eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie firmy a monitoring floty pojazdów

Polskie firmy a monitoring floty pojazdów

2011-07-02 00:20

Polskie firmy a monitoring floty pojazdów

Co było motywacją do wprowadzenia monitoringu? © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Wielu pracowników uważa samochód służbowy za dodatkowy bonus od firmy. Pracodawcy chcieliby widzieć w autach służbowych narzędzia pracy. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie operatora systemu Flotis.pl, coraz więcej firm decyduje się na monitoring swojej floty, co często budzi mieszane uczucia wśród pracowników. Pojawia się pytanie - czy monitoring ma na celu kontrolę pojazdu, czy raczej pracownika?

Przeczytaj także: Flota samochodowa 2011

Na zlecenie operatora systemu Flotis.pl przeprowadzono badanie ankietowe wśród właścicieli flot. Badanie wykazało, że z jednej strony pracodawcom istotnie zależy na możliwości kontroli podwładnych, z drugiej zaś – iż rzetelni i wywiązujący się z obowiązków pracownicy nie mają powodów, aby obawiać się monitoringu. Owszem, są kontrolowani – ale nie oznacza to wcale notorycznej inwigilacji.

60% firm stawia na bezpieczeństwo

Pracodawcy różnie motywują konieczność wprowadzenia monitoringu. Prawie 60% przyznało, że kierowała nimi potrzeba zapewnienia taborowi większego bezpieczeństwa. Jeszcze ważniejszy wydawał się motyw ekonomiczny: 78% uznało, iż monitoring pozwoli zoptymalizować sposób korzystania z pojazdów służbowych – głównie zmniejszyć koszt paliwa. Aż 90% właścicieli flot zgodziło się, że monitoring jest potrzebny, aby kontrolować pracowników.

fot. mat. prasowe

Co było motywacją do wprowadzenia monitoringu?

Co było motywacją do wprowadzenia monitoringu?


Co warto podkreślić, tylko co trzeci z respondentów obejmował monitoringiem całą posiadaną flotę pojazdów.

Pięć grzechów głównych

Trudno dziwić się potrzebie kontroli. W ogromnej większości przypadków wprowadzenie monitoringu ujawniło bowiem różnego rodzaju nieprawidłowości. Jak się okazało, niemal w połowie przedsiębiorstw auta były wykorzystywane do celów prywatnych w godzinach pracy bez wiedzy i zgody przełożonego. Ponad połowa pracodawców zauważyła, że pracownicy poruszają się nieoptymalnymi trasami, co często przekładało się na większe zużycie paliwa, a więc generowało zbędne koszty. W co trzeciej firmie pracownicy nie odwiedzali wszystkich wyznaczonych miejsc, równie często dochodziło do zbyt wielu postojów w trasie. W niemal 60% przypadków monitoring wykazał notoryczne przekraczanie wyznaczonego limitu prędkości.

fot. mat. prasowe

Jakie nieprawidłowości ujawnił monitoring?

Jakie nieprawidłowości ujawnił monitoring?



Prywatnie tak, ale z ograniczeniami

fot. mat. prasowe

Czy pracownicy mogą korzystać z aut służbowych w celach prywatnych?

Czy pracownicy mogą korzystać z aut służbowych w celach prywatnych?

Aż dwie trzecie pracodawców zadeklarowało, iż wyraża zgodę na korzystanie przez pracowników z pojazdów służbowych w celach prywatnych. Często wyznaczane są przy tym pewne zasady – np. pracownik używający służbowego auta do celów prywatnych nie może korzystać z karty paliwowej albo przekroczyć wyznaczonego limitu kilometrów. Prawie 80% pracodawców udostępniających służbowe auta poza godzinami pracy zastrzegło, iż również wtedy monitoruje, w jaki sposób pracownik korzysta z pojazdu. Normą jest więc zasada „ograniczonego zaufania”.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: