eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Banki bez strategii IT

Banki bez strategii IT

2011-05-25 09:59

Banki bez strategii IT

Porównanie poziomu dojrzałości procesów © fot. mat. prasowe

Ponad 20 proc. banków nie posiada strategii biznesowej, która mogłaby służyć jako podstawa do tworzenia strategii IT. Zaledwie 15 proc. badanych banków może dziś pochwalić się wykorzystaniem narzędzi umożliwiających kontrolę i nadzór realizacji celów strategicznych. Organizacje skupione na "tu i teraz" działalności operacyjnej, nie są w stanie skutecznie realizować cyklu zmian. Tak brzmią główne wnioski raportu z badania przygotowanego przez Infovide-Matrix SA we współpracy z miesięcznikiem BANK pod patronatem Związku Banków Polskich i Forum Technologii Bankowych.

Przeczytaj także: Wydatki na IT w dużych firmach 2007

Badanie ankietowe zostało przeprowadzone na grupie największych polskich instytucji finansowych, których suma aktywów stanowi około 48 proc. wartości wszystkich komercyjnych banków w Polsce. W badaniu wzięli udział członkowie zarządu, dyrektorzy pionu IT oraz przedstawiciele najwyższego kierownictwa związanego z tym obszarem w firmach. Celem badania było określenie poziomu dojrzałości stosowanych praktyk we wszystkich obszarach związanych z zarządzaniem zmianą i inwestycjami w IT. Oceniano także skuteczność narzędzi wykorzystanych do zarządzania zmianami systemów IT i samymi inwestycjami.

„W badanych instytucjach najwyższą dojrzałość reprezentują procesy i narzędzia o charakterze operacyjnym. Dziś trzeba szukać innych miejsc pozwalających na usprawnienia i podniesienie efektywności działań IT. Istotne korzyści są możliwie do osiągnięcia w obszarze strategicznym na styku biznesu z IT” - powiedział Borys Stokalski, współautor raportu, Wiceprezes Zarządu Infovide-Matrix SA.

Analiza wykazała istnienie różnic w horyzontach czasu planowania strategicznego pomiędzy biznesem i IT. W 15 proc. organizacji strategie biznesowe obejmują dłuższy horyzont czasowy niż strategie IT. Może to oznaczać, że IT nie jest w stanie w pełni wykorzystać informacji pochodzących z biznesu do sprawnego zarządzania swoją infrastrukturą. W 10 proc. ankietowanych instytucji występuje sytuacja odwrotna – horyzont strategicznego planowania IT jest dłuższy niż horyzont strategicznego planowania w biznesie. W pewnych obszarach – takich jak rozwój oferty – taka sytuacja może wynikać z drastycznego skracania cykli biznesowych, takich jak cykl życia produktów. Niezależenie od przyczyn mamy tutaj do czynienia z niekorzystnym zjawiskiem utrudniającym ocenę opłacalności inwestycji technologicznych, a zatem niekorzystnie wpływającym na efektywność inwestycji IT.

„Działalność banków charakteryzuje dzisiaj ciągła zmiana wymuszana przez otoczenie biznesowe i silną konkurencję. Umiejętność szybkiego i częstego dostosowywania (adaptacji) do zmieniających się warunków jest pożądaną cechą organizacji bankowych. W organizacjach adaptacyjnych strategia biznesowa jest wprost strategią IT. Biznes ściśle integruje swoje cele z celami IT. Buduje jeden organizm działający według wspólnych reguł zarządzania zmianami, które podyktowane są tymi samymi czynnikami zewnętrznymi” – powiedział Bartosz Hoński, Manager w grupie kompetencyjnej konsulting w Infovide-Matrix SA.

fot. mat. prasowe

Porównanie poziomu dojrzałości procesów

Porównanie poziomu dojrzałości procesów


Badanie wykazało, że najwyższy poziom dojrzałości procesów zarządzania zmianą IT zauważalny jest w obszarze zarządzania kosztami IT (poziom dojrzałości - powyżej 50 proc.), a najniższy w obszarach zarządzania wartością IT (poziom dojrzałości - poniżej 30 proc.).

 

1 2

następna

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: