sektora przemysłowego. Według prognoz „Occupational Outlook Handbook” (2010-2011) Departamentu Pracy Stanów Zjednoczonych, 11% wzrost zatrudnienia wśród absolwentów kierunków technicznych w latach 2008 – 2018 ma być zasługą przede wszystkim miejsc pracy generowanych w takich sektorach, jak branża badawczo – rozwojowa (R&D) czy usługi konsultingowe.

Wiedza, ale bez języka

Jak podkreśla Magdalena Jóźwiak, absolwenci kierunków technicznych są szczególnie cenni, ponieważ bardzo szybko odnajdują się w środowisku wymagającym umiejętności analitycznego myślenia. Co więcej, studenci kierunków technicznych posiadają wiedzę specjalistyczną w obszarze obsługi programów komputerowych, metodologii zarządzania projektami i wykonywania obliczeń, niezbędnych m.in. w pracy na stanowiskach analitycznych. Pracodawcy narzekają jednak na brak umiejętności językowych u kandydatów.

Idealnie byłoby znaleźć osobę nie tylko wykształconą kierunkowo, ale też mówiącą w kilku językach. Tymczasem w przypadku inżynierów, którzy do nas aplikują problemem jest nawet język angielski – mówi Magdalena Jóźwiak. Dlatego też jeśli kandydat jest świetnie przygotowany merytorycznie, to decydujemy się intensywnie inwestować w szkolenia językowe. Zwykle odbywają się one na terenie firmy w godzinach pracy – dodaje.

Zapotrzebowanie na umiejętności językowe potwierdzają badania portalu kariery monsterpolska.pl (2011). Aż w 90% ogloszeń pracodawcy zaznaczali wymóg znajomości minimum jednego języka obcego. Z perspektywy sektora nowoczesnych usług dla biznesu, znajomość języków obcych przez kandydatów do pracy jest standardem. Według danych ABSL, usługi w polskich centrach usług biznesowych są realizowane w ponad 32 językach. Szczególnie pożądana jest oprócz angielskiego znajomość języka niemieckiego, francuskiego, włoskiego, hiszpańskiego, niederlandzkiego, szwedzkiego, rosyjskiego. Rośnie również zapotrzebowanie na języki niszowe. Coraz częściej pracodawcy poszukują również pracowników ze znajomością czeskiego, węgierskiego, rumuńskiego czy arabskiego.

Kolejnymi umiejętnościami wymagającymi rozwijania u inżynierów, są tzw. kompetencje miękkie. Jak wynika z badania Computerworld (2011) , umiejętności komunikacyjne, czy łatwość w nawiązaniu kontaktu z klientami to szczególnie pożądane i najczęściej wymieniane przez menadżerów działów IT zdolności, jakich wymagają od swoich podwładnych. Według portalu monsterpolska.pl, w 40% analizowanych ogłoszeń pracodawcy zaznaczali komunikatywność jako niezbędną umiejętność miękką, a także otwartość na zmiany (34%), umiejętność zarządzania zespołem (15%), samodzielność i szybkie podejmowanie decyzji (odpowiednio po 6%). Ciekawych danych dostarczają również wyniki badania Bilans Kapitału Ludzkiego, które zostały zrealizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębioroczości w roku 2010.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: