eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Numer alarmowy 112 - jakość połączeń

Numer alarmowy 112 - jakość połączeń

2011-05-27 12:38

Numer alarmowy 112 - jakość połączeń

Liczba przerwanych połączeń/Liczba braku obsługi sieci © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W dniu 13 maja 2011 r. służby techniczne Urzędu Komunikacji Elektronicznej przeprowadziły badania zasięgów sieci GSM 900/1800 i UMTS operatorów komórkowych P4, PTC, PTK Centertel i Polkomtel oraz dostępności połączeń z numerem alarmowym 112. Z uwagi na fakt, że połączenia z tym numerem powinny być traktowane w sieci priorytetowo i zestawiane z telefonów nawet takich, które nie posiadają karty SIM w każdych warunkach urbanistycznych na cel badania wybrano trasę samochodową Poznań-Warszawa, która z racji pełnienia funkcji trasy międzynarodowej powinna być w całości obsługiwana przez operatorów sieci komórkowych w zakresie dostępności połączenia z numerem alarmowym 112.

Przeczytaj także: Numer alarmowy 112: UKE utworzy system

fot. mat. prasowe

Liczba przerwanych połączeń/Liczba braku obsługi sieci

Liczba przerwanych połączeń/Liczba braku obsługi sieci

Zgromadzone wyniki z kilku sesji pomiarowych zostały połączone i przeanalizowane pod kątem pokrycia trasy sygnałem telefonii komórkowej GSM900/1800 i UMTS oraz wykonanych połączeń telefonicznych. Głównymi parametrami, które były brane pod uwagę
były:
  • poziom energii odebranego symbolu informacji Ec/Io (min. poziom powinien wynosić -16 dB dla odbioru na zewnątrz), który wykorzystano jako wskaźnik pokrycia terenu sygnałem
    UMTS pochodzącym od wszystkich czterech operatorów i na jego podstawie utworzono
    mapki zasięgów sieci komórkowych dla poszczególnych operatorów,
  • poziom sygnałów RxLev (min. poziom dla odbioru na zewnątrz powinien wynosić -97
    dBm) odbieranych przez telefony komórkowe ze stacji bazowych pracujących
    w standardzie GSM900/1800.

Ponadto wykonano statystykę ilości zrealizowanych połączeń i połączeń nieudanych.

Wyniki badań zostały przedstawione na mapach zasięgów dla poszczególnych operatorów.

Prowadzone badania jakości i dostępności połączeń z numerem alarmowym 112 wykazały, że na całej trasie udało się zestawić maksymalnie 70,8 % poprawnych połączeń w sieci operatora ERA, 61,1 % w sieci operatora ORANGE, 47,2 % w sieci operatora PLUS i zaledwie 38,6 % w sieci operatora PLAY. Z uwagi, że badano dostępność połączeń do numeru alarmowego 112 mającego niebagatelne znaczenie w procesie zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, wydaje się że skuteczność połączeń powinna oscylować w granicach 100 % udanych połączeń. Numer alarmowy 112 powinien być dostępny w sieciach każdego z operatorów na zasadzie roamingu międzyoperatorskiego w przypadku braku zasięgu we własnej macierzystej sieci. Połączenia na numer alarmowy 112 powinny posiadać w sieci najwyższy priorytet – w przypadku przeciążenia sieci operatora połączenia inne niż alarmowe powinny być przerywane, aby zestawić połączenie z numerem alarmowym. Wydaje się, że maksymalna liczba zestawionych połączeń z numerem alarmowym 112 w jednej lokalizacji służby powinna być dużo większa i oscylować w granicy 30 jednoczesnych połączeń (brak standardu w zakresie dostępności numeru).

fot. mat. prasowe

Liczba udanych połączeń/Liczba zablokowanych połączeń

Liczba udanych połączeń/Liczba zablokowanych połączeń

W trakcie badań zaobserwowano na ekranie telefonu informacje o zajętości sieci lub o zajętym numerze. W związku z powyższym część zablokowanych połączeń może wynikać z braku dostatecznych zasobów w sieci operatora komórkowego lub z braku wystarczającej ilości linii telefonicznych w centrum dyspozytorskim numeru 112. W czasie wcześniejszych wspólnych badań z udziałem Platformy Lokalizacyjno - Informacyjnej uzyskano informacje, że promień błędu lokalizacji telefonu komórkowego wynosi około 3 km co daje powierzchnię około 28 km2 na zlokalizowanie telefonu. Użycie do lokalizacji więcej niż jednej stacji bazowej oraz zaimplementowanie mechanizmów lokalizacji w sieci operatora znacznie poprawi prawdopodobieństwo lokalizacji osoby dzwoniącej na numer alarmowy 112. Raport ECC i ETSI mówi o możliwości lokalizacji abonenta z dokładnością do 100 metrów poza miastem i do 50 m w mieście. W znacznym stopniu zawęża to obszar ewentualnej lokalizacji abonenta dzwoniącego na numer 112 do 0,0314 km2.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: