eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy książek i muzyki przez Internet

Zakupy książek i muzyki przez Internet

2011-06-29 11:39

Zakupy książek i muzyki przez Internet

Wartość rynku internetowej sprzedaży książki w latach 2006-2009 (tys. zł) © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Na co zwracamy uwagę robiąc zakupy w sklepach internetowych, jak wygląda rynek sprzedaży książek, muzyki, filmów i gier komputerowych? Odpowiedzi na te pytania przynosi jedno z największych badań rynku przeprowadzonych przez UOKiK. Wiedzę na temat konkurencji w wybranych sektorach uzyskano na podstawie informacji od ponad tysiąca przedsiębiorców.

Przeczytaj także: Co czwarty Polak robi zakupy przez Internet

Ważną częścią działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są badania rynku. Dzięki prowadzonym analizom Urząd może uzyskać szczegółową wiedzę na temat konkurencji w poszczególnych sektorach gospodarki. Najczęściej badane są rynki w związku ze zgłaszaną koncentracją lub gdzie istnieje prawdopodobieństwo działań zagrażających rozwojowi konkurencji. Najskuteczniejszą metodą na zdobycie informacji są dane uzyskane bezpośrednio od przedsiębiorców. To oni bowiem posiadają największą wiedzę na temat obszaru własnej działalności, mogą także zwrócić uwagę Urzędu na problemy w relacjach z konkurentami. Pytania wysyłane są droga pocztową, a adresaci mają obowiązek na nie odpowiedzieć, przekazując prawdziwe informacje. Podmioty, które nie są objęte badaniem, a chcą wypowiedzieć się w danej sprawie, mogą z własnej inicjatywy wysłać do Urzędu swoją opinię. Więcej informacji na temat badań rynku, w tym odpowiedzi na najczęstsze pytania przedsiębiorców, można znaleźć na stronie internetowej UOKiK.

Zakończone ostatnio badanie dotyczyło rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce. Była to jedna z największych analiz w historii UOKiK. W jej trakcie uzyskano informacje od ponad tysiąca podmiotów, m.in. sklepów internetowych, księgarni, wydawnictw, wytwórni płytowych, a także producentów i dystrybutorów filmów oraz gier komputerowych.

Efektem badania jest raport przygotowany przez UOKiK. W dużej części poświęcony on został handlowi internetowemu - przede wszystkim sprzedaży książek i muzyki. Jak wynika z analizy Urzędu, kupujemy coraz więcej literatury i płyt bez wychodzenia z domu. W latach 2006-2009 wartość zakupów książek przez Internet zwiększyła się z 99 do ponad 225 mln zł (wzrost o ponad 127 proc.), natomiast muzyki na nośnikach tradycyjnych z 22 do niemal 50 mln zł. W obu przypadkach największy wzrost miał miejsce w 2007 roku.

fot. mat. prasowe

Wartość rynku książki w latach 2006-2009

Wartość rynku książki w latach 2006-2009

Głównymi uczestnikami rynku sprzedaży książek są dwa sklepy internetowe: Empik i Merlin. Udział każdego z nich mieścił się w przedziale 10-20 proc., przy czym Empiku w ostatnich latach gwałtownie rosły. Łączny udział tych sklepów oraz trzech kolejnych detalistów oferujących książki w Internecie (KDC/Świat Książki, Reader’s Digest) wynosił około 50 proc.

 

1 2 ... 4

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: