eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Misja firmy

Misja firmy

2011-08-11 13:48

Misja przedsiębiorstwa jest podstawą strategicznego zarządzania firmą. Dobrze sformułowana i zakomunikowana silnie motywuje i integruje pracowników. Zbyt często jest pustym sloganem, za którym nic się nie kryje. Pokażemy, czym właściwie jest misja, jaka jest jej rola w przedsiębiorstwie oraz jak podejść do jej sformułowania.

Przeczytaj także: Wizja firmy

Czym jest misja?

Wiele jest definicji misji -złożonych, skomplikowanych, używających trudnego słownictwa. Sprawia to wrażenie, że misja jest czymś pompatycznym, górnolotnym, oderwanym od realiów biznesu. Tymczasem prawda jest inna, a definicja prosta:

Misja określa sens istnienia firmy, jej główne i najważniejsze zadanie oraz wartości oferowane klientom/konsumentom. Odpowiada na pytania “Po co istnieje przedsiębiorstwo?”, “Jakie zaspokaja potrzeby?”, „Jakie wartości dodane daje klientom?”.

Misja zarysowuje pomysł na biznes. Jest wyzwaniem, wytyczną, inspiracją. Sformułowana zbyt wąsko, ogranicza i tłumi wyobraźnię. Sformułowana zbyt szeroko, niewiele mówi o istocie działalności firmy.

Misja wcale nie musi brzmieć górnolotnie, ani zajmować wiele miejsca. Wręcz przeciwnie – powinna być pisana językiem przystępnym i zrozumiałym dla każdego, zajmując tak mało miejsca, jak to tylko możliwe. Poniższe przykłady mówią same za siebie. Który z nich konkretniej i bardziej wyraziście mówi o pomyśle na biznes?

Misją piekarni-ciastkarni może być: „Robimy niebo w gębie”. Misją salonu kosmetyczno-fryzjerskiego może być: „Wydobywamy na wierzch Twoje piękno”. Misją firmy taksówkarskiej może być: „Zawozimy cię wygodnie, szybko i bezpiecznie tam, gdzie tylko da się dojechać.”

A teraz – dla przeciwwagi – zupełnie inny styl, na przykładzie Telekomunikacji Polskiej SA: “Celem Grupy TP jest zapewnienie najwyższej satysfakcji klientom i atrakcyjnego zysku akcjonariuszom poprzez osiągnięcie pozycji najchętniej wybieranego dostawcy usług telekomunikacyjnych, multimedialnych i rozrywkowych, korzystającego z nowoczesnych technologii.”

O ile prościej można byłoby ująć misję TP słowami: “Dostarczamy usługi telekomunikacyjne, multimedialne i rozrywkowe wykorzystując nowoczesne technologie”. Albo jeszcze bardziej „po ludzku”: „Komunikujemy, bawimy, uczymy, udostępniamy informacje, dane i rozrywkę multimedialnie poprzez nowoczesne technologie telekomunikacyjne”. W tej formie jest nam dużo łatwiej zrozumieć sens istnienia firmy TP, a przy okazji wyeliminowane zostało pustosłowie, nie wnoszące żadnej istotnej wartości i treści.

Dążyć należy do takiego sformułowania misji, żeby mieściło się ono w jednym zdaniu. To jest o tyle ważne, że ktoś czytający misję ma ją zrozumieć i ogarnąć, zatem nie może być ona za długa. Zdanie to powinno mieć jasno zarysowaną strukturę i być „lekkie” w czytaniu. A zatem „technicznie”, sformułowanie misji to jedno zdanie z czasownikiem (czasownikami), określającym, co robimy dla naszych potencjalnych klientów. Te czasowniki są ważne, ponieważ wskazują na nasze działania na rzecz klientów.

Jednocześnie pamiętajmy, że misja nie jest tym samym, co hasło reklamowe. Przyjrzyjmy się na przykład firmie Era, operatorowi telefonii komórkowej. Jej hasło reklamowe brzmi “Możesz więcej”. Nie wskazuje ono konkretnego działania, jak misja, ale odwołuje się do poczucia wielkich możliwości, budzi ciekawość. Misja musi być bardziej konkretna i specyficzna, ukazywać nasze działanie i wartości, przyciągać tymi wartościami klientów oraz motywować pracowników.

Dlaczego misja?

Często zdarza się, że sformułowaniem misji w firmie zajmuje się PR-owiec, a ona sama umieszczana jest jedynie na stronie i firmowych dokumentach. Poza tym nie odgrywa żadnej większej roli. A jednak nie jest to droga odpowiednia, bo misja może być dla firmy bardzo przydatna i ważna, ponieważ:
  • Stanowi doskonałe narzędzie zarządzania i ukierunkowywania firmy, wytyczania celów i inspirowania do nowych działań. Tworzy tym samym świetna platformę komunikowania się. Dzięki zrozumieniu misji firmy przez pracowników, oni sami lepiej rozumieją jak powinni postępować i jakie cele wytyczać.
  • Ludzie w firmie są bardziej świadomi i odpowiedzialni. Wiedzą, jakie pozytywne wartości realizują, dopasowują do tego swoje codzienne działania, dlatego mocno ograniczone zostaje „ręczne sterowanie” czyli wydawanie poleceń wykonawczych.
  • Powoduje silniejsze utożsamianie się pracowników z firmą oraz buduje poczucie wspólnoty. To z kolei zwiększa motywację i zaangażowanie pracowników. Sprawia, że czują się oni bardziej odpowiedzialni za losy firmy, bardziej przykładają się do pracy oraz są skłonni do większych poświęceń.
  • Przyczynia się do wzrostu sprzedaży oraz lepszego marketingu. Misja stanowi narzędzie komunikacji na zewnątrz, do klientów. Może służyć do poinformowania, jaką wartość firma chce im przekazać oraz w czym jest lepsza od konkurentów.
  • Ułatwia zweryfikowanie i projektowanie ról i zadań w firmie (zarówno całych działów, jak i pojedynczych pracowników) pod kątem ich przydatności. Kiedy misja jest znana i czytelna, łatwiej jest dokonywać wyborów działań, które tworzą spójną całość i prowadzą do wspólnego celu.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: