eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Logistyka w firmie - informacje praktyczne

Logistyka w firmie - informacje praktyczne

2011-09-09 11:14

Logistyka w firmie - informacje praktyczne

© fot. mat. prasowe

Logistyka jest jedną z takich dziedzin zarządzania, którą spokojnie można scedować na dyrektora działu. Wystarczy, że menedżerowie projektów oraz dyrektorzy (ogólni i innych działów) będą orientować się ogólnie w celach, działaniach i efektach logistyki w firmie.

Przeczytaj także: Fulfillment czyli outsourcing usług logistycznych - dlaczego warto skorzystać?

Informacja pierwsza – Logistyka to metoda zarządzania łańcuchem dostaw w przedsiębiorstwie i pomiędzy przedsiębiorstwami, rozumiana jako planowanie, wdrażanie i kontrola przepływu produktów wraz z przepływem informacji i finansów. Łańcuch dostaw zaś to zarówno techniczno-technologiczne połączenie firm (producentów i dystrybutorów), jak i połączenie procesów zarządzania realizowanych w tych firmach.

Informacja druga – Celem logistyki jest systematyczne obniżanie kosztu przepływu produktów w łańcuchu dostaw, z założeniem maksymalizacji zysku w każdej firmie – ogniwie łańcucha dostaw, przy zachowaniu oczekiwanego na rynku poziomu obsługi klienta.

Informacja trzecia – Cały zestaw działań realizowanych przez logistykę można podzielić na dwie grupy: działalność kluczową i działalność pomocniczą. W działalności kluczowej wyróżniamy: standaryzację produktów i usług, działalność transportową, magazynowanie i obsługę zapasów, realizację procesu zamówień. W działalności pomocniczej mieszczą się: systemy informatyczne, współpraca z produkcją, współpraca z dystrybucją, zaopatrzenie.

Informacja czwarta – Zarządzanie logistyką obejmuje wszystkie poziomy zarządzania firmą. Na poziomie funkcjonalnym realizowane są następujące działania: system informatyczny, działalność operacyjna, wyposażenie, struktury organizacyjne. Na wyższym poziomie – strukturalnym – menedżerowie zajmują się operacjami magazynowymi, zarządzaniem transportem i zarządzaniem zapasami. Na jeszcze wyższym poziomie – strategicznym – podejmowane są decyzje o wyborze kanału logistycznego i strategii konfiguracji sieci logistycznej. Nad tym wszystkim pieczę sprawują cele w zakresie obsługi klienta: osiągnięcie określonej zyskowności, satysfakcji klienta, jakości realizowanych procesów.

Informacja piąta – Produkt logistyczny to zbiór życzeń i oczekiwań klienta co do towarów i usług o określonej postaci i jakości, które mogą być zrealizowane zgodnie z tymi wymogami jedynie w systemie logistycznym. Produkt logistyczny posiada trzy „warstwy”. Pierwszą tworzy sam „towar” i jego cechy fizyczne. Drugą warstwę nazywa się „ładunkiem” i dotyczy ona takich cech jak opakowanie, marka, postać, kształt, waga, jakość, jednostki ładunkowe, przestrzenność. Wreszcie trzecia warstwa – „pełny produkt logistyczny” – to ładunek plus ubezpieczenie, magazynowanie, rękojmia, kredyty, remonty, gwarancja, transport, konserwacja.

Informacja szósta – W obrębie polityki tworzenia i obsługi zapasów mamy do czynienia z trzema grupami kosztów: kosztami dostaw, kosztami tworzenia i utrzymania zapasów, kosztami wyczerpania zapasów.

W skład kosztów dostaw zalicza się zarówno koszty zamawiania produktów, jak i koszty przestawiania produkcji. Koszty zamawiania produktów są bardzo zróżnicowane i uzależnione m.in. od poziomu informatyzacji w przedsiębiorstwie. W dużych firmach stosuje się głównie specjalistyczne programy komputerowe, kosztochłonne, ale ograniczające liczbę zatrudnionych. W małych i średnich firmach z kolei wykorzystuje się raczej tradycyjne środki łączności, mniej kosztowne i dające większą możliwość osobistych kontaktów menedżerskich z partnerami biznesowymi.

Koszty tworzenia zapasów mają w obrębie kosztów logistycznych szczególną pozycję: są traktowane nie tylko jako koszty przepływu strumieni rzeczowych i informacyjnych razy zaopatrzenia, ale wręcz tako nieodłączny atrybut prowadzenia działalności – powstają przecież w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Bezpośrednio i pośrednio generowane są przez wszystkie etapy procesu logistycznego tak w firmie, jak i pomiędzy kolejnymi ogniwami łańcucha dostaw.

Z logistycznego punktu widzenia koszty wyczerpywania zapasów oznaczają utratę korzyści, jaką ponosi przedsiębiorstwo w wyniku braku zapasów w odpowiedniej wielkości, strukturze, miejscu i czasie. Brak zapasów powoduje przede wszystkim utratę udziału w rynku oraz utratę zaufania klientów. Wzrost kosztów wyczerpania zapasów następuje najczęściej w postępie geometrycznym. Jednak błyskawiczne gromadzenie zapasów niezbędnych do produkcji po każdej cenie i z wykorzystaniem szybkich środków transportu może spowodować spustoszenie finansów bieżących firmy.

Informacja siódma – Pod względem funkcjonalnym zapasy dzielimy na:
  • zapas bieżący – używany w toku normalnej produkcji i odtwarzany w rutynowym procesie zamawiania,
  • zapas w produkcji – materiały i półprodukty w sterze wytwarzania oraz zapasy w drodze,
  • zapas sezonowy – tworzony dla zaspokojenia popytu w całym roku, wytwarzany sezonowo,
  • zapas bezpieczeństwa – zapobiegający awaryjnym przestojom w produkcji, bufor dla opóźnień dostaw i realizacji zamówień,
  • zapas promocyjny – utrzymywany w trakcie promocji marketingowej i budowany przed terminem promocji,
  • zapas spekulacyjny – tworzony z oczekiwania na zwyżki cen, zmiany kursów walutowych,
  • zapas martwy – określany jako zbędny lub nadmierny, nie przedstawia wartości dla firmy, należy się go pozbyć.

Przeczytaj także: Logistyka a gospodarka Logistyka a gospodarka

 

1 2

następna

oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck Wydawnictwo C.H. Beck

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: