eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Od czego zacząć pracę w branży PR?

Od czego zacząć pracę w branży PR?

2011-11-24 09:54

Staż w agencji lub w dziale PR firmy to najlepszy sposób na rozpoczęcie kariery w zawodzie PR-owca - wynika z sondy przeprowadzonej przez branżowy portal PRoto.pl. Okazuje się, że studia kierunkowe wcale nie są przepustką do tego zawodu. Według ankietowanych nie warto również zaczynać od praktyki dziennikarskiej.

Przeczytaj także: Praca w branży PR X 2011

Redakcja portalu PRoto.pl, który specjalizuje się w informacjach z rynku public relations, zapytała czytelników „Jak zacząć karierę PR-owca?”. 2/3 ankietowanych wskazało, że najlepiej od stażu w agencji lub dziale PR. „Nie dziwi to, jeśli spojrzymy na praktykę rynkową. Z jednej strony agencje i działy komunikacji firm bardzo często, zwłaszcza w czasie wakacji, zatrudniają praktykantów, dzięki czemu młodzi ludzie mogą poznać branże od kuchni. Z drugiej strony, znane są przypadki przedstawicieli obecnej kadry zarządzającej, którzy zaczynali właśnie od praktykowania lub stażowania, a wiadomo, że przykład idzie z góry”.

Co ciekawe blisko 19 proc. uważa, że najlepszą przepustką do zawodu PR-owca, mogą być studia kierunkowe. „Być może niechęć do nauki tego zawodu na studiach bierze się z przekonania, że same predyspozycje i tzw. umiejętności miękkie definiują PR-owca, a tego, co ważne nauczy się… w praktyce. Za mało mówi się o tym, że specjalista zajmujący się komunikacją powinien zdobyć solidne wykształcenie, które pozwoli mu skonstruować efektywną, a nie tylko efektowną strategię.”

Najmniejszym powodzeniem (15 proc. wskazań) cieszyły się praktyki dziennikarskie.„Taki wynik nie do końca odzwierciedla rzeczywistość. Staż w redakcji pozwala zrozumieć jak działają media, z którymi potem będziemy współpracować. Daje możliwość rozwinięcia warsztatu pisarskiego, a ten w pracy PR-owca jest niezbędny. Niski odsetek wskazań wynika moim zdaniem z faktu, że w porównaniu z agencjami czy firmami niewielu zaczynało karierę od praktyki w mediach. Transfery w tym kierunku obserwujemy raczej wśród doświadczonych specjalistów” – zauważa Bartosz Sawicki, redaktor naczelny PRoto.pl.

PRoto.pl sprawdziło także, jak powinien wyglądać idealny kandydat. Przyszli szefowie nie wyobrażają sobie, by praktykant nie władał doskonale językiem polskim taki warunek postawiono w 90 proc. ogłoszeń zamieszczonych w portalu od sierpnia do października 2011 roku. Nic dziwnego, skoro w swojej pracy PR-owiec zajmuje się kontaktami z dziennikarzami, przygotowywaniem informacji prasowych, opracowań czy prezentacji. Należy jednak pamiętać, że to zawód dwujęzyczny. W ponad 75 proc. ogłoszeń pracodawcy wymagali języka angielskiego. Zdaniem managerów powody takiego stanu są różne od zagranicznych klientów po zagranicznych właścicieli. Liczą się także cechy charakteru. Kandydat na PR-owca powinien być dobrze zorganizowany, komunikatywny i rzetelny. Co ciekawe, mniej liczy się teoria i znajomość narzędzi komunikacyjnych tych można się nauczyć na stażu.

Przeczytaj także: Praca w branży PR 2013 Praca w branży PR 2013

oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: