eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sprzedaż samochodów XI 2004

Sprzedaż samochodów XI 2004

2004-12-26 00:05

Kryzys na rynku nowych samochodów nadal się pogłębia. Sprzedaż nowych samochodów osobowych na polskim rynku w listopadzie bieżącego roku w wysokości 19 tysięcy 233 sztuk jest najniższa nie tylko w 2004 roku, ale na przestrzeni ostatnich trzech lat - donosi Samar, firma analityczna badająca polski rynek motoryzacyjny.

Przeczytaj także: Rejestracja nowych aut mocno w górę. A jak jest naprawdę?

Wyniki miesięczne ustabilizowały się na poziomie 19 tysięcy sztuk, czyli poniżej poziomu osiągniętego w połowie lat 90-tych (około 20 tysięcy sztuk). W stosunku do rezultatów notowanych w latach 1997 - 2000 (ponad 40 tysięcy sztuk miesięcznie) regres jest jaskrawo widoczny. Sprzedaż w jedenastym miesiącu 2004 roku była o niemal 37 procent mniejsza niż rok wcześniej. Sprzedaż sumaryczna liczona narastająco od początku roku - 294 582 auta - wykazała spadek o niespełna 7 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

Po jedenastu miesiącach roku, 17 firm spośród 42 obecnych na polskim rynku, odnotowało wzrost tegorocznej sprzedaży skumulowanej, 23 odnotowały spadek. Podsumowanie miesięczne wygląda jeszcze gorzej - tylko 14 firm zwiększyło sprzedaż w stosunku do poprzedniego roku, przy czym w czołowej dziesiątce jedynie Honda (10 lokata) wykazała wzrost sprzedaży listopadowej.

W wynikach sumarycznych liczonych od początku roku niekwestionowanym liderem rynku jest wciąż Fiat ze sprzedażą 48.645 sztuk (10,6 procent spadku). Drugie miejsce w rankingu zajmuje Skoda z wynikiem 36.800 sprzedanych aut i spadkiem o 4,7 procent. Trzecia pozycja należy do Toyoty, która sprzedała w Polsce 32.029 samochodów, o 5,1 procent mniej niż w poprzednim roku. Na czwartym miejscu znajduje się Renault z wynikiem 28.077 sztuk, o 16,7 procent mniejszym niż rok wcześniej. Piątą pozycję zajął Opel - 27.927 aut, 5,1 procent spadku, a szóstą Ford - 26.220 aut, ze wzrostem sprzedaży o 20,7 procent.

Trzy kolejne marki wykazały spadki: Peugeot na siódmym miejscu - 19.593 sztuki, spadek o 18,5 proc., Volkswagen na ósmym miejscu - 14.171 sztuk, spadek o 4 procent i Citroen na dziewiątym miejscu - 10.517 sztuk, spadek o 24,7 procent. Czołową dziesiątkę zamyka Honda z systematycznie rosnącą sprzedażą - na koniec listopada rezultat 9.720 sztuk jest o 51,8 procent większy niż przed rokiem.

W okresie od stycznia do końca listopada najczęściej kupowanym modelem na polskim rynku był Fiat Panda. Na drugiej pozycji uplasowała się Skoda Fabia. Kolejne miejsca zajmują Toyota Yaris, Skoda Octavia, Toyota Corolla, Ford Focus, Opel Corsa, Peugeot 206, Fiat Punto i Seicento.

Zupełnie inaczej wygląda lista najchętniej kupowanych modeli w listopadzie. Otwiera ją Skoda Fabia, druga jest Panda. Dalsze lokaty należą kolejno do Skody Octavii, Opla Astry Classic, Volkswagena Golfa, Forda Focusa, Fiata Seicento, Toyoty Corolli, Toyoty Yaris, Fiata Punto.

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: