eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Praca zdalna: blaski i cienie

Praca zdalna: blaski i cienie

2011-09-19 11:24

Przeczytaj także: Jakie niedogodności niesie praca w domu?


Taniej i lepiej

Zdalni pracownicy niekoniecznie muszą przynieść korzyści każdemu przedsiębiorstwu. Jak jednak stwierdził pewien dyrektor ds. technologii, „Nie korzystaj ze zdalnych konsultantów dla samej zdalności — musisz mieć ważny powód biznesowy. Jeśli nie masz problemu, który rozwiązaliby zdalni konsultanci, nie rób tego”. Warto zatem rozważyć korzyści płynące z tego modelu zatrudnienia.

Oto najważniejsze z nich:
  • Zwiększona pula talentów – Umożliwiając pracę zdalną, firmy mogą zatrudniać osoby, które nie są w stanie pracować na pełny etat. Zdalnymi pracownikami mogą być freelancerzy, rodzice pracujący w domu lub osoby niepełnosprawne. To również sposób na pokonanie bariery odległości – zdalna praca zapewnia dostęp do osób z rzadkimi umiejętnościami, które nie byłyby w stanie dojeżdżać do pracy. Dzięki temu modelowi zatrudnienia mogą być produktywni we własnym domu.
  • Mniejsza rotacja – Praca zdalna zwiększa satysfakcję pracowników oraz, co za tym idzie, ich lojalność w stosunku do pracodawcy. Dzięki niej firmy mogą zapobiegać problemowi rotacji i odchodzenia wyszkolonego personelu do konkurencji. W pewnej firmie z branży outsourcingowych call center zatrudnienie zdalnych konsultantów zmniejszyło wskaźnik rotacji personelu z 25 do 5 procent.
  • Oszczędność kosztów – Zatrudniając pracowników zdalnych, firmy oszczędzają na kosztach wynajmu biura, umeblowania, zakupu sprzętu i oprogramowania, materiałów biurowych itp. Jedyną niezbędną inwestycję stanowi nowoczesna platforma komunikacji IP, która i tak jest przez większość firm wykorzystywana dla usprawnienia obsługi klienta.
  • Ekologia – Osoby pracujące w domu nie dojeżdżają do pracy, co ogranicza emisje dwutlenku węgla. Pracownik oszczędza pieniądze, a jednocześnie chroni środowisko. Firmy nie muszą rozbudowywać swoich obiektów w miarę rozwoju działalności, a zatem unikają zwiększonego poboru energii.
  • Elastyczność godzinowa – Ten czynnik jest szczególnie ważny w przypadku obsługi klienta. Wiele osób jest skłonnych pracować w domu nocami i w weekendy, co pozwala rozszerzyć wsparcie do obsługi całodobowej. Zdalni konsultanci pozwalają również na szybką reakcję w przypadku nagłych szczytów komunikacyjnych.
  • Myśl globalnie, działaj lokalnie – Globalne firmy, które chcą, aby klienci byli obsługiwani przez lokalnych konsultantów, ale nie mogą sobie pozwolić na budowanie centrów kontaktowych w każdym regionie, mogą wykorzystać zdalnych konsultantów do obsługi międzynarodowego grona klientów bez dużych nakładów kosztowych i zbędnych inwestycji.

Jak przekonać Zarząd do pracy zdalnej

Zatrudnienie zdalnych pracowników wiąże się z też rzeczywistymi i domniemanymi wyzwaniami. Oto trzy najczęściej postrzegane bariery:
  • Domniemana utrata kontroli – Wielu dyrektorów wyższego szczebla uważa, że nie można zaufać ludziom pracującym w domu bez stałego, osobistego nadzoru. Czy środowiska domowe i biurowe naprawdę tak bardzo się różnią? Przełożony zespołu biurowego również nie jest w stanie kontrolować przez 8 godzin widoku monitora podwładnych, aby pilnować ich zaangażowania w pracę. W nowoczesnych firmach, wykorzystujących oprogramowanie komunikacji IP, podstawowym narzędziem kontroli staje się funkcjonalność „presence”, czyli monitoring obecności pracownika w czasie rzeczywistym. Pracownik, odchodząc od biurka, aktualizuje odpowiednio swój status, dzięki czemu przełożony wie, kiedy jest on niedostępny dla połączeń od kontrahentów czy przychodzących emaili. Takie narzędzie obejmuje użytkowników niezależnie od ich lokalizacji, co otwiera drzwi pracy zdalnej. Rozliczanie efektywności pracowników zdalnych ułatwia również system zadaniowy.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: