eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Internetowa społeczność biznesowa

Internetowa społeczność biznesowa

2011-10-12 13:33

Internetowa społeczność biznesowa

© fot. mat. prasowe

Społeczność biznesowa to nowoczesne narzędzie tworzenia wartości i przewagi konkurencyjnej. Niezależnie czy twoja firma chce stworzyć ją wokół siebie, czy też otrzymała zaproszenie od innej firmy, konieczna jest analiza kosztów, korzyści i zagrożeń. Oto podstawowe informacje na ten temat.

Przeczytaj także: Internetowy Public Relations dla MŚP

Społeczność biznesowa w Internecie jest przestrzenią relacji biznesowych firmy. Uczestnikami społeczności mogą być pracownicy, obecni i potencjalni klienci, kooperanci, partnerzy biznesowi, uczelnie, lokalne władze samorządowe. Jest to miejsce, z którego i przez które można znacznie zwiększyć możliwości swoich pracowników i firmy, pozyskiwać najbardziej wartościowych klientów i kooperantów, nawiązywać współpracę, wymieniać się informacjami i wiedzą. Dla klientów B2B, nawet bardziej niż dla klientów indywidualnych, lojalność i zaangażowanie przekładają się wprost na zwiększenie sprzedaży.

Rozwijając społeczność internetową, należy mieć klarowną wizję swoich celów i targetu. Odmienne cele i target niż w przypadku rynku B2C będą determinować odmienne sposoby realizacji:
  • Pozyskanie uczestników: jednym z ważniejszych punktów tworzenia społeczności biznesowej jest lokalizacja targetu i zaproszenie właściwych osób oraz firm.
  • Poziom aktywności: jeśli społeczność B2B jest ograniczona tylko do klientów czy partnerów lub zdefiniowana na bardzo wąski sektor, to liczba uczestników może być mała. Wtedy także zaangażowanie pracowników w relacje z uczestnikami takiej społeczności biznesowej będzie minimalne.
  • Zarządzanie społecznością biznesową: efektywne zarządzanie społecznością i wsparcie uczestników jest jednym z ważniejszych czynników sukcesu. Osoba zarządzająca społecznością B2B musi mieć odpowiednie kompetencje i doświadczenie oraz narzędzia do skutecznej realizacji zamierzonych celów.
  • Między kontrolą a otwartością: przedsiębiorcy z reguły mają obawy co do zbyt dużej otwartości i transparentności swoich działań. Obawy te dotyczą najczęściej wycieku informacji, klientów, know-how. Na szczęście narzędzia społecznościowe umożliwiają coraz lepszą kontrolę nad treściami i uprawnieniami użytkowników.
Jeśli firma planuje uruchomienie internetowej społeczności biznesowej, to najpierw musi określić, co chce osiągnąć:
  • zwiększyć świadomość marki?
  • zwiększyć udział w rynku?
  • zmniejszyć dystans do obecnych klientów i włączenie ich do współtworzenia produktów/ustug?
  • wprowadzić nowy kanał interakcji z potencjalnymi klientami?
  • wzmocnić relacje i więź z obecnymi klientami?
  • stworzyć sieć strategicznych aliansów z innymi firmami i organizacjami?
  • tworzyć i wzmacniać relacje z dostawcami?
Opierając się na tych celach, firma może zdecydować, kto jest jej grupą docelową (target). Kogo chce zaprosić do swojej społeczności:
  • obecnych klientów?
  • partnerów?
  • potencjalnych klientów?
  • dostawców?
  • innych biznesowych graczy?
Należy uświadomić zaproszonym uczestnikom korzyści, wytłumaczyć, dlaczego mają aktywnie korzystać z tworzonej społeczności biznesowej. Bez świadomości korzyści po obu stronach, aktywność i zaangażowanie mogą być zredukowane do minimum. Firma tworząca społeczność biznesową musi wiedzieć, co może zaoferować swoim uczestnikom, jakie są możliwości i potencjał współpracy w społeczności biznesowej.

Kluczem do sukcesu są przede wszystkim ludzie, wymiana informacji między nimi. To oni generują informacje o sobie, swoich potrzebach i możliwościach. Otwarcie kanału komunikacyjnego między firmami w takiej opcji jak Facebook czy Twitter daje nieograniczone możliwości współpracy opartej na innowacyjności, poszukiwaniu nowych rozwiązań, przyspieszenia podejmowania decyzji. Po każdej ze stron mogą być korzyści związane z ograniczeniem kosztów i czasu współpracy, zrozumienia wzajemnych potrzeb i możliwości.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: