eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Wizja firmy

Wizja firmy

2011-08-23 12:15

Przeczytaj także: Misja firmy


3. Synteza i weryfikacja

Powołaj zespół dwuosobowy, który podsumuje dyskusję, dokona syntezy, wygładzi i opracuje jednolitą wizję w oparciu o wyniki prac w pkt. 2. Ten projekt wizji poddaj:
a) weryfikacji – czy zrealizowanie takiej wizji jest realne, uwzględniając bieżące i planowane obroty, zyski i warunki na rynku. To jest ważny moment – w paru firmach zdarzyło nam się usłyszeć wizję, której nie dałby rady zrealizować nawet najlepszy zespół menedżerski – tak była przesadzona i wyolbrzymiona.
b) konsultacjom – tekst mniej więcej na pół strony, maksymalnie do jednej strony, przedstaw wszystkim właścicielom i menedżerom firmy do konsultacji, a po zgłoszeniu przez nich poprawek, uwag i uzupełnień daj zespołowi redakcyjnemu do ostatecznego opracowania.
c) zatwierdzeniu przez właścicieli lub zarząd

Niech ostateczna wizja stanowi jedną, imponującą całość, na którą zgodzą się wszyscy. Jednocześnie niech będzie zgodna z cechami dobrej wizji:
  • realistyczna i ambitna jednocześnie – jedynie ambitna i realna wizja potrafi autentycznie i silnie zmotywować do działania. Zbyt nierealna staje się dalekim marzeniem, nieambitna – nie stanowi wyzwania i nie zwraca uwagi.
  • prosta i konkretna – ogólna część wizji wyrażona w kilku zdaniach, część szczegółowa głównie w postaci liczb
  • dostosowana do organizacji – biorąca pod uwagę możliwości i ambicje firmy oraz jej pracowników
  • sformułowana w sposób pozytywny – z użyciem słów podkreślających pozytywny aspekt wizji
  • sformułowana w czasie teraźniejszym – np. „posiadamy pierwsze miejsce w branży” zamiast „będziemy posiadać pierwsze miejsce w branży”

4. Ogłoszenie wizji


Ostateczny opis wizji ogłoś wszystkim pracownikom, najlepiej na zebraniu lub zebraniach wydziałowych, zawieś ładny „plakat” z opisem wizji i ładnym rysunkiem lub zdjęciem w kilku miejscach w firmie. Skrócone sformułowanie, bez szczegółów przekaż natomiast do wykorzystania w marketingu.

5. Realizacja i okresowa weryfikacja


Realizujcie wizję oraz dokonujcie jej okresowej weryfikacji. Strategia firmy powinna bezpośrednio wywodzić się z jej misji i wizji. Sensowność działań powinna być weryfikowana nie tylko pod kątem krótkoterminowych zysków, ale też korzyści długoterminowych, związanych z realizacją wizji przedsiębiorstwa.

Również sama wizja powinna podlegać weryfikacji, ponieważ ze swej natury jest ona powiązana z czasem i pojawiającymi się zmianami – o ile misja jest bardziej dlugofalowa, o tyle wizja odnosi się do konkretnego okresu. Jej weryfikacja powinna następować raz na rok, przy okazji tworzenia planu rocznego.

Misja i wizja uzupełniają się wzajemnie, tworząc jasny obraz, czym przedsiębiorstwo jest, oraz w jakim kierunku dąży. Razem stanowią jeden z cenniejszych instrumentów motywacyjnych w ręku zarządzających.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: