eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Techniki prezentacji - pytania i odpowiedzi

Techniki prezentacji - pytania i odpowiedzi

2011-09-13 13:44

Przeczytaj także: Techniki prezentacji: kontakt ze słuchaczami


Nie spiesz się

Pomyśl o tym, że musisz dać danej osobie szansę na odpowiedź. Jeśli ty sam zbyt szybko odpowiesz na swoje własne pytanie, może się zdarzyć, że osoba ta pomyśli: „Odpowiedziałbym na to pytanie, gdybym tylko miał trochę więcej czasu”.

Zwróć uwagę na to, by mieć dobry kontakt wzrokowy z osobą, której zadajesz pytanie. Wówczas możesz łatwiej ocenić, czy potrzebują ona pomocy.

Nigdy nikogo nie pogrążaj

Kiedy już otrzymałeś odpowiedź na pytanie, nigdy nie obrażaj odpowiadającego, mówiąc np.: „To była najgłupsza rzecz, jaką słyszałem. Jak mógł Pan coś takiego powiedzieć?” Jeśli krytykujesz odpowiedzi słuchaczy, nikt nie odważy się otworzyć ust. Niezależnie od tego, jak niedorzeczna wydaje ci się odpowiedź, musisz skomentować ją w pozytywny sposób. Powiedz na przykład: „Tak, być może ma Pan rację, ale moje doświadczenie podpowiada mi, że …”.

Chwal tych, którzy odpowiadają, i okazuj poprzez reakcje wzmacniające, że doceniasz ich odpowiedź. Skomentuj odpowiedź, mówiąc np. „Tak, dokładnie tak.” albo „Tak jest, o tym nigdy bym nie pomyślał.”

Pytania od słuchaczy

Sytuacja, gdy mówca zadaje pytania słuchaczom, jest prawdopodobnie najczęściej spotykana w przypadku wykładów. W prezentacjach o charakterze biznesowym częściej zdarza się, że pytania wychodzą od publiczności.

Środowisko przyjazne zadawaniu pytań

Aby nakłonić słuchaczy do zadawania pytań, musisz jako prezentator stworzyć atmosferę sprzyjającą zadawaniu pytań. Jakże często zdarza się, że po długiej i pozbawionej pytań przemowie mówca zwraca się do publiczności i pyta: „Czy ktoś ma jakieś pytania?” W tym momencie większość słuchaczy ma ochotę wstać i rozprostować nogi. Wielu spakowało już swoje rzeczy, zanim padło jakieś pytanie.

Żadnej przerwy na pytania na zakończenie

Pierwsza reguła to: Nigdy nie czekaj z zadawaniem pytań do końca prezentacji. Zamiast tego daj słuchaczom szansę, by w czasie trwania prezentacji, w równych odstępach czasowych mogli ci przerywać pytaniami. Możesz na przykład powiedzieć: „Zanim przejdziemy dalej, czy ktoś chciałby zadać jakieś pytanie?”

Innym powodem, dla którego pytania nie powinny pojawiać się na końcu, jest to, że w ten sposób ryzykujesz, że ktoś zada krytyczne pytania, które podkopią ogólny obraz twojej prezentacji. Jeśli zachowasz na koniec swoje własne zakończenie, to ty będziesz miał ostatnie słowo. Masz wówczas możliwość dopasowania zakończenia do ewentualnej krytyki, która może pojawić się w związku z pytaniami. Dlatego nigdy nie kończ pytaniami, tylko pozwól im pojawiać się sukcesywnie podczas trwania prezentacji.

poprzednia  

1 2 3 4 ... 6

następna

Zarządzanie wiedzą w firmie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: