eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Transport w Polsce - wyniki działalności w 2010 r.

Transport w Polsce - wyniki działalności w 2010 r.

2011-09-02 12:10

Przeczytaj także: Transport w Polsce - wyniki działalności w 2013 r.


Liczba samochodów ciężarowych w końcu 2010 r. wyniosła prawie 2,8 mln szt., tj. o 6,6% więcej niż przed rokiem. Największy przyrost (7,7%) dotyczył pojazdów o ładowności poniżej 1,5 tony (stanowiących 78,4% ogólnej liczby tych samochodów), wśród których duży udział stanowiły samochody z tzw. „kratką”. W strukturze wiekowej samochodów ciężarowych zanotowano wzrost udziału pojazdów w wieku do 5 lat z 16,2% do 17,2%. W 2010 r. zwiększył się również udział pojazdów w wieku 11 lat i starszych z 61,1% do 62,6%. Z ogólnej liczby samochodów ciężarowych 64,5% przypadało na pojazdy z silnikami wysokoprężnymi (w 2009 r.- 62,2%), 26,2% – z silnikami benzynowymi (w 2009 r. – 27,9%) oraz 6,4% na gaz płynny LPG (w 2009 r. odpowiednio – 6,7%).

W 2010 r. liczba ciągników siodłowych wyniosła 214,6 tys. szt. i była większa o 6,6% niż w 2009 roku. Udział ciągników siodłowych w wieku do 5 lat obniżył się z 29,4% do 28,3%, a w wieku 11 lat i więcej - wzrósł z 44,5% do 46,1%.

W 2010 roku zarejestrowanych było 97,0 tys. autobusów (o 1,7% więcej niż w 2009 r.). Udział autobusów w wieku do 5 lat obniżył się z 10,6% do 10,2 %. Zaś udział autobusów w wieku 11 lat i starszych wzrósł z 76,6% do 77,7%.

W 2010 r. transportem samochodowym przewieziono 1551,8 mln ton ładunków, tj. o 8,9% więcej niż w 2009 r. i wykonano pracę przewozową w tonokilometrach większą o 16,5%. Udział transportu zarobkowego w ogólnych przewozach wyniósł 51%, a transportu gospodarczego – 49%, natomiast w pracy przewozowej udział transportu zarobkowego osiągnął poziom 80%, a na transport gospodarczy przypadało 20%. Transportem zarobkowym przewieziono 791,8 mln ton (o 5,6% więcej), a praca przewozowa była wyższa o 16,9%, natomiast transportem gospodarczym – 760,0 mln ton ładunków (o 12,5% więcej), a praca przewozowa zwiększyła się o 15,0%.

W porównaniu z 2009 r. zwiększyły się przewozy krajowe o ponad 6%, przy pracy przewozowej w tonokilometrach większej o blisko 9%. Wzrosły także przewozy międzynarodowe (o 32% w tonach i blisko 23% w tonokilometrach). Udział transportu międzynarodowego w ogólnych przewozach mierzonych w tonach wzrósł w tym okresie z 10% do 12%, a w tonokilometrach z 56% do 59%.

Dominujący udział zarówno w przewozach ładunków eksportowanych jak i importowanych, podobnie jak przed rokiem, stanowiły przewozy do/z krajów Unii Europejskiej, w tym głównie w relacji z Niemcami. W 2010 r. największy wzrost przewozów w transporcie samochodowym ogółem, w stosunku do 2009 r., odnotowano w przewozach węgla kamiennego i brunatnego, ropy naftowej i gazu ziemnego (o 65,9%), pustych kontenerów i opakowań (o 35,4%) oraz mebli, pozostałych wyrobów gotowych (o 30,1%). Spadek przewozów zanotowano m.in. w przewozach koksu, brykietów i produktów rafinacji ropy naftowej (o 6,1%), sprzętu transportowego (o 3,3%) oraz wyrobów z pozostałych surowców niemetalicznych (o 3,3%).

Strukturę przewozów ładunków według grup ładunków (zagregowanych w 10 kategorii) w 2010 r. przedstawia poniższy wykres.

fot. mat. prasowe

Struktura przewozów ładunków transportem samochodowym wg grup ładunków (w tonach) w 2010 r.

Struktura przewozów ładunków transportem samochodowym wg grup ładunków (w tonach) w 2010 r.


poprzednia  

1 2 3 4 ... 6

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: