eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy zakupy spożywcze online mają przyszłość?

Czy zakupy spożywcze online mają przyszłość?

2011-05-30 12:53

Czy zakupy spożywcze online mają przyszłość?

Ile czasu zazwyczaj zajmują Panu(i) codzienne zakupy? Proszę podać orientacyjny czas wraz z dojazdem © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Aż 90 % Polaków zdarza się, że muszą z braku czasu zrezygnować z zakupów artykułów codziennej potrzeby. Co piątemu przytrafia się to często lub bardzo często. Gdybyśmy mogli zaoszczędzić czas przeznaczony na takie zakupy, zyskiwalibyśmy co najmniej 8 dodatkowych dni w ciągu roku! Czas zaoszczędzony na robieniu zakupów kobiety częściej wykorzystałyby "na dbanie o siebie" a mężczyźni "na sex"... Te i inne zaskakujące informacje przynosi raport "Czy będziemy kupować marchewkę w Internecie" z badania Millward Brown SMG/KRC przeprowadzonego na zlecenie supermarketu internetowego Fresh24.pl.

Przeczytaj także: Zachowania konsumentów: zakupy spożywcze w sieci

Firma badawcza Millward Brawn SMG/KRC na zlecenie internetowego supermarketu Fresh24.pl zapytała polskich internautów o ich zwyczaje i przekonania związane z zakupami – tymi tradycyjnymi i tymi w sieci. Zebrane odpowiedzi tworzą ciekawy obraz polskiego konsumenta na progu XXI wieku. Czy handel nieuchronnie przenosi się do Internetu? Czy ten trend obejmie także artykuły codziennego użytku – jedzenie, napoje, środki czystości?

Tylko 23% Polaków dokonało kupna jakiegokolwiek towaru lub usługi przez Internet. Nasi zachodni i sąsiedzi wyprzedzają nas znacznie pod tym względem: Niemcy i Holendrzy – ponad 50%, Brytyjczycy – pond 60%, Norwegowie i Duńczycy – niemal 70%.

Jednocześnie jednak bardzo szybko tę przepaść nadrabiamy – rok wcześniej ten odsetek w Polsce wynosił tylko 18%, a więc wzrósł o niemal 1/4. Natomiast obroty polskiego rynku e-commerce wzrosły w 2010 roku o 22% i wyniosły ponad 13,4 mld zł. Widać więc, że powielamy światowe trendy – tyle, że z pewnym opóźnieniem.

Jeszcze wyraźniej widać to na rynku e-grocery (czyli internetowego handlu artykułami spożywczymi). Wielkość sprzedaży przez Internet w ubiegłym roku stanowiła ok. 0,1 proc. wartości rynku spożywczego w Polsce. Na innych - bardziej dojrzałych rynkach - udział sprzedaży artykułów FMCG w Internecie w stosunku do wartości sprzedaży ogółem jest wielokrotnie większy. Przeciętnie sięga na Zachodzie 1,5 proc., w USA oscyluje w okolicach 1,0 proc., a w Wielkiej Brytanii (na najlepiej rozwiniętym rynku e-grocery) osiąga poziom 4 proc. Jak widać, mamy w Polsce w tym względzie ogromny potencjał. Nic nie wskazuje bowiem na to, żebyśmy nie mieli pójść śladami krajów bardziej rozwiniętych. Pytanie tylko jak szybko się to stanie. Być może jesteśmy właśnie u progu takiej rewolucji?

Dodatkowy tydzień urlopu…

fot. mat. prasowe

Ile czasu zazwyczaj zajmują Panu(i) codzienne zakupy? Proszę podać orientacyjny czas wraz z dojazdem

Ile czasu zazwyczaj zajmują Panu(i) codzienne zakupy? Proszę podać orientacyjny czas wraz z dojazdem.

Jak wynika z raportu, aż 45% badanych kupuje artykuły codziennej potrzeby (jedzenie, napoje, chemię domową itd.) codziennie a 25% co drugi dzień. Przy czym 30% ankietowanych zajmują one 15-30 minut, 41% poświęca na nie 30-60 minut a 19% traci aż 1-2 godziny. Nawet ostrożnie szacując w sumie oznacza to, że w ciągu tygodnia „średni konsument” robi zakupy cztery razy, poświęcając im za każdym razem – lekko licząc– około godziny. W ciągu roku daje to ponad 208 godzin, czyli… więcej niż 8 dni.

Raczej nie lubimy zakupów

Dodatkowy urlop to z pewnością pociągająca wizja, tym bardziej, że raczej nie lubimy robienia zakupów. Dwukrotnie więcej z nas traktuje je jako „konieczność” (82%) lub „obowiązek” (74%), niż jako „przyjemność” (40%) i „miłe spędzenie czasu” (34%).

fot. mat. prasowe

W jakim stopniu wizyta w sklepie / supermarkecie jest dla Pana(i) zazwyczaj ...?

W jakim stopniu wizyta w sklepie / supermarkecie jest dla Pana(i) zazwyczaj ...?

Co podczas wizyty w sklepie czy hipermarkecie najbardziej irytuje? Czterech na pięciu ankietowanych wymienia tu kolejki oraz… niezgodność cen na półkach i w kasie. Równie dużo osób trafia na nieświeże produkty, a ponad połowa na niemiłą obsługę. Wśród irytujących rzeczy związanych z zakupami wymieniamy też niedostępność towarów, po które przyjechaliśmy, mały wybór oraz konieczność dźwigania siatek. Niedogodności jest na tyle dużo, że aż 1/4 ankietowanych uznała, że denerwuje ją to, że… w ogóle musi robić zakupy.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: